• tkisågildytebO

Den toxiska diskussionskulturen på FL

Jag har varit på Flashback sedan 15 årsåldern, i nära 18 år. Och där hittar man nazistern, knarkarna, radiklvänstern och allt där emellan, you name it. Ändå blir det mer sakliga ordnade diskussioner än här, vad tror ni det beror på?

Min teori är två saker. Här måste man sticka ut i sina åsikter för att bli delaktig i diskussionen, på Flashback blir de flesta inlägg bemötta oavsett om det är relativt neutrala åsikter 
    Kan det bero på att gillaknappen ersatt svar med inlägg när det gäller balanserade rationella utlägg? Och det i sin tur gör att det blir en tävling om att skrika högst?

Sen modereringen. Här är ribban betydligt lägre för vad man får skriva, men däremot är det betydligt mer aktiv moderering på Flashback, vilket håller igång diskussionen när skitinlägg plockas i realtid?

Eller är ni av en annan uppfattning?
  • Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL
  • Deegan
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 21:17:03 följande:
    Skulle förhindra många troll men också utesluta en stor del kvinnliga medlemmar som kör dubbelanonymt för att slippa PM.
    Jag är helt med på hur du ser detGlad, och det är just där som det skulle sitta drivna personer som modererar på forumet,, något freak skickar ett massa sexsnack, tjejen&kvinnan skickar det vidare till en moderator och ge först 1 varning, fortsätter det ifrån samma freak så kickar han...kan du inte sköta dej så får du stå ditt kast kort&gott..

Det är helt okej att ha en annan åsikt än mig. Jag kan inte tvinga dig att ha rätt ;)
  • tkisågildytebO
    Anonym (Mer yttrandefrihet) skrev 2024-06-09 21:21:46 följande:

Det är synd att moderering är så dålig här, smått kontroversiella inlägg tas bort alldeles för lättvindigt enligt mig. Ofta spårar trådarna ur också med massor med OT eller att ts ska attackeras så att det som tråden ska handla om inte diskuteras.  

Men vad är det som gör att man är kvar och inte på fb? 

Flashback kan man aldrig riktigt lämna bakom sig trots alla dårar som huserar där. Tror det har att göra med att man får otroligt mycket substans, i alla större trådar kommer professionella långa utlägg med riktiga källor, inte sällan från folk med djup kunskap i respektive ämne.

Här är det bara munhugg, personliga åsikter och preferenser, vilket faktiskt också kan vara roligare att delta i, men modereringen är så ojämn. Det känns ibland som att det kan vara kontroversiellt, men bara åt ett håll.

• tkisågildytebO
    Anonym (ar) skrev 2024-06-09 21:17:03 följande:
    Skulle förhindra många troll men också utesluta en stor del kvinnliga medlemmar som kör dubbelanonymt för att slippa PM.
    Men vem bryr sig om PM? Till och jag som man får PM av män som tror att jag är en kåt kvinna 😂 Det är fruktansvärt patetiskt, men det är väl bara att skita i, en anonym inkorg?
  • Anonym (Observer)

Det är många företeelser som spelar in här.
    -dubbelanonymiteten är ett skit och gör det lätt att hacka på medlemmar och vara allmänt otrevlig.
    - finns medlemmar här som går under radarn och alltid gaddar ihop sig för att gå på någon skribent som de har fått nåt slags agg till, oavsett vad personen skriver och oavsett i vilken tråd personen skriver så följer de efter och häcklar, medvetet missförstår och försöker få personen att sluta skriva eller bli avstängd.
    - det är för mycket könskrig och båda sidor är lika världsfrånvända och självupptagna av just sin egna profetia. 
    - modereringen är inte helt bra, man får heller ingen feedback på varför ens inlägg stängdes, det finns ingen som helst feedback så man kan lära sig vad som är tillåtet och inte. Varningar, avstängningar känns väldigt godtyckligt.
    Tror det finns för få nya medlemmar, tror det är en klick få stammisar som är de som är mest engagerade i de flesta trådar.

• Anonym (N)

Jag tycker att för alla forum sä borde man endast kunna logga in med mobilt Bank-ID eller annan e-legitimation. Sedan ska förstås inte identiteten framgå när man skriver och man ska kunna ha anonyma nick. GDPR gäller förstås så info om id får inte missbrukas. Däremot blir det lätt att för alltid blocka faktiska individer som missköter sig oavsett om man kör VPN eller annat för att dölja spår.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • tkisågildytebO
    Deegan skrev 2024-06-09 22:32:34 följande:
    Du borde få någon form av medalj för att kunna summera hela FL på ett inlägg Skrattande
    Det är ju så här läget är här nu, tänkte på en sak precis nu, det har varit lungt i denna tråden ifrån dom som brukar "kriga" i andra trådar om att det det ska vara "si o så" Drömmer

/D
    Haha jag mottager medaljen med stor ödmjukhet och tacksamhet 🏅
  • Anonym (ar)
    tkisågildytebO skrev 2024-06-09 21:43:15 följande:
    Men vem bryr sig om PM? Till och jag som man får PM av män som tror att jag är en kåt kvinna 😂 Det är fruktansvärt patetiskt, men det är väl bara att skita i, en anonym inkorg?
    Kom igen när du fått grafiska sexuella hot för någon patetisk sk man inte höll med dig i något helt trivialt. Eller när någon troll spammar ner din inkorg i flera dagar.
Svar på tråden Den toxiska diskussionskulturen på FL