• Momentum

Kan man begära kejsarsnitt?

Först lite fakta innan jag går vidare: Sett till både barn och födande är risken för allvarliga komplikationer mycket lägre med vaginal födsel än med snitt, särskilt för andragångsföderskor. Risken för syrebrist/andningssvårigheter är mycket högre med snitt än en vaginal förlossning. Är minimal risk det du eftersträvar är alltså en vaginal förlossning det allra säkraste för dig och det som med största sannolikhet kommer innebära kortast återhämtningstid. MEN.. 

Risk och rädsla är ju två helt olika saker. Att du som mamma får vara medbestämmande och må psykiskt bra är det allra viktigaste. Känner du att du inte vill/kan föda vaginalt igen pga stark rädsla så måste ditt val respekteras. 

Däremot tycker jag du ska ge dig själv en chans att möta och granska din rädsla i sömmarna innan du gör ditt val. Du har gått igenom ett trauma och det flyter upp till ytan nu när du drömmer om ännu ett barn. Det här behöver du få chans att tala om och ta dig igenom, och jag tror personligen inte att du behöver komma igenom allt innan du blir gravid igen. För saker tenderar ändå att flyta upp när du står där i skarpt läge. Om du plussar rekommenderar jag därför att du så snart som möjligt går på Aurorasamtal för att bearbeta och bättre förstå din förlossningsrädsla. Därefter kan du med större säkerhet välja det som i slutänden känns rätt för dig. Du förtjänar att själv få styra och göra ett upplyst val efter det du upptäcker på vägen. 

Stort lycka till oavsett vilken väg du tar. 
Svar på tråden Kan man begära kejsarsnitt?