Ekonomi påverkan på uppväxten
Uppväxt i en familj med två arbetande föräldrar. mamma jobbade deltid när vi var små. Pappa var rörmokare och mamma sjuksköterska. Som extraknäck odlade vi Som såldes till en grossist (alltså flera ton). Mina föräldrar bråkade aldrig om pengar men var tydliga med att "pengar inte växer på träd" och att anledningen tilll att vi hade råd att åka på skidsemester i Sälen och någon enstaka solsemester (alltså verkligen inte varje år) var för att hela familjen hjälpte till med odlingen.
Mina föräldrar har framförallt lärt mig vikten av hög arbetsmoral och att spara först och handla sedan. Som vuxen kan jag se att vi förmodligen inte alls hade behövt odlingen för att göra de resor vi gjorde men att det var ett bra sätt för oss som familj att tjäna extrapengar. Mina föräldrar är pensionerade nu, de har en lägenhet utomlands, en husbil och två fastigheter i Sverige. De har inte ärvt en massa pengar utan de har jobbat sig till det de har. Det är jag så otroligt imponerad av och jag försöker leva på samma sätt, även om jag och min man nog lever lite mer "här och nu". Hade mina föräldrar gått bort i ung ålder hade de inte fått njuta av allt de sparat ihop. Jag försöker lever både nu.... och förhoppningsvis sen!