• Anonym (Lova)

Ett måste att kunna engelska som kommunikatör?

Jag är högskoleutbildad och har arbetat som kommunikatör länge. Blev av med mitt förra jobb för lite över ett år sedan då förtaget jag arbetade på gick i konkurs, men hittade ganska snabbt ett nytt. Nu så har jag som sagt jobbat här i ett år och känner att det inte alls är som mitt förra jobb eftersom chefen här förutsätter att jag ska kunna bra engelska och detta är verkligen en utmaning för mig. 

Jag är äldre (45 år) och har i princip inte pratat engelska sedan jag gick på gymnasiet på 90-talet. Så jag är minst sagt ringrostig. Jag är en sån som behöver text på engelska filmer och serier för att hänga med i vad som sägs. Det svåraste är alla olika dialekter. Rent grammatiskt klarar jag mig bra och skriftlig engelska går därför bättre, men jag har svårt att hitta rätt ord i stunden när jag ska prata och drabbas därför av tunghäfta. Det låter sig. Nu har jag alltså en chef som förväntar sig att jag ska kunna prata engelska och det går bara inte. 

Jag har försökt kolla på andra jobb, men tycker att det verkar som att alla numera vill att man även kan engelska. 

Finns det nån här som jobbar som kommunikatör? Hur är det på ditt jobb? 

Svara även om du jobbar med något liknande yrke. 

• Svar på tråden Ett måste att kunna engelska som kommunikatör?
  • Anonym (Jo)

Vi har en kommunikatör på mitt jobb men inom den rollen förväntas man inte kunna engelska, våra texter, inlägg mm är på svenska. Däremot tror jag de flesta räknar med att man oavsett besitter grundläggande kunskaper i engelska.

Är det viktigt för din yrkesroll, förväntas du skriva texter på engelska? Eller tala med gäster etc på engelska? Stod det något om engelska i annonsen, kom frågan upp vid intervjun? Jag kan tänka mig att rollen som kommunikatör ser olika ut beroende på ställe så att man på vissa ställen förväntas kunna både skriva och prata, på svenska och på engelska, i olika konstellationer.

• Anonym (Administratör)

Jag är administratör och det är som regel extremt viktigt att jag kan engelska i min yrkesroll. Jag är ett par år äldre än dig. 

De kommunikatörer jag har arbetat med har som regel behövt kunna engelska, ofta för att kunna översätta information åt båda hållen. 

Har du alltid haft problem med engelskan och tyckt att den varit jobbig? Tänkte eftersom du inte använt den sen du slutade skolan. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Jo) skrev 2024-06-05 19:44:18 följande:

Vi har en kommunikatör på mitt jobb men inom den rollen förväntas man inte kunna engelska, våra texter, inlägg mm är på svenska. Däremot tror jag de flesta räknar med att man oavsett besitter grundläggande kunskaper i engelska.

Är det viktigt för din yrkesroll, förväntas du skriva texter på engelska? Eller tala med gäster etc på engelska? Stod det något om engelska i annonsen, kom frågan upp vid intervjun? Jag kan tänka mig att rollen som kommunikatör ser olika ut beroende på ställe så att man på vissa ställen förväntas kunna både skriva och prata, på svenska och på engelska, i olika konstellationer.

Fast vad är grundläggande kunskaper i engelska? Jag har som sagt läst engelska på gymnasiet och hade då jag gick ut G i betyg. Jag kan låsa engelska texter och förstå innehållet med lite hjälp av Google av vissa svårare ord. Sånt är inga problem för mig. Däremot kan jag inte så pass bra engelska att jag kan utföra mitt jobb på engelska, och jag tycker också att det är svårt att prata själv som sagt eftersom jag inte har den vanan. 

Jag upplever också att vad som avses med grundläggande engelska idag är en helt annan nivå än vad som avsågs för några år sedan. Yngre idag är vad jag skulle kalla tvåspråkiga. Jag kan absolut klara av att beställa mat på engelska på en restaurang utomlands, men jag kan som sagt inte utföra arbetet på engelska. 

Inget av detta kom upp under intervjun, så det har minst sagt varit en chock för mig. 

