JonasKarlsson skrev 2024-06-02 22:15:39 följande:
Det verkar som en del hakar upp sig på ordet styvdotter. Om vi hypotetiskt talar om biologisk dotter, hade det gjort någon skillnad? Någon skriver att ses varannan vecka är ofta, ok det är bra att veta. Från att ha setts varje dag till varannan vecka är ganska stort steg för mig iallafall. När hon väl kommer så blir mötena lite stela, man vet inte vad man ska prata om.
Till saken hör att hon träffar hans familj mycket mer än oss. Hon har inte ens introducerat sin kille för oss (trots att de varit tillsammans i ett år) medan han har visat upp henne för alla han känner. Då vi ses så sällan blir hon som en främling för mig. Jag brukar inte ge födelsedagspresenter till frugans bekanta. Det handlar alltså inte om småsinthet utan mer principer. Vi kommer inte till något kalas som ni säkert förstår med anledning av vad jag skrev ovan utan hon kommer till oss någon dag efter sin födelsedag. Jag ska nog göra som någon skrev, vara den vuxna av oss så hon får trots allt födelsedagspresent som hon alltid tidigare fått av mig.
Men TS, då är det ju där skon klämmer, att hon träffar hans familj mer ofta, du eller ni känner er ner eller bortprioriterade, och du är osäker på din roll hos henne. Kan vara att du också känner en beskyddande instinkt om din fru om du känner dottern ner- eller bortprioriterar henne och att de här känslorna tar över hos dig.
Du nämner principer nu.
Din princip att inte ge till din hustrus bekantkrets, som att du nu vill placera styvdottern med dem. Du är sårad. Det här handlar alltså inte ett endaste dugg om presenten.
Jag tror att gör du så här att du inget ger när hon fyller år så bidrar du inte till att förbättra relationen. Jag förstår att du ser dig själv som ett offer här och vill slicka dina sår, men du måste, tycker jag iaf, fortfarande vara den vuxna av er, det kommer du få igen senare, tro mig.
Ditt sätt att kommunicera på när något inte sitter rätt med dig är det här "pysandet", det här att man inte säger det rakt ut vad problemet är, utan det ska istället visas på det sättet, genom att hon inte får någon present. Det är förödande för vilken relation som helst. Kan vara nyckeln varför du inte är så nära henne som du önskar. Att du inte är medveten om ditt eget sätt när du är missnöjd med något.
Min man var också den "pysande" sorten och det förvärrade vår relation. Fått gå i terapi. Han fick det här "pysandet" från sina föräldrar. Det är inte rätt sätt att vårda en relation, att ta sig an konflikter på. Du kommer inte att tjäna på det här genom att fortsätta vara så. Du kommer bara till sist bli, om du inte redan är det, en "grumpy old man".
Har du ett problem med henne så ta upp det, men ta upp det som hennes jämlike, inte som att du är nåt offer, för då blir den fortsatta kommunikationen kring det här svårt. Hur man går in i en kommunikation är A och O. Du måste lära om dig.
Det kan mycket väl vara så att det är något i hennes personlighet, osäkerhet kanske, som gör att hon låter pojkvännens familj ta så stor plats, eller så är det den här stelheten du pratar om där det egentligen döljer sig annat bakom. Hon kommer trots allt ändå varannan vecka till er och det visar ju på nåt. Det kan vara att hon har en svartsjuk pojkvän som bara tänker på sig själv och sin familj. Kan vara att hon kanske är rädd att ni inte kommer godkänna hennes pojkvän? Det kan vara mycket. Ni måste lära er att kommunicera bättre.
Vad du än gör, ge henne present oavsett. Stäng inte den dörren. Hennes står på glänt (varannan vecka) även om du inte ser det. Bestäm dig för att du är den stora i detta, någon måste vara hjälten, låt det vara dig.
Nu hade jag en mest engelsktalande styvfar, och jag vet inte hur mycket engelska du känner dig hemma i, men jag har svårt ibland att inte glida över till det engelska (då jag tycker det hörs bättre, bättre punch i det). Jag vet det var en gång jag vägrade skaka hand med någon som varit dum, och tonen till mig var så här från styvfaderns sida sida: "Little Girl! (uppmanande). You will show your greatness, it is not about who you shake hands with, he has not won. You are already the winner. It is about who you are. I know who you are. It is time he and everyone else in the room will have the pleasure to see it too.". Nåt i den stilen var det. Det var det som fick mig att förstå. Så var den stora. Då är du den rakryggade. Den med de rätta principerna. Det kommer du aldrig ångra.