• Anonym (TS)

Varför röstar folk så annorlunda i EU-valet jämfört med riksdagsvalet?

Miljöpartiet klarar knappt spärren i riksdagsvalet men blir tredje största parti i EU-valet.  Någon som har några tankar om varför det är så? Vet att det är väldigt mycket färre som röstar, är vänsterväljare bättre på att gå och rösta i EU-valet än högerväljare? Är det för att folk anser att klimatet är viktigt? Eller nån annan anledning?

Själv ogillar jag verkligen Miljöpartiet men undviker att skriva här i trådstarten iallafall vad jag röstar på för vill inte att hela diskussionen ska handla om det.

• Svar på tråden Varför röstar folk så annorlunda i EU-valet jämfört med riksdagsvalet?
  • EpicF

Man kan ha ändrat åsikt sedan sista riksdagsvalet.

Själv röstade jag faktiskt på just Miljöpartiet, men det gjorde jag inte i riksdagsvalet. 

• Anonym (Loffe)

Gissningsvis för att man tycker att miljöfrågor ska hanteras på EU-nivå och att man inte gillar Mp:s politik på riksnivå. 
    På samma sätt röstar ju folk olika i riksdags- och kommunval. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Loffe) skrev 2024-06-10 11:54:07 följande:

Gissningsvis för att man tycker att miljöfrågor ska hanteras på EU-nivå och att man inte gillar Mp:s politik på riksnivå. 
    På samma sätt röstar ju folk olika i riksdags- och kommunval. 

Jo så kan det ju vara. Jag tycker också att klimatet och miljön är viktig men ogillar starkt miljöparti övriga politik. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-06-10 11:50:11 följande:

Man kan ha ändrat åsikt sedan sista riksdagsvalet.

Själv röstade jag faktiskt på just Miljöpartiet, men det gjorde jag inte i riksdagsvalet. 

Ja så är det ju såklart. Röstade du på något som ligger nära MP i riksdagsvalet. 

Känns som att det inte borde vara så vanligt att man gör en tvärvändning .. Kan ju iförsej vara som nån annan skrev att man ogillar miljöpartiets politik på
    riksnivå men inte på EU-nivå. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-06-10 12:08:49 följande:

Ja så är det ju såklart. Röstade du på något som ligger nära MP i riksdagsvalet. 

Känns som att det inte borde vara så vanligt att man gör en tvärvändning .. Kan ju iförsej vara som nån annan skrev att man ogillar miljöpartiets politik på
    riksnivå men inte på EU-nivå. 

Nej, i riksdagsvalet röstade jag långt ifrån Miljöpartiet. I EU valet var det pga juat miljöfrågor. 
  • Anonym (L)

Mycket enkelt. Det är olika beslut som ska fattas av EU och nationellt. Det tar man förhoppningsvis hänsyn till när man ska rösta. 

• Överste Senap
    Anonym (L) skrev 2024-06-10 12:24:00 följande:

Mycket enkelt. Det är olika beslut som ska fattas av EU och nationellt. Det tar man förhoppningsvis hänsyn till när man ska rösta. 

Exakt så!
  • Anonym (med)
    Anonym (L) skrev 2024-06-10 12:24:00 följande:

Tänker samma. Röstar visserligen på samma parti i både eu och riksdag (som inte kommer in), men har innan det ofta röstat olika. 

T.ex. så brukade jag rösta på fp i riksdagsvalet förut men i eu är de så naivt positiva att de är livsfarliga för sverige så har aldrig röstat på dom där. 

Sedan är det ju bra om man även tar hänsyn till vilken grupp de tillhör i parlamentet. 
  • Anonym (999)

Dels kan man ju tycka att det handlar om olika saker som redan är nämnt ovan. Dels kan man också ha sett hur den nuvarande regeringen agerar. Deras miljöpolitik t ex har ju fått massiv kritik och miljöministern är uppenbart inkompetent. Det har lockat folk till de partier som satsar mer på miljöfrågorna.

Sedan har miljöpartiet själva gjort en bra grej i detta val - de har inte snackat så mycket om vänsterpolitik utan försökt hålla sig till enbart miljöfrågorna. Det har säkerligen lockat väljare som är less på att miljöpartiet har varit något slags systerparti till vänsterpartiet. 

Nu växte ju vänsterpartiet mest av alla, så där finns säkert andra förklaringar. 

• Anonym (rr)

För att EU-valet inte är särskilt viktigt i folks ögon.

Svenskarna (de få som röstar överhuvudtaget) testar, leker och hittar på när de röstar till EU.

Vi röstade in Fi, Junilistan och Piratpartiet.

MP har fått 15%.

Same same

Svar på tråden Varför röstar folk så annorlunda i EU-valet jämfört med riksdagsvalet?