• Anonym (Lova)
    Anonym (Administratör) skrev 2024-06-05 19:44:40 följande:

Jag är administratör och det är som regel extremt viktigt att jag kan engelska i min yrkesroll. Jag är ett par år äldre än dig. 

De kommunikatörer jag har arbetat med har som regel behövt kunna engelska, ofta för att kunna översätta information åt båda hållen. 

Har du alltid haft problem med engelskan och tyckt att den varit jobbig? Tänkte eftersom du inte använt den sen du slutade skolan. 

Jag har som regel lätt för språk, men just engelskan har varit problematisk eftersom jag kom efter tidigt då min klass hade en lärare som undervisade i engelska som var helt öppen med att hon inte kunde engelska (i grundskolan). Sen efter det upplevde jag att det var svårt att ta igen dessa missade år. Det var inte förrän i sjunde klass jag fick en lärare som faktiskt kunde engelska, och då hade jag missat så mkt redan att det var svårt att komma ikapp. Jag är en person som har bra betyg i övrigt, engelskan var mitt enda G (har övervägande MVG annars) och var duktig i skolan. 

Största anledningen till att jag inte använt engelskan är att jag inte kommit i kontakt med personer att prata engelska med, men också att jag har lätt för att uttrycka mig på svenska och känner mig extremt frustrerad när jag blir så begränsad på engelska. 

• Anonym (Jo)
    Anonym (Lova) skrev 2024-06-05 19:54:20 följande:

Fast vad är grundläggande kunskaper i engelska? Jag har som sagt läst engelska på gymnasiet och hade då jag gick ut G i betyg. Jag kan låsa engelska texter och förstå innehållet med lite hjälp av Google av vissa svårare ord. Sånt är inga problem för mig. Däremot kan jag inte så pass bra engelska att jag kan utföra mitt jobb på engelska, och jag tycker också att det är svårt att prata själv som sagt eftersom jag inte har den vanan. 

Jag upplever också att vad som avses med grundläggande engelska idag är en helt annan nivå än vad som avsågs för några år sedan. Yngre idag är vad jag skulle kalla tvåspråkiga. Jag kan absolut klara av att beställa mat på engelska på en restaurang utomlands, men jag kan som sagt inte utföra arbetet på engelska. 

Inget av detta kom upp under intervjun, så det har minst sagt varit en chock för mig. 

Alltså, ungefär att du fattar text och tal helt ok och att du själv kan skriva/tala engelska så du blir förstådd helt ok. Alltså, inte perfekt eller jättebra men dugligt. Grundläggande kunskaper är att det flyter hyfsat kan man säga, oavsett om det är input eller output.

Synd att de inte var tydligare med vad rollen skulle innebära, men tyvärr verkar din nivå inte ligga där den krävs för detta jobb.
  • Anonym (Jo)

Om du vill lära dig mer engelska så fortsätt "umgås" med språket. Läs böcker på engelska, se filmer med engelsk undertext (och helst utan). Försök hitta folk online att chatta med på engelska, kanske prata med någon invandrargranne som inte kan svenska men åtminstone engelska... Du kanske har fler idéer själv också.

• MsM84

Jag skulle föreslå att du ber om en engelskakurs på jobbet för att bättra på dina kunskaper och känna dig tryggare med språket.

• Anonym (Z)

I stort sett allt vi kommunicerar går ut på engelska. Däremot undrar jag när du behöver tala engelska? Du behöver nog fixa engelskan hursomhelst för att få lite bättre arbetsmarknad. Gå en kurs, det kanske finns på distans? Lyssna på ljudböcker, perfekt till och från jobbet. Du ska ju jobba säkerligen 20 år till så det kan nog vara värt att lägga lite tid på.

• Anonym (varierar)

Nivån du beskriver skulle jag inte beskriva som "grundläggande" för Sverige men väl för hur det ser ut för många andra länder.

Hur mycket engelska som behövs skulle jag säga beror på var man jobbar.

På t ex en region tror jag man klarar sig hyfsat med din nivå. Där sker det mesta på svenska och eftersom man är fler så finns det säkert någon kollega som kan tänkas ta över de enstaka tillfällen när man behöver prata på engelska.

På ett multinationellt företag är det värre. På mitt nuvarande företag kommer all internkommunikation på både svenska och engelska eftersom rörligheten mellan länderna är stor.

