Ett måste att kunna engelska som kommunikatör?
Jag är högskoleutbildad och har arbetat som kommunikatör länge. Blev av med mitt förra jobb för lite över ett år sedan då förtaget jag arbetade på gick i konkurs, men hittade ganska snabbt ett nytt. Nu så har jag som sagt jobbat här i ett år och känner att det inte alls är som mitt förra jobb eftersom chefen här förutsätter att jag ska kunna bra engelska och detta är verkligen en utmaning för mig.
Jag är äldre (45 år) och har i princip inte pratat engelska sedan jag gick på gymnasiet på 90-talet. Så jag är minst sagt ringrostig. Jag är en sån som behöver text på engelska filmer och serier för att hänga med i vad som sägs. Det svåraste är alla olika dialekter. Rent grammatiskt klarar jag mig bra och skriftlig engelska går därför bättre, men jag har svårt att hitta rätt ord i stunden när jag ska prata och drabbas därför av tunghäfta. Det låter sig. Nu har jag alltså en chef som förväntar sig att jag ska kunna prata engelska och det går bara inte.
Jag har försökt kolla på andra jobb, men tycker att det verkar som att alla numera vill att man även kan engelska.
Finns det nån här som jobbar som kommunikatör? Hur är det på ditt jobb?
Svara även om du jobbar med något liknande yrke.