• Anonym (Tips)

Högskoleprovet

Hur gick det för er på högskoleprovet? Är det någon annan som fått sjukt olika resultat på den verbala delen och matten på högskoleprovet? Jag fick 1,7 på den verbala delen och 0,8 på mattedelen. Slutresultat 1,25. Har ni något tips för att skriva högre på mattedelen? Dela gärna med er av era bästa pluggtips. Är boken Den kompletta guiden till högskoleprovet bra? 

• Svar på tråden Högskoleprovet
  • Anonym (Hp-guiden)

Vet inget om boken du nämner, men rekomenderar varmt hp-guiden! En vip-prenumeration kostar visserligen en hel del men man får verkligen valuta för pengarna! Och köper man med garanti får man dessutom pengarna tillbaka om man inte höjer sig nästa gång man skriver provet 

• Anonym (japp)
    Anonym (Tips) skrev 2024-06-07 10:06:07 följande:
    Högskoleprovet

Hur gick det för er på högskoleprovet? Är det någon annan som fått sjukt olika resultat på den verbala delen och matten på högskoleprovet? Jag fick 1,7 på den verbala delen och 0,8 på mattedelen. Slutresultat 1,25. Har ni något tips för att skriva högre på mattedelen? Dela gärna med er av era bästa pluggtips. Är boken Den kompletta guiden till högskoleprovet bra? 

Det känns väl ganska rimligt att få olika resultat i olika delar? De flesta har väl lite olika områden där man är bättre eller sämre? 

När jag skrev provet för 100 år sen (eller 30 år i alla fall) så övade jag på gamla prov. Och fick även hjälp av en mer matte-kunnig person, eftersom även jag är sämre på matte än på de mer språkliga delarna. Så, det är väl mina tips. 

Jag skrev provet 4 ggr, fick bättre resultat för varje prov. Till slut kom jag in på min drömutbildning och firar nu ca 25 år i mitt yrke. Och det har gått väldigt bra för mig i yrket trots att mina gymnasiebetyg var rätt mediokra och att jag fick göra högskoleprovet för att komma in på universitetet.

Lycka till med ditt prov och framtiden!
  • Cereal Killer

När jag skrev för många år sedan så fick jag 50% rätt på mattedelen när jag läst in första mattekursen på gymnasiet med godkänt (och endast godkänt) resultat. Jag började då anstränga mig på mattelektionerna och fick VG i matte B-C och sedan MVG i matte D-E. Jag gick sedan tillbaka och gick igenom matte B-C igen, gjorde prövningar och skrev MVG i matte A-C. Efter det skrev jag högskoleprovet igen och fick 100% på mattedelen. Jag la ned oerhört mycket jobb på detta men det var värt det - inte bara för att högskoleprovet gick bra utan för att jag upplever att jag utvecklat ett slags logiskt/matematiskt tänkande som jag faktiskt haft stor nytta av i livet. 

• cosinus

Tror inte det är helt ovanligt. Pratade med en tjej igår som skrivit 1.1 resp 2.0 på verbala/matte

Inte skrivit själv men har två barn som har. Den äldre hade 1.5/1.1 och den yngre som har ett år kvar på gymnasiet hade 1.5/1.5. Den senare hade inte pluggat alls innan och ska se till att plugga i höst för han har sjukt lätt för matte så han borde i princip kunna spika den delen. Bara ovan vid formatet men gör han ett antal gamla prov ska han nog knäcka det rätt fort. Har man rimligt lätt för matte så borde det vara ganska enkelt att plugga upp den delen bara man lär sig hur man ska tänka.

• Cereal Killer
    cosinus skrev 2024-06-07 11:05:34 följande:

Tror inte det är helt ovanligt. Pratade med en tjej igår som skrivit 1.1 resp 2.0 på verbala/matte

Inte skrivit själv men har två barn som har. Den äldre hade 1.5/1.1 och den yngre som har ett år kvar på gymnasiet hade 1.5/1.5. Den senare hade inte pluggat alls innan och ska se till att plugga i höst för han har sjukt lätt för matte så han borde i princip kunna spika den delen. Bara ovan vid formatet men gör han ett antal gamla prov ska han nog knäcka det rätt fort. Har man rimligt lätt för matte så borde det vara ganska enkelt att plugga upp den delen bara man lär sig hur man ska tänka.

Kom ihåg bara att resultaten är normerade och att mängden arbete som krävs för öka sitt resultat, ökar icke-linjärt med ökande ursprungsresultat. Det är vansinnigt mycket enklare att skriva upp sig från tex 0.8 till 1.0 än från 1.5 till 1.7. Så var stolt över din son, även om han bara lyckas höja resultatet med någon enstaka decimal! Skål
  • Anonym (japp)
    Cereal Killer skrev 2024-06-07 13:29:26 följande:
    Kom ihåg bara att resultaten är normerade och att mängden arbete som krävs för öka sitt resultat, ökar icke-linjärt med ökande ursprungsresultat. Det är vansinnigt mycket enklare att skriva upp sig från tex 0.8 till 1.0 än från 1.5 till 1.7. Så var stolt över din son, även om han bara lyckas höja resultatet med någon enstaka decimal! Skål
    För mig som inte är så bra på matte: skulle du kunna förklara vad det där innebär? Varför är det svårare att öka från 15-1,7 än från 0,8-1,0? 
  • Cereal Killer
    Anonym (japp) skrev 2024-06-07 13:31:53 följande:
    För mig som inte är så bra på matte: skulle du kunna förklara vad det där innebär? Varför är det svårare att öka från 15-1,7 än från 0,8-1,0? 

För att det blir färre och färre platser i varje ?poänggrupp? i takt med att poängen ökar. Det finns fler platser i 1.0-gruppen än i 0.8-gruppen, men bara typ en fjärdel så många platser i 1.7-gruppen som i 1.5-gruppen. 

Jämför med något annat, tex löpning. Nästan vem som helst kan träna upp sig så pass att man tar sig förbi den stora massan med genomsnittliga löpare i ett lopp, men sedan kommer du till gruppen av lite bättre löpare och för att ta dig förbi dessa så måste du träna jättehårt. Och i slutändan är det bara en enda person som vinner, och sannolikheten att det blir just du är således liten även om du är extremt duktig.

• cosinus
    Cereal Killer skrev 2024-06-07 13:29:26 följande:
    Jo jag vet, men jag vet också hans kapacitet och typen av frågor. Har själv spikat både matte och statistik-delen på HP för en massa år sen.

Det är absolut inget jag kräver av honom, det är han själv som vill prova höja. Jag tror eg inte han behöver högre för att komma in på det han vill läsa så eg spelar det ingen roll.

Han säger själv att han underpresterade, att han bara han kommer in i det mer teoretiska tänket kring vad som går att göra med de olika ledtrådarna mer än att försöka räkna ut alla uppgifter så ska det lösa sig. 
  • Anonym (Hp-guiden)
    Cereal Killer skrev 2024-06-07 14:01:42 följande:

För att det blir färre och färre platser i varje ?poänggrupp? i takt med att poängen ökar. Det finns fler platser i 1.0-gruppen än i 0.8-gruppen, men bara typ en fjärdel så många platser i 1.7-gruppen som i 1.5-gruppen. 

Jämför med något annat, tex löpning. Nästan vem som helst kan träna upp sig så pass att man tar sig förbi den stora massan med genomsnittliga löpare i ett lopp, men sedan kommer du till gruppen av lite bättre löpare och för att ta dig förbi dessa så måste du träna jättehårt. Och i slutändan är det bara en enda person som vinner, och sannolikheten att det blir just du är således liten även om du är extremt duktig.

Fast anledningen till att det är svårare att ta sig förbi de riktigt duktiga löparna är ju att det är just svårare/att man måste klara att springa snabbare - inte att det bara finns ett fåtal "platser"? Dvs, att det bara finns ett fåtal som klarar det beror på att uppgiften - att springa snabbt - blir svårare, inte tvärtom. Det blir ju inte svårare pga att det bara är få som klarar det. Vad gäller högskoleprovet kan enda tolkningen (vad jag kan se) av det du säger vara att oavsett hur många det är som skriver ett visst antal rätt, så är det bara en viss procent som får en viss poäng? Så att även om alla skulle få alla rätt så skulle det bara vara en liten andel som fick 2.0?? Det låter ju inte klokt - vem är det i så fall som bestämmer vem av alla som fick ett visst antal rätt som får den högre poängen och vem som får den lägre? Jag säger alltså inte att du har fel - jag förstår bara inte hur det funkar... jag har bara trott att varje svar blir mindre värt ju fler rätt du har, och att det är det som gör att det är svårare att höja sig ju högre upp man hamnar.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Hp-guiden) skrev 2024-06-07 20:27:36 följande:
    Fast anledningen till att det är svårare att ta sig förbi de riktigt duktiga löparna är ju att det är just svårare/att man måste klara att springa snabbare - inte att det bara finns ett fåtal "platser"? Dvs, att det bara finns ett fåtal som klarar det beror på att uppgiften - att springa snabbt - blir svårare, inte tvärtom. Det blir ju inte svårare pga att det bara är få som klarar det. Vad gäller högskoleprovet kan enda tolkningen (vad jag kan se) av det du säger vara att oavsett hur många det är som skriver ett visst antal rätt, så är det bara en viss procent som får en viss poäng? Så att även om alla skulle få alla rätt så skulle det bara vara en liten andel som fick 2.0?? Det låter ju inte klokt - vem är det i så fall som bestämmer vem av alla som fick ett visst antal rätt som får den högre poängen och vem som får den lägre? Jag säger alltså inte att du har fel - jag förstår bara inte hur det funkar... jag har bara trott att varje svar blir mindre värt ju fler rätt du har, och att det är det som gör att det är svårare att höja sig ju högre upp man hamnar.

Jag tror du missade poängen. Tävlar fler kommer det rent statistiskt sätt bli svårare eftersom du måste slå fler och bara en kan komma först. Sannolikheten är större att du kan träna för att slå en person än 10 000.

Det är typ två per år som skriver alla rätt men det är som du säger det är bestämt att bara en viss procent kommer få ett visst resultat skriver fler bra kommer det krävas mer för att få bra poäng. Ett år kanske det krävs 158 rätt (av 160) för att få 2,0 för att alla skrev skitbra nästa år krävs det bara 120 rätt (av 160) för att alla sög.

• Anonym (Tips)
    Anonym (Hp-guiden) skrev 2024-06-07 10:24:17 följande:

Vet inget om boken du nämner, men rekomenderar varmt hp-guiden! En vip-prenumeration kostar visserligen en hel del men man får verkligen valuta för pengarna! Och köper man med garanti får man dessutom pengarna tillbaka om man inte höjer sig nästa gång man skriver provet 

Tack för tipset! 
  • Anonym (NE)

Jag fick 1,7 (1,9 verbala, 1,5 kvantitativa). 

Min sambo fick 1,3 (1,9 verbala, 0,7 kvantitativa).

Jag har pluggat mer matte i gymnasiet medan han inte läst mer än gamla Matte A, då är den kvantitativa svår.

• Anonym (japp)
    Cereal Killer skrev 2024-06-07 14:01:42 följande:

Inte helt säker på att jag fattar ändå... men det är nog min hjärna som inte har den läggningen.

Jag skrev provet 4 ggr under två år, och skrev en massa övningsprov mellan provtillfällena. Jag fick resultaten:
    1,0
    1,4
    1,7,
    1,9. Och på 1,9 kom jag in på utbildningen jag ville.

Jag antar att jag inte blev så mycket smartare under dessa år, men att jag övade upp min förmåga på just det här provet. 
  • Anonym (Tips)
    Anonym (japp) skrev 2024-06-14 15:55:28 följande:
    Inte helt säker på att jag fattar ändå... men det är nog min hjärna som inte har den läggningen.

Jag skrev provet 4 ggr under två år, och skrev en massa övningsprov mellan provtillfällena. Jag fick resultaten:
    1,0
    1,4
    1,7,
    1,9. Och på 1,9 kom jag in på utbildningen jag ville.

Jag antar att jag inte blev så mycket smartare under dessa år, men att jag övade upp min förmåga på just det här provet. 
    Kul för dig de flesta kan inte skriva 1,9 oavsett hur mycket de övar eller hur mycket tid de lägger ner på det på samma vis som de flesta inte kan bli elitidrottar oavsett hur mycket de tränar. De flesta når förr eller senare någon slags gräns där de inte kan bli bättre. 
Svar på tråden Högskoleprovet