• schmetterling

Konstiga/misslyckade/hemska restaurangbesök.

Hej allihop,

Gå ut och äta är oftast trevligt, oavsett om man tar en schnitzel på den lokala puben eller en femrättersmeny på en lyxrestaurang med Michelinstjärnor. Ibland blir det ju dock inte som man tänkt sig.

Jag vet att det funnits nån tråd om detta för länge sen, men att den tappade fokus med massa off topic, så i stället för att väcka den till liv ur dess djupa sömn tänker jag att jag testar igen.

Har du haft en riktig besvikelse eller bara en märklig upplevelse. Det kan vara lång lång vänta, otrevligt bemötande, äcklig undermålig mat eller bara något annat som stack ut.

TS ska ju börja, ingen av mina berättelser är direkt jättehemska, men jag hoppas på andra historier att förfasas över, och kanske tips om vad som ska undvikas.

Fel pizza
    Min kompis fyllde år och vi gick ut ett gäng på den lokala kvarterskrogen i hennes område. Enkelt men egentligen ganska trevligt ställe, typisk pubmat som pizza, hamburgare och fish & chips. Vi var rätt många, runt 10 stycken, men vi  var bokade i förväg så de var förvarande. Det var inte heller fullsmockat.

Vi alla beställde på en gång. När de kom med dryckerna saknades min och en till i sällskapet. Kyparen bad oss gå till baren och beställa.

Jag hade beställt pizza, en Quattro Stagioni. Efter ett tag börjar maten komma. Min kom inte. De andra började äta, så inte maten skulle kallna. Efter ett tag, när de flesta ätit kanske en fjärdedel av maten, kommer han med en pizza. En kebabpizza. Jag säger att jag inte beställde detta, utan att jag beställde en quattro stagionio. Han irsäktar sig och försvinner iväg. Efter en stund, när vännerna är halvvägs in i måltiden kommer han igen och har ÅTERIGEN med sig en kebabpizza. Nu är jag hungrig och irriterad och säger, inte så värst trevligt, att jag har INTE beställt den. Jag beställde en quattro stagioni. Nu ursäkt. Efter ytterligare en stund kommer han tillsist med rätt pizza, och alla andra har i stort sett ätit upp. Till deras försvar bjöd de i alla fall på pizzan.

En gäst för lite.
    Vi var fyra vänner som hade bokat in oss på en restaurang, också detta var ett ganska enkelt ställe, skulle säga budgetklass om en tidning recenserat den. Kort innan vi skulle dit fick en av oss ett oförutsett förhinder. Vi andra gick dit och sa att vi hade en bokning i *namn* för fyra, men att vi blivit tre. Vi fick ett kort och snäisgt "det skulle ni ringt och sagt!", Okeeej.. men det kom ganska hastigt på.

Vi blev placerade precis vid dörren till köket, där alltså personal gick in ut ut alldles bredvid, trots att fler lediga bord fanns, och när hon tog våra beställningar var hon fortfarande kort i tonen.
    Bland annat beställde min kompis en cola till maten, hon frågade "cola zero?" och han sa "nej en vanlig". Hon suckade, himlade med ögonen och sa "vad menar du med vanlig?". En vanlig betyder väl rimligen coca cola original.

Det var så tydligt att vi blev persona non grata för att vi var en för lite. Jag förstår det om man bokat in 17 pers och blir sju så att personalen nekat andra bokning., Men i det här fallet borde skillnaden varit minimal, vi satt vid ett bord för fyra ändå, och lokalen var halvfull.

Så, det var mina historier, men det måste finnas fler där ute. Kör på!

