Inlägg från: Anonym (transkvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (transkvinna)

Det här med kön

Anonym (XXX) skrev 2024-06-06 08:52:52 följande:
    Men återigen då: det är inte dessa ytterst få människor som faktiskt HAR ett sådant fysiskt diagnosticerbart tillstånd som är problemet. Det finns nog nästan ingen som tycker att de inte ska få hjälp att med olika behandlingar och operationer och beteendeterapi, att se mera ut och uppföra sig mer som det ena könet, just för att de ska slippa gå genom livet som ett "hen" och inte höra hemma någonstans.

Problemet idag är att fullständigt (fysiskt) friska ungdomar bara får för sig att de är "trans", och på skattebetalarnas bekostnad får genomgå behandlingar och operationer som GÖR dem till "hens" och förstör hela deras liv. Fast de skulle ha behövt annan hjälp, som samtalsterapi. Kanske en kontakt- eller fosterfamilj med sunda människor, som hade kunnat ge dem en trygg gemenskap, arbetsuppgifter och annat att tänka på än navelskådning. (Kristna? Bönder?) Hemundervisning så att de hade sluppit eventuella kamratproblem i skolan.  Sådana saker. Oåterkalleliga operativa ingrepp borde vara det absolut sista man prövar, men så har det inte varit. Vården har i stället stöttat ungdomarna i deras villfarelser.
    En könsutredning är inget du gör på en eftermiddag. Väntetiden på att komma till ett första samtal närmar sig 4 år och under den tiden kommer du inte få några behandlingar eller ingrepp erbjudna (det är nog inte ovanligt att ungdomar når vuxen ålder när de blir kallade). Sen är själva utredningen väldigt genomgående och lång den med. Det råder 18-årsgräns på alla typer av operationer (t.ex. mastektomi) och 23-årsgräns på operationer som inbegriper könsorganen. Det finns såklart de som är totalövertygade om att könsbyte är rätt för dem, lyckas gå igenom systemet och få behandling, och senare inser att det inte var det, men jag tror de är få i Sverige. I länder där man är mer frikostig är de fler.
  • Anonym (transkvinna)
    Anonym (XXX) skrev 2024-06-27 01:16:28 följande:
    Enligt Uppdrag Granskning gick det mycket fortare och lättare även här i Sverige, än den officiella informationen som du sprider nu. 

Som sagt: jag anser att den första åtgärden borde vara att ta bort dessa ungdomar ur deras miljö, för det kan vara där problemet ligger och inte hos dem själva. De behöver få umgås med normala, justa, trevliga människor som INTE själva är inne i trans- eller HBTQ-världen. Speciellt en vettig rollmodell av det egna könet är viktigt. 
    Det kanske var så, men det är inget jag märkt. Håller dock med dig om att man ska vara mer försiktig med unga. Siffran jag fått är att enbart 10-15 % av ungdomar som söker för könsdysfori har det (dvs den går över när deras verkliga problem bearbetas).
Svar på tråden Det här med kön