Inlägg från: Magnum442 |Visa alla inlägg
  • Magnum442

Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?

AndreaBD skrev 2024-06-05 15:01:37 följande:
    Jag har också hört detta om naturgas. Vi kör väl en blandning av motorväg och stad, och vi har möjlighet att ladda. Men det kostar ju också att skaffa en sån där laddstation?

Dessutom finns det så många olika sorter. Toyota gör reklam med att man inte behöver ladda deras hybrider. Uppenbarligen laddas el-batteriet upp under körning med bensin och sedan kan man använda el en stund. Och jag vet inte om den varianten är bra eller dålig. 
    Det du beskriver är en traditionell hybrid, där man inte själv kan ladda utan batteriet laddas enbart antingen när du motorbromsar eller av bensinmotorn. Toyota har haft den tekniken i väldigt många år, sedan 90-talet... de har bra teknik för detta. Om du har svårt att ladda hemma, kan det vara ett bra alternativ. Jag har själv en sådan, eftersom jag inte har möjlighet att ladda hemma.

Sedan har du det som kallas plugin-hybrider. De har lite större batterier och en laddning räcker ofta till att köra upp emot 50-70 km eller så, lite beroende på fabrikat och modell. De kan vara bra om du har möjlighet att ladda hemma och är ju nästan som en ren elbil om du inte ska köra så långa sträckor, fast du har även möjligheten att köra med bensin med dessa... de gör den största valfriheten.

Saknar du ekonomi för att köpa en nyare bil, tycker jag att du ska titta på en traditionell bensinare istället.
  • Magnum442
    AndreaBD skrev 2024-06-05 16:03:18 följande:
    Så en lite snålare bil med dragkrok skulle jag gärna ha. Man KAN naturligtvis också köpa en lite äldre bil lite billigare, men de nyare förbrukar väl mindre bensin. Om jag ska ha en med bensinmotor, så funderar jag på VW Golf kombi, Skoda Oktavia eller Toyota Auris eller Corolla (finns nog fler bra modeller).
    Det finns äldre bilar som är bränslesnåla.

Sålde nyss min gamla BMW 520 diesel från 2007. Den drog under 0,5 l/mil på landsväg. Blev mycket långkörning med den. Jag kom över 140 mil per tank.

Har nu köpt en Toyota Yaris, 2021:a. Det är en vanlig bensinhybrid. Viktmässigt ligger den på ungefär samma som min gamla BMW, men den drar drygt 0,6 liter/mil på landsväg. 14 års skillnad på dem två bilarna. Glad

BMW:n hade dock andra nackdelar eftersom den var svindyr att äga i övrigt med försäkring, service och reparationer som kostade skjortan. Det var bara bränsleekonomiskt den var en drömbil. Glad Är man händig och kan fixa allt med sin bil på egen hand, är nog en gammal diesel det absolut billigaste sättet att köra bil på.
  • Magnum442
    AndreaBD skrev 2024-06-07 12:09:12 följande:

Måste man alltid ha en laddstation? Jag tänker för att det finns olika sorters hybrider (och elbilar). Kan man ladda vissa även direkt ur elkontakten t.ex. i garaget?

Jag vet att man inte behöver ladda vissa alls. Toyota verkar ha det där klassiska kombinerade. Men finns det även olika sätt att ladda?

Det brukar fungera med att ladda via vanligt eluttag, men istället för runt kanske 5-8 h, får du räkna med att det kan ta upp till ett par dygn att ladda bilen. Du behöver en speciell kabel då. Dessutom kan det finnas risk för brand om du har en gammal el-installation... du bör nog få din installation kontrollerad av något proffs på el i så fall.

Jag skrev om Toyota i ett tidigare inlägg till dig; Toyota har dels det traditionella hybriderna som du inte laddar själv. Sedan har du plugin-hybrider/laddhybrid (de flesta biltillverkare har det) vilka har ett mindre batteri som klarar några mils körning; dessa laddas via laddstolpe precis som en elbil. Det rekommenderas laddstolpe även för plugin-hybrider, även om du teoretiskt kan dra en förlängningskabel från vägguttaget (och ladda långsamt med specialkabel).

Om du ska ha en bil du laddar själv, var inte dumsnål, se till att du har en riktig laddstolpe på plats istället.
Svar på tråden Vilken bil ska man köpa, hybrid eller snål bensinare?