Inlägg från: PH76 |Visa alla inlägg
  • PH76

Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?

MaxTratt skrev 2024-06-09 21:57:53 följande:

Jo, absolut. Hon kommer att ha pengarna på ett eget konto och jag tror inte alls att hon kommer försöka lura mig. Men det är ju när man är sams som man ska göra upp sådana här saker.

Det som kan komplicera till det lite är att räntan på pengarna tydligen blir våra gemensamma pengar. Som då ligger på hennes konto. Så hur ska jag kunna bevisa att det är arvet och inte räntan hon använder i händelse av en konflikt?

Allt detta är rent hypotetiska frågor, vi har varit tillsammans i 25 år och jag tror inte vi kommer att hamna i den situationen. Men om det värsta händer och hon vill göra livet surt för mig, kan jag på något vis då hamna i skuld genom att hon levt upp arvet och sen hävda att hon har arvet kvar och jag då måste betala? Det är själva kärnfrågan.

Om det skulle bli så att ni skiljer er i framtiden så kommer ni att dela på alla pengar som finns kvar (förutom arvet) sen vems pengar det är eller vem som har använt vad innan spelar ingen roll, de pengar som finns kvar kommer att delas upp på er båda.
  • PH76
    MaxTratt skrev 2024-06-09 22:14:47 följande:
    Jag tror inte ni förstått frågan riktigt. Om hon bränner upp arvet och sen kan hävda att hon har arvet kvar vid en skilsmässa så måste ju jag betala henne ur egen ficka. Det är den sitsen som oroar mig! Hur ska jag bevisa att hon använder sina pengar?
    Egen egendom bör vara på ett eget konto, så fort den blandas ut med gemensamma pengar så räknas inte enskild egendom längre.
Svar på tråden Arv, enskild egendom - hur ska jag som inte ärver skydda mig?