Mellan de här extremerna finns hela skalan beroende på hur företaget jobbar.

Förslaget du fått om att be om en kurs i engelska låter vettigt, speciellt om du generellt har lätt för språk.

• Anonym (Jo)
    Anonym (varierar) skrev 2024-06-06 08:56:44 följande:

Nivån du beskriver skulle jag inte beskriva som "grundläggande" för Sverige men väl för hur det ser ut för många andra länder.

Hur mycket engelska som behövs skulle jag säga beror på var man jobbar.

På t ex en region tror jag man klarar sig hyfsat med din nivå. Där sker det mesta på svenska och eftersom man är fler så finns det säkert någon kollega som kan tänkas ta över de enstaka tillfällen när man behöver prata på engelska.

På ett multinationellt företag är det värre. På mitt nuvarande företag kommer all internkommunikation på både svenska och engelska eftersom rörligheten mellan länderna är stor.

Mellan de här extremerna finns hela skalan beroende på hur företaget jobbar.

Förslaget du fått om att be om en kurs i engelska låter vettigt, speciellt om du generellt har lätt för språk.

När de säger grundläggande så menar de inte arbetsuppgifterna utan ts språknivå, hur mycket (lite) engelska de förväntar sig ett hen har. Har man gått i svensk skola har man läst engelska i sju till nio år, då ska man kunna klara sig hyfsat i tal och skrift.
  • Anonym (Li)

Jag har ingen aning om hur mycket engelska du behöver i jobbet, men precis som du var engelskan mitt tuffa ämne i skolan, höga betyg i allting annat. Precis som för dig funkade det inte alls i mellanstadiet och det var sen en lång uppförsbacke för att komma ikapp.

Men det går att utveckla, även om du är äldre. För mig är det viktigt att titta på orden, dvs se i skrift. Det bästa för mig var att läsa många lättlästa böcker på engelska. Tonårsböcker som går att plöja en efter en. Näst bästa att sätta på engelsk textning på filmer. Se om filmer du vet handlingen i om det känns svårt i början. Tredje saken att hitta en vän eller bekant du pratar engelska med. Har du ingen alls tillgänglig kanske någon som är bekvämare med engelskan än du och så tidssätter ni tex en kvart åt gången ni ses att det är engelska som gäller. Har vänner med partners som lärt sig svenska i vuxen ålder och de har just tidssatt svenskpratet så att det blir lite övning varje dag utan. Duolingo har jag inte testat själv så mycket, men kanske också kan vara nåt?

Du ska över en tröskel men det kommer fort gå mycket lättare. 

• Anonym (varierar)
    Anonym (Jo) skrev 2024-06-06 09:09:03 följande:
    När de säger grundläggande så menar de inte arbetsuppgifterna utan ts språknivå, hur mycket (lite) engelska de förväntar sig ett hen har. Har man gått i svensk skola har man läst engelska i sju till nio år, då ska man kunna klara sig hyfsat i tal och skrift.
    Det var det jag menade, nivån TS beskriver är lägre än vad jag skulle kalla "grundläggande" för en svensk.

Resten av mitt svar var angående om man verkligen behöver engelska som kommunikatör eller om det ska räcka med svenska.
  • Anonym (Lära sig)

Jag var så dålig på engelska! Hade svårt för språk i skolan, struntade i att plugga glosor med mera.

Sen en dag bestämde jag mig för att jag ville kunna mer. Jag började läsa böcker på engelska. I början var det svårt men sedan gick det lättare och lättare.

Nu läser jag engelska ganska obehindrat, så länge det inte är ett för krångligt språk. Jag skriver hyfsat med få grammatiska fel, dock inte helt felfritt. Och jag talar engelska, visserligen med brytning men det är ju inte mitt modersmål så det är ju inga konstigheter.

Så börja läsa på engelska. Lyssna på låtar, ta reda på texten och sjung med. Vi hör ju engelska precis hela tiden på TV och film och i musiken, så det går ganska fort att lära sig om man lägger manken till. Läs mycket. Slå upp ord som ofta förekommer på ditt jobb och plugga in dem några i taget. Om 6 månader bör du kunna hålla konversationer någorlunda och om ett år ganska flytande.

Det är ok också att inte kunna allt, så pratar du med en engelskspråkig så är det ok att be dem tex tala långsamt och tydligt och förklara ord du inte förstod. Kommunikation går ju åt två håll, du vill förstå och de vill göra sig förstådda.

• Anonym (Jo)
    Anonym (varierar) skrev 2024-06-06 09:34:33 följande:
    Det var det jag menade, nivån TS beskriver är lägre än vad jag skulle kalla "grundläggande" för en svensk.

Resten av mitt svar var angående om man verkligen behöver engelska som kommunikatör eller om det ska räcka med svenska.
    Ja men vad bra, då tänker vi lika :) Det är så jag också tolkar ts beskrivning.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Om jag vore du skulle jag öva upp engelskan TS. Du måste inte kunna perfekt engelska, men det låter som att du behöver höja din nivå framför allt i talet, samt öva på att prata engelska. I fler och fler kvalificerade jobb förväntas det numera att man kan flytande engelska i både tal och skrift. Inte perfekt, men man ska kunna uttrycka sig obehindrat. Det räcker inte med att kunna göra sig förstådd, som för 20-30 år sen.

Jag är i din ålder och hade också svårt med engelskan i skolan. Hade höga betyg i andra ämnen, men inte i engelska och matte. Fick precis godkänt. Hade inte heller vidare bra lärare i engelska. Efter gymnasiet reste jag mycket och bodde utomlands några år. Då blev jag flytande på engelska, en nivå jag har lyckats behålla sen dess. Det är en stor tillgång, även om det bara krävs ibland i mitt jobb och givetvis inte i alla jobb. Men för en kommunikatör förvånar det mig inte att det förväntas.

• välbärgad man i mina bästa år

Jag bodde i USA ett par år i slutet av förra årtusendet och då var jag väldigt bra på både talspråk och skriftspråk. Men man glömmer snabbt. Alltför snabbt. Är idag bra på att skriva engelska men är dålig på talspråk.

Men det är inget ovanligt. Har en kusin som är född i USA av svenska föräldrar. Gick aldrig i svensk skola som barn i USA. Kom till Sverige i 30-års åldern och kunde i princip inte ett svenskt ord. Nu har hon bott i Sverige i 20 år och snackar flytande svenska men faktiskt är lite dålig på sitt modersmål - amerikansk engelska.

• Anonym (Flyt)

Använd engelska subtitels, du både hör du språket samtidigt som du läser orden som sägs. Detta kommer öva upp ditt gehör. 

Sen när det handlar om att vässa på det egna talet. Så är det att prata ofta som gäller. Det är det enda som kommer förbättra förmågan att använda språket i tal, och konversation. Hemmavid kan du öva på själva vanan att prata och formulera meningar, genom att gå och prata högt för dig själv. Ämne kvittar i början, men du kan även hitta på i huvudet att du får en specifik kundfråga. Som du då svarar på, på engelska, högt för dig själv. Känns urfånigt om man ej är van att prata högt för sig själv. Men det är verkligen ovärderligt som hjälpmedel att snabbt bli bättre. Plus, pressen på att svara perfekt försvinner ju. Du kan ta din tid, och även börja om. Rätta dig själv mitt i en mening osv, försök beskriva med andra ord, om du saknar ?rätt? ord just där och då. Men går det verkligen inte att få till det begripligt, så kolla upp vad ordet är som du söker efter men saknar i ditt ordförråd. Obs. Tänk på engelska! Viktigt viktigt viktigt. Så tänk inte först på svenska, för att sedan försöka översätta det till engelska. 

Gör detta varje dag. Eller åtminstone flera gånger i veckan. Utöver det du då får som övningstillfällen på just jobbet. Så skall du se att det ganska snart kommer börja kännas lättare, och din språkliga förmåga i tal får ett bättre och bättre flyt allt eftersom tiden går. 

• tkisågildytebO

I skrift skriver du på svenska och låter chatGDP översätta rakt av, det blir helt perfekt. Talet måste du träna upp, prata bara engelska hemma etc så lossnar gamla kunskaper till slut. 

• tkisågildytebO

Och lyssna på engelska  och ljudböcker, det har helt klart gjort att jag lärt mig förstå alla engelska dialekter lätt.

Svar på tråden Ett måste att kunna engelska som kommunikatör?