• Svar på tråden Konstiga/misslyckade/hemska restaurangbesök.
  • Eurydike
    Dr Nail skrev 2024-06-02 22:39:57 följande:

En gång i Hanoi var vi så hungriga så vi gick in på ett helt random ställe. Det var minst 30 grader ute men def under 20 därinne. Det fanns exakt noll andra kunder, däremot MASSOR med personal.
    Jag tog in en rare steak och det kom en servetris springandes som av nån anledning ville skära den åt mig. Hon fixade aldrig det, (den var seg), så det kom in in tre (!) andra snubbar från personalen, och med hjälp av den kraften så lyckades de skära min steak i bitar åt mig. Under hela denna tid satt en kvinna i en vacker, röd hollywoodklänning på en soffa, på något som liknade en scen i mitten av stället.
    Det hela hela kostade ca. 350 kronor för två pers. Upp till denna dag är jag osäker vad skedde. 

Det var nog någon seg gammal skallerorm ni fick tugga i er för det ändå ganska rimliga priset 🐍😝💃
  • schmetterling
    Anonym (Underlig servitris) skrev 2024-06-07 20:09:46 följande:
    Vi hade en teori om en slags kombinationseffekt av alkohol och att hon verkligen ogillade sitt jobb :)

Hoppas hon hittat nåt annat i dag.

• Anonym (pyttsan)

Det sämsta får jag nästan skylla mig själv för, eftersom jag förväntade mig att gyros+ett glas rött för 2,5 euro skulle vara någon höjdare Skrattande
    Glaset med vin rymde kanske 1,5 dl och var fyllt till hälften. När gyrosen kom låg det ett långt hårstrå över tallriken och min vän som är allergisk mot tomater fick ändå en med tomater, trots att han förklarat att han inte kan äta tomater. Vi bad om en ny. Samma gyros kom ut, fast med alla tomater utom en bortplockade. Vi gick därifrån utan att ha ätit vår gyros och utan att betala.

Ett annat dåligt restaurangbesök var på en sushibar i Berlin där sushin visserligen var jättegod men personalen gjorde besöket otrevligt. Det märktes tydligt att de tyckte att gäster var jobbiga att ha att göra med och de var mycket mer intresserade av att flamsa runt och visa äckliga youtubeklipp på den jättestora teveskärmen som fanns i restaurangen, dit de kopplade upp sina telefoner. Att försöka titta bort från skärmen hjälpte inte, för de hade på högsta volym. När våran sushi serverades var det utan en blick från servitrisen, hon slängde nästintill tallrikarna i bordet och gick utan ett ord. När jag och min vän hade ätit upp och väntat på notan i en halvtimme gick vi till slut för att be om den, då fick vi en suck och ett himlande med ögonen innan servitrisen bemödade sig att skriva ut notan. Sen märktes det att hon blev rejält sur att vi inte dricksade 😁

• Hyllemor

Jag har gjort springnota en enda gång i mitt liv och det var för 8 år sedan och en fullt medveten sådan. Vi satte oss på en restaurang i Köpenhamn (jag är i Köpenhamn ofta eftersom jag bor i Malmö, så det var aldrig så att jag tänkte att jag aldrig kommer att stöta på dem på restaurangen igen.)

Först och främst tog det över en timme innan vi fick beställa. De bad oss vänta hela tiden och vi skulle ha gått om det inte vore för att vi hade en allergiker med oss och att vi redan hade letat restaurang väldigt länge för att allergikern skulle kunna äta (de är inte lika noga med allergier i Danmark som i Sverige.) Sedan fick vi inte det vi skulle ha, blev lite sura men valde att inte klaga eftersom de ändå var så långsamma. Efter det blev det dags att betala. Vi bad om att få betala, och samma visa började igen, om att vi skulle vänta. Och vi väntade. Vi väntade i en och en halv timme (!) hela vår dag i Köpenhamn var förstörd. Till sist ropade jag rakt ut att om vi inte får betala nu, så går vi. Servitrisen tittade på oss men gjorde ingenting, så då reste jag och sällskapet oss upp. Det sjuka var att flera andra på uteserveringen sade samma sak och reste sig också upp. Det äldre paret vid bordet intill hade suttit i två timmar för att vänta på att betala, sa de. Så gick vi. Halva uteserveringen blev tom. Jag såg att några, som inte alls väntat länge, också gick. Det kom ut någon snubbe från restaurangen som gormade och skrek på danska, men jag uppfattade inte vad han sa, utan gick så fort jag kunde därifrån.

