• Anonym (F)

Tvingas till vård mot sin vilja?

Nej, det stämmer inte. För att bli satt under tvångsvård (LPT) måste man uppfylla tre krav; att man lider av en allvarlig psykisk störning, att ens tillstånd (fys/psyk) kräver dygnet runt-vård (utebliven vård ska vara en fara för en själv eller andra) och att man motsätter sig denna vård.

Som du förstår borde detta alltså inte gälla dig. En mentalt frisk person har all rätt att tacka nej till vård, även om skillnaden är liv och död. Men jag hoppas du tar emot hjälpen.

Om jag vore du (för jag är sån) så skulle jag ha anmält människan någonstans för man får inte hota patienter på det där sättet. Och jag hade så klart bytt läkare. Hur duktig personen än är så hade jag inte känt mig trygg i hens händer. Det minsta du ska göra är att informera personens chef och säga att du inte vill bli hotad på detta sätt.

www.internetmedicin.se/psykiatri/lagen-om-psykiatrisk-tvangsvard-lpt

• Anonym (F)
    Anonym (My) skrev 2024-06-08 09:43:24 följande:

Men läkaren menar väl inte att du ska tvingas till vård. Men om du får flera chanser att göra op, men skjuter upp den, måste ju läkaren komma till en gräns där du mått din sista chans att göra den. 

Naturligtvis inte. Man har rätt att ångra sig och be om en operation, så länge det är fysiskt görbart och medicinskt försvarbart. En läkare kan aldrig neka vård för att man nått ett visst datum där hen tycker att man fått sin sista chans.

Jag tror dessutom du tolkar läkaren fel, läs det andra citatet så är det tydligt att det handlar om tvång.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:38:20 följande:
    LPT är lagen om psykiatrisk tvångsvårdvård och något helt annat än somatisk. 

I den somatiska vården finns ingen direkt lag om tvångsvård, som i den psykiateiska, och man kan således inte tvingas till vård mot sin vilja. Inte tvingas till operationer eller läkemedel så länge man är vid medvetande och är vid sina sinnes fulla bruk. 

Däremot är man medvetslös eller att man av andra orsaker inte kan ta reda på vad patienten vill så kan man enligt Patientlagen kap 4 §4 få hälso- och sjukvård om detta behövs för avvärja fara som akut och allvarligt hotar patientens liv eller hälsa. 

Men så länge ts är vid medvetande och vid sina sinnes fulla bruk så har hon rätt att säga nej, också till livsviktig vård och hennes kardiologi kan inte tvinga henne till en operation

Jag är mer än medveten om detta. Jag gav ts information kring tvångsvård och påpekar också att detta inte är aktuellt eftersom ts inte uppfyller kraven. Ingen kan alltså tvinga ts till operation, precis som jag redan sagt och som du nu bekräftar.
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:40:33 följande:
    "om hon säger att nu måste det göras så kommer det bli så" har läkaren sagt till ts. Det innebär att läkaren menar att ts tillslut ska opereras mot sin vilja. Och ja, är hon medvetslös så kan läkaren ta och operera henne mot hennes vilja. 
    Det låter dock i mina öron inte som att läkaren pratar om en akutsituation utan i samband med det första uttalandet, att ts bara får skjuta på operationen tills läkaren säger ifrån. Akutfall är som sagt en helt annan sak, men finns inget som tyder på att det var det som togs upp. Ts får förtydliga annars.
  • Anonym (F)
    Anonym (E) skrev 2024-06-09 11:56:31 följande:
    Men det lär ju stå i journalen vad hon sagt
    Man antecknar inte varje ord. Särskilt försiktig skulle jag som läkare vara om jag hade uttalat hot mot ts självbestämmande på det där sättet. Att hota med tvångsoperation är ingen liten sak!
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 11:47:40 följande:
    Ts får skjuta upp operation så många gånger hon vill.

Det är först när hon medvetslös kommer till exempel akuten, eller redan är inlagt, eller att det finns andra orsaker som gör att de inte kan ta reda på vad hon vill som läkaren få ex göra en livsnödvändig operation. 

Patientlagen kap 4 §4 styr inte enbart över akuta fall. 
    Ja? Varför fortsätter du att svara mig när det inte finns något att anmärka på? Detta handlar om en planerad operation och ts kan inte tvingas till detta.
  • Anonym (F)
    Anonym (E) skrev 2024-06-09 11:56:31 följande:
    Men det lär ju stå i journalen vad hon sagt
    Åh, nu förstår jag att du menar vad ts har sagt! Och ja, det borde absolut stå!
  • Anonym (F)
    Anonym (Ssk) skrev 2024-06-09 12:43:03 följande:
    Jo, du ger tillåtelse. 
    Kan säga att det aldrig är nästan aldrig någon som frågar mig heller.
Svar på tråden Tvingas till vård mot sin vilja?