Inlägg från: Sk007 |Visa alla inlägg
  • Sk007

Finns det någon anledning att rösta?

När man vet att man tillhör en minoritet bland väljarna, alltså att det jag röstar på kommer inte att vinna. Finns det då någon anledning att över huvud taget engagera sig?
    Precis som i förra riksdagsvalet kommer någon av de etablerade att vinna även eu-valet, oavsett vad annat jag röstar på.
    Möjligen att det vore idé att rösta blankt av princip, men någon skillnad kommer det inte att göra.

• Svar på tråden Finns det någon anledning att rösta?
  • Sk007
    Anonym (A) skrev 2024-06-09 16:20:37 följande:
    Rösta på KD så slipper du att utsätta Sverige för islamism och kommunism. 
    Du har en poäng där. Dessutom är kd för att Sveriges interna frågor bör lösas i Sverige. Samtidigt var de ju för lissabonfördraget, så det blir lite dubbelmoral att tycka att Sverige ska få besluta om sina egna frågor nu helt plötsligen.
  • Sk007
    Jemp skrev 2024-06-09 16:31:09 följande:

Ja, för du har precis lika stor makt som någon annan röstberättigad. 

Att rösta på partiet du vill föra fram gör ju också mer nytta än att rösta blankt (som ju definitivt inte gör någon skillnad öht). 

Däremot är det en intressant avvägning mellan nya partier vs etablerade, just för att nya har så liten chans att komma in (men naturligtvis ännu mindre om du inte röstar på dem). Om du har ett etablerat parti som delvis jobbar med samma frågor kanske det är mer taktiskt. 

Det finns inget etablerat parti som jag kan tänka mig att rösta på, om jag inte ska missnöjesrösta.
    Jag är helt övertygad om att de etablerade partierna kommer att få en majoritet av rösterna, så min röst på ett oetablerat parti kommer att väga lika tungt som en blank röst.
  • Sk007
    Anonym (5454) skrev 2024-06-09 16:15:26 följande:

Jag tycker att det är viktigt att rösta
    Jag vet inte riktigt vad jag kommer att rösta på, men det är viktigt att SD inte får min röst.
    Därför röstar jag på de partier som aldrig skulle samarbeta med dem.

Det är inte alls längesedan samtliga av de etablerade partierna gav sd kalla handen. Men som vanligt vänds kappan efter vinden.
  • Sk007
    Anonym (Erik) skrev 2024-07-01 01:39:03 följande:

Utnyttja alltid din rösträtt. Om alla skulle tänka så skulle vi få dåliga politiska val. Tråkigt att bara ungefär hälften av den svenska befolkningen röstar, vi är så otroligt bortskämda. Det finns dom som lever i diktatur och blir mördade när de hamnar i opposition till fel person, och hölften av alla svenska röstar inte ens. Besviken!

Jag tycker att det blir dåliga politiska val fast en majoritet av befolkningen röstar.
Svar på tråden Finns det någon anledning att rösta?