• Hyllemor

Ett roligt (och konstigt) restaurangbesök minns jag nu, när jag helt omedvetet fick bli kändis för en kväll.

Jag åkte en gång om året till Gdansk med min dåvarande för 15-20 år sedan. Vi hade bestämt oss för att äta en riktigt dyr middag. Han frågade runt första gången vi var där och fick tips om en restaurang som (vad det visade sig) kanske inte var av den finare sorten, men i alla fall av den dyrare. En av deras specialiteter var att man dels kunde få Goldwasser (sprit med guldflagor i) samt efterrätter med guld i. Vi hade inte tänkt köpa det, utan trodde att de hade god mat (den var helt okej, men inget speciellt)

Vi hade varit där och försökt boka bord två eller tre år i rad och då var det fullt, så den här gången bokade vi bord innan vi kom till Gdansk, vilket vi sa till dem i telefon, och vi gick dit dagen tidigare för att titta på menyn, köpte en presentask med Goldwasser som var helt dammig (så de sålde nog inte så mycket) och min man snackade lite med personalen om olika sorters mat. Då säger de till oss att vi bör avboka, eftersom det här nog inte är en restaurang som vi är ute efter, men vi tänkte att vi kör ändå. De gav oss tips på andra restauranger och sa också att "här är bara engelsmän och ryssar, så ni vill inte vara här." Vi var inte så världsvana, så vi fattade inte vad de pratade om utan stod på oss, att vi visst ville äta där.

Så kommer vi dit, uppklädda till tänderna och de försöker få oss att byta restaurang igen och säger att det bara är brittiska fotbollshuliganer och ryssar, men vi sa att vi ville äta där, så vi blir anvisade till ett av fyra dukade bord i mitten av restaurangen. Resten av restaurangen är klassisk pubmiljö med soffor och bord.

Folket där var heeelt sjukt. Folk skränade, skrek, sjöng brittiska fotbollssånger och en karl slet av sig tröjan och snurrade den i luften, någon annan stod på ett bord innan personalen fick ner honom därifrån. Uppe vid taket fanns en balkong där det satt ryska gubbar som liknade rysk maffia och som hällde ut sprit med guld i över räcket så att det stänkte på britterna under som började skrika åt dem och ryssarna skrek tillbaka.

Vi garvade i smyg och konstaterade att vi hade ju blivit varnade flera gånger, så vi stramade till oss och försökte ignorera, pratade lågmält och låtsades som att ingen av dem fanns. Personalen var så skamsen, eftersom de trodde att vi inte hade fattat (vilket vi ju egentligen inte hade gjort från början men gjorde nu.) Efter förrätten så sa de att vi inte behövde betala utan fick lov att gå, men min kille skrattade och sa att det var väl dags att det här stället fick lite vettigt folk och att vi tänkte sitta kvar.

Då var det personalen som gjorde en helomvändning. Vi fattade inte riktigt först vad de sysslade med, utan fyra servitörer kom ut och ställde sig på rad och var så där överdånigt ödmjuka, bjöd (!) på varsitt glas champagne (de viskade att det var gratis) och silade guld ur goldwasserflaskan och sa "a bit more gold to the lady" och lade i guldflagor med sked i mitt glas. Efter en stund blev det något lägre ljudnivå på restaurangen och även om folk var apfulla så sjöng de inte längre men pratade emellanåt sjukt högt fortfarande, men när personalen gick fram till dem så stirrade folket vid det bordet på oss och sänkte ljudnivån. Vid efterrätten så sa personalen att V.I.P-avdelningen var ledig och att vi skulle få äta den där och följde oss upp på balkongen. Vi trodde att det fanns något hemligt rum, eftersom ryssarna satt på balkongen, men nej, det var på balongen vi skulle sitta och jag var livrädd att de skulle klämma in oss bland maffioso-ryssarna. Rysarna där uppe protesterade först men flyttade sig ganska snabbt efter att personalen hade pratat med dem utom hörhåll från oss.

