• Anonym (Kluven)

Studerar och jobbar, snart sjukskriven, vad gör jag?

I söndags avslutade jag mina studier för sommarlov och tanken är att fortsätta till hösten. Jag har en halvtidstjänst på sidan om mina studier som jag skulle ha jobbat i sommar för att ha ledigt resterande tid.
    Min vårdkontakt anser att jag ska heltidssjukskrivas from nästa v. Men hur gör jag? Får jag sjukpenning för heltid utifrån min skyddade SGI eller måste jag skriva in mig som arbetssökande? Vilket blir konstigt när jag ska vara sjukskriven? Är livrädd för att göra fel.

• Svar på tråden Studerar och jobbar, snart sjukskriven, vad gör jag?
  • Anonym (Kluven)

Ingen som vet? 

• Anonym (M)

Men om du vara har ej halvtidsstjänst som du sjukskrivs från så får du vara sjukpen8ng utifrån den grad du jobbar, dvs 50%. 

Klarar du dig ekonomiskt? 

Varför vill din vårdkontakt att du helt plötsligt ska sjukskriva 100%? Det kommer fk ställa frågetecken kring och inte säkert de godkänner. 

• Anonym (Kluven)
    Anonym (M) skrev 2024-06-05 15:28:48 följande:

Vad säger FK? 

Svaret när jag ringde och frågade var att om jag är heltidssjukskriven kan jag endast få sjukpenning för min halvtid, å andra sidan hade jag tänkt ta extrapass utöver min tjänst som jag ju går miste om men hur styrker man det? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-06-05 15:33:38 följande:
    Svaret när jag ringde och frågade var att om jag är heltidssjukskriven kan jag endast få sjukpenning för min halvtid, å andra sidan hade jag tänkt ta extrapass utöver min tjänst som jag ju går miste om men hur styrker man det? 
    Det kan du inte så länge det handlar om icke planlagda extrapass, dvs du har inget schema på de extrapassen. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-06-05 15:33:38 följande:
    Men det baseras väl ändå inte på vad "du hade tänkt" utan på hur det faktiskt sett ut.
  • Anonym (Kluven)

Det är ju schemalagt men kollar FK verkligen på schema och inte avtalad tjänst?

• Anonym (Oj)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-06-05 17:30:07 följande:

Du får pengar i enlighet med din SGI.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Oj) skrev 2024-06-05 18:19:20 följande:
    Och för att den ska vara SGI-grundande ska den vara i minst sex månader. Så tvivlar på att sommarjobb är SGI-grundande.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Oj) skrev 2024-06-05 18:19:20 följande:
    Det vet jag, det var inte min fråga.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Oj) skrev 2024-06-05 18:21:30 följande:
    Och för att den ska vara SGI-grundande ska den vara i minst sex månader. Så tvivlar på att sommarjobb är SGI-grundande.
    Min SGI är hög och den är skyddad under studieperioden. Min fråga avser i vilken ordning jag behöver göra grejer.
  • Anonym (M)
    Anonym (Kluven) skrev 2024-06-05 17:30:07 följande:

Om det är schemalagda så kan det hända att även de passen räknas med i din procent. 
Svar på tråden Studerar och jobbar, snart sjukskriven, vad gör jag?