Inlägg från: Anonym (Johanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Johanna)

Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?

Jag hatar lunch, dessutom avskyr jag att laga mat. Så vi äter alltid lättare lunch då vi äter middag relativt tidigt istället 15-16 senast. 

Barnens favorit (min också för den delen!) är restfest. Vi samlar ihop några dagars rester, allt möjligt som jag hittar ifrån kyl och skafferi. Majskakor, bröd (gärna korvbröd/hamburgebröd/tacosbröd som blivit över), kex typ digistive/smörgåsrån, majs/champinjoner/makrill, flingor, osv. Kokar lite extra i värsta fall. Skär upp grönsaksstavar och lite frukt. En salig blandning helt enkelt. De får plocka vad dom vill ha och i bästa fall blir det kvar till dagen efter.

Andra tips: minipannkakor (färduga små pannkaksbollar), korv med bröd, hamburgare med bröd (hemmagjorda, går skitsnabbt!), toast/varma mackor i ugn, egen pizza (smidigt att slänga ihop en smet som att köpa färdig deg faktiskt, barnen älskar att få göra sin egen), grillspett med köttbullar/korv, potatisbullar, pyttipanna, baguetter med grönsaker/pålägg, minitacos (perfekt när de blir över tacofärs!), soppa med bröd, fruktsallad/pastasallad. 

Passar gärna på att göra lite extra av allt under loven för att slippa laga mat dagen efter. 

Svar på tråden Vad ger ni för lunch till lågstadiebarn?