Vi var ganska förundrade över hur lite skränet hörde upp på balkongen (det lät bara som ett mummel) men tänkte inte så mycket på det, utan beställde in några öl och dricksade ganska bra eftersom de hade gjort sitt bästa för att ge oss en bra kväll trots klientelet. Vi pratade en hel del om att det inte var så schysst att de uppenbart hade kört bort folk som hade betalat för V.I.P-avdelningen och att vi slapp betala för den uppenbart ljudisolerade balkongen, men var ändå nöjda.

Så går vi då därifrån och det fullkomligt tystnar i hela restaurangen medan vi går ner för trappan. Alla britter stirrade på oss. Några ryssar stirrade med och höjde till skål. Ryssarna från V.I.P-avdelningen stod utanför och sa något som vi inte förstod. Först då insåg vi att det var något skumt på gång och att balkongen inte alls var ljudisolerad utan att alla bara hade skärpt till sig. Det uppstod en jättemärklig stämning där jag fattade noll när britterna pratade. Det var först när britterna i omgångar kom fram och frågade om de fick ta en selfie som vi faktiskt fattade vad personalen hade gjort. Någon påstod att vi var släkt med svenska kungahuset, någon annan trodde att jag var en känd skådespelare, någon annan trodde något annat, som jag inte minns idag, men alla som varit inne på restaurangen trodde att vi var jättekända, för personalen hade sagt det.  

Det var helt bisarrt. Vi gick dit dagen efter och snackade med personalen. De bara garvade och tackade för dricksen och sa att det aldrig varit så lugnt på den restaurangen som när vi varit där och att de hade haft jätteroligt hela kvällen.

• Anonym (Johanna)

1.  Restaurang i Göteborg.  Beställde in en rätt med panerad fisk.   Den stank ruttet så att andra gäster omkring bad mig se till att den avlägsnades snarast.   

2.  Restaurang i Danmark.  Väntade två timmar på maten, trots inga andra gäster.   Frågade ett antal gånger efter maten, men fick inget vettigt svar.   Vi gick därifrån tillslut.

3. Restaurang i Göteborg som placerade oss i baren trots att vi bokat bord.   Där blev vi sittande i timmar trots att vi försökte uppmärksamma personalen på att vi bokat bord.   

• Anonym (M)

Så gott som alla restaurangbesök jag gjort har känts misslyckade om man jämför med hur mycket bättre maten blir när jag själv lagar den. För att inte tala om billigare. 

• Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-06-08 02:52:55 följande:

Så gott som alla restaurangbesök jag gjort har känts misslyckade om man jämför med hur mycket bättre maten blir när jag själv lagar den. För att inte tala om billigare. 

Haha! Bra story!
  • Anonym (Hongkong)

Konstigaste var nog på en restaurang i Hongkong. Den enda som kunde hyfsad engelska var en gammal gubbe. Först tyckte han att vi skulle beställa in 4 rätter o dela på då vi var 4 st. Och han skulle bestämma vilka 4. Det ville inte vi, o en i sällskapet var dessutom vegetarian. Till slut fick vi iaf beställa det vi ville, men han la sig hela tiden i hur vi skulle äta maten. Sambon hade beställt nån anka med sås i en kanna vid sidan om, gubben förklarade att han skulle ha såsen på ankan. Sambon hällde lite sås på för att smaka, men det var för lite tyckte gubben o tog såskannan o hällde såsen över all mat på hela tallriken. Allt blev indränkt i sås.
    Sen lurade han oss att beställa efterrätt, en kompis sa att han var mätt varpå gubben klappade honom på magen "it's not full yet. You need dessert!". Det var några gröna sockrade bönor, det smakade fruktansvärt. Men vi dricksade ändå rätt bra, gubben ville ju bara visa hur deras sätt att äta o så. Han var väldigt trevlig, och vi hade väldigt roligt åt och med honom. Definitivt ett minnesvärt restaurangbesök.
    Ett annat lite udda restaurangbesök var i Filippinerna där dom slängde in den maträtt som råkade bli klar först, och inte hela bordets samtidigt. Polaren fick först sin huvudrätt, sen efterrätt o lagom till att han fick sin förrätt fick jag den enda rätten jag beställt. Det kändes lite udda.

• Anonym (matgäst)

Venedig.
    Tittade på matsedeln och konstaterade att det var så dyrt som man kunde förvänta sig på en turistort. Sen kom notan. De hade lagt på avgifter för servering, bordet, underhållning (tror det var radion) och is till drycken. Dessutom var maten lika dålig som man kan förvänta sig på ett sånt ställe där de ändå inte förväntar s0ig att någon kommer tillbaka.

• Mandel

Vi var ett större sällskap som firade en 40-åring. Hälften av oss tog kött och hälften lax. När maten kom in upptäckte jag att laxen inte var genomstekt utan bara lite på ytan och resten var rått. Sa till och all lax åkte tillbaka ut i köket.
    Under tiden äter de med kött upp sin mat och vi laxätare hann så klart dricka upp vårt vin. Vi fick nytt vin som kompensation.
    När väl laxen kommer in igen så är den rå även denna gång...
    Ut med laxen igen...
    Hela sällskapet fick dock gratis efterrätt som kompensations, men mycket märkligt att man lyckas göra samma misstag 2 gånger på raken till samma sällskap kan jag tycka.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Blä!)

Vi skulle äta pizza på lunchen och jag beställde som vanligt en Capriciossa eller hur det stavas. Men de hade sina egna namn, och denna pizza bestod av makrill och var fullt med små ben. Jag kunde bara äta kanterna, och var så hungrig och fick betala för denna äckliga pizza.

• schmetterling

Kul att läsa folks historier. Man kan verkligen råka ut för lite vad som helst när man bara vill äta ett mål mat Förvånad

• Anonym (S)

Det är väl som vanligt folk som envisas med att ha med sig folk som har med tuggad mat utanför än inuti munnen. Barn, handikappade, gamla. Jag förstår grejen att de också ska få gå ut och äta, men sett dem för jössenamn då så att inte resten av restaurangen får njuta av deras fluxerade maginnehåll, det är jävligt äckligt!

Gallskrikande ungar som tillåts springa runt, krypa under borden, motiveras att "uppträda".

Amning. Det går att sköta så jävla snyggt och stör mig normalt inte! Men man kan väl i alla fall ha den patten som inte används instoppad i nån form av bh eller under en top av nåt slag? Är man hemskt obekväm och ovan så börja någonstans i lugn och ro och inte på en restaurang?? Och om ni absolut måste sitta med bägge tuttarna i det fria och se ut som ni försöker stoppa in hela juvret i munnen på den lilla lilla bebisen så åtminstone välj en plats där ni inte är vända ut mot hela restaurangen!

• schmetterling

Jag kom på en historia till. Eftersom jag döpte de i trådstarten får jag väl hålla kvar vid det, så det här är Svamprisotton (nästan) utan svamp

Jag var på en kurs med mitt jobb under några dagar. Kursen hölls på hotellet där vi bodde, så vi hade helpension där. Maten de föregående dagarna hade varit bra. Inte fantastisk, men vällagad och habil. Den här kvällen skulle det bli svamprisotto, och det kan ju vara väldigt gott. När den kommer på bordet så är det en skål ris, tre-fyra skivor burkchampioner och en kvist persilja. Det är allt. Ingen buljong, inga kryddor, inga andra grönsaker, ingenting.

Alla bara kollade misstroget på den, men hungrig var man ju, så vi började äta. Så kom vår kypare, vi hade haft samma hela veckan, och frågade om allt smakade bra. En stunds tystnad, och vi säger nej, och visar upp vad vi fått.

Han var väldigt ursäktande, men nån ny mat fick vi inte. Några drog iväg och letade upp ett sushiställe eller nån annan hämtmat, Några satt kvar och åt ris med ris för att i alla fall bli mätt. De bjöd på efterrätt, men den mättade inte direkt.

Jag undrar fortfarande vad som faktiskt hände, hur kan man misslyckas så fatalt med en risotto?

• Eurydike

Rolig tråd det här! Snart vågar jag knappt gå ut och äta längre så då kan jag stanna hemma och spara massa pengar 😂🤑🤩

• Eurydike
    schmetterling skrev 2024-06-13 18:43:02 följande:

Jag kom på en historia till. Eftersom jag döpte de i trådstarten får jag väl hålla kvar vid det, så det här är Svamprisotton (nästan) utan svamp

Jag var på en kurs med mitt jobb under några dagar. Kursen hölls på hotellet där vi bodde, så vi hade helpension där. Maten de föregående dagarna hade varit bra. Inte fantastisk, men vällagad och habil. Den här kvällen skulle det bli svamprisotto, och det kan ju vara väldigt gott. När den kommer på bordet så är det en skål ris, tre-fyra skivor burkchampioner och en kvist persilja. Det är allt. Ingen buljong, inga kryddor, inga andra grönsaker, ingenting.

Alla bara kollade misstroget på den, men hungrig var man ju, så vi började äta. Så kom vår kypare, vi hade haft samma hela veckan, och frågade om allt smakade bra. En stunds tystnad, och vi säger nej, och visar upp vad vi fått.

Han var väldigt ursäktande, men nån ny mat fick vi inte. Några drog iväg och letade upp ett sushiställe eller nån annan hämtmat, Några satt kvar och åt ris med ris för att i alla fall bli mätt. De bjöd på efterrätt, men den mättade inte direkt.

Jag undrar fortfarande vad som faktiskt hände, hur kan man misslyckas så fatalt med en risotto?

Det vore kul att äta på en härlig ärlig restaurang, där menyn faktiskt stämmer överens med maten som serveras. Rätterna kunde heta Svamprisotto (nästan) utan svamp, Vegansk (smörstekt) skagensmörgås, Oätbart segt kött (skärhjälp ingår) och Rå lax (favorit i repris) 🤭🍄🥪🥩🐟🐟
  • schmetterling
    Eurydike skrev 2024-06-14 00:01:44 följande:
    Det vore kul att äta på en härlig ärlig restaurang, där menyn faktiskt stämmer överens med maten som serveras. Rätterna kunde heta Svamprisotto (nästan) utan svamp, Vegansk (smörstekt) skagensmörgås, Oätbart segt kött (skärhjälp ingår) och Rå lax (favorit i repris) 🤭🍄🥪🥩🐟🐟

Haha! Ja, då skulle man ju i alla fall kunna välja att gå direkt och inte slösa sin tid där Drömmer

• Eurydike
    schmetterling skrev 2024-06-14 19:48:47 följande:

Haha! Ja, då skulle man ju i alla fall kunna välja att gå direkt och inte slösa sin tid där Drömmer

Exakt! Och många skulle nog faktiskt välja att gå dit, som en spännande upplevelse 😅😂
  • Eurydike

Jag kom på ett till misslyckat restaurangbesök, fast det var mest jag som var misslyckad den gången. Vi skulle äta på en restaurang med uteservering och jag var tonåring och tyckte att saker var extra pinsamma. Uteserveringens golv hade ganska stora springor mellan brädorna och jag hade högklackade skor. Plötsligt fastnade ena klacken i golvet och jag tyckte det var så pinsamt att jag lämnade skon där och bara fortsatte att gå. Min gång såg väldigt konstig ut. Den blev sådär hackig och ojämn som den bara blir om man har högklackat på ena foten och är barfota på den andra. Jag kände mig som Askungen som hade förlorat min glassko, men som tur var smet min syster och hämtade den åt mig 👠

Svar på tråden Konstiga/misslyckade/hemska restaurangbesök.