Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?
AndreaBD skrev 2024-06-05 13:09:25 följande:
Så du sålde den för att det är risk att batterierna kommer att bli sämre. Vad var det för märke då? Det verkar som om det kan vara väldigt olika. Toyota "skryter" om att det aldrig blir såna problem med deras, men de vill förstås inte heller ge mer än 5 års garanti på el-batteriet. Det kan förlängas med service, men jag har ju kollat bland såna som är 6 - 10 år gamla , och där har man i regel ingen garanti. Vissa ger väl 8 år. Först var det diesel-bilar som folk gjorde sig av med - min man vill inte att vi köper en sån, han räknar med att det kan bli förbud snart.
Förbud lär det knappast bli, HVO100 finns ju som godhetsalternativ när det gäller dieselbilar.
Jag har räknat på vad totalkostnaden skulle bli för en ny bränslesnål bil eller elbil skulle bli. Slutsatsen blir alltid att det är billigare att fortsätta köra de gamla. Men jag är väl ett undantag, har 8 bilar just nu, ingen har kostat mer än 50 000 i inköp, de flesta är skattebefriade och är extremt billiga att försäkra, jag gör all service och eventuella reparationer själv. Jag har snarare värdeökning än värdeminskning på alla bilarna. Men det är väl få förunnat att kunna leva på det viset...