• Kebnekaisa

När blir en mögelost möglig???

...en av Kebnekaisas funderingar.
    Hur ser ni skillnad på ostens ursprungliga mögel och då det börjat komma "ohälsosamt mögel"???

Ser ju förstås då osten är alldeles "vitmöglig" med hinna, och så, JA, det ser jag förstås!!!

• Svar på tråden När blir en mögelost möglig???
  • Kebnekaisa

Aha!!

Fast du,

en urgammal möglig ost,

som ligger och skräpar någonstans i kylen,

kan också "ge ifrån sig" en alldeles "särpräglad lukt", som inte riktigt är överensstämmande med den ursprungliga...

• Kebnekaisa

gamla mögliga ostar (som är mögelostar från början) tycker INTE jag är kul att "ha kvar" i mitt kylskåp...

Fast sambon äter ju glatt upp dem!

• Kebnekaisa

fast då de blir lurviga, då åker de nog i sopen även för honom

• Kebnekaisa

Som sagt,

Om vi då "tar" Gorgonzola då.

De får inte en sån där "vit hinna" va??

• annca

Hmmm... men de blir gulbruna efter ett tag, och lite äckligt rinniga... Då är den för gammal för min smak.

• Kebnekaisa

Det stämmer, det där rinