Anonym (run for your life) skrev 2024-06-07 22:49:50 följande:
Fel.
Det handlar om basal metabolism, muskelmassa, ålder, hormoner, glutenkänslighet & andra känsligheter som påverkar tarmen, tarmflora och genetik.
SEN kommer energi in och ut in i bilden.
Vill jag bli smal kan jag bara äta en halv tesked vetemjöl, så rasar jag till min 18-årsvikt på 5-6 veckor p.g.a. tarmen blir så skadad. Upp till 15 % av befolkningen (beroende på vilka studier man läser) är glutenkänsliga och "fuskar" således i vardagen utan att vara medvetna om det själva. Min mor levde så tills hon var 55. Smal som en räka oavsett att hon åt fikabröd och läsk med socker varje dag. Så det är inte alls säkert att vissa är så duktiga som de tror.
Om t.ex. din sköldkörtel inte funkar som den ska så lägger du på dig direkt.
4,6% av befolkningen medicinerar mot hypotyreos.
Den psykiska biten får heller inte glömmas bort.
Man blir lycklig av kalorier, de dämpar ångest om än tillfälligt, för så är vi skapta. Man SKA känna ångest över att inte vara mätt, för det gynnar vår överlevnad att då söka efter mer mat. Och en urtidsmänniska SKA bli lycklig av en god dos honung eller ett skrovmål kött, för då har man räddat sig för ett par dagar till.
Problemet är att det är alldeles för enkelt idag att hitta de där extra kalorierna, och vi har uppfunnit en mångfald snacks som gör oss tillfälligt lyckliga och marknadsförs stenhårt, men som tyvärr gör oss sjuka på sikt.
Att bortse från allt det är ingen framgångsrik strategi, tror jag.
Allt är psykologi. Det du skriver i ditt första stycken är bara dina drifter som har tagit kontrollen över dig.
En människa blir inte överviktig för metabolism, hormoner eller annat tjafs, utan för att den inte har den inre dialogen så att den klarar av att äta och leva på ett sätt som är bra för henne.
Allt är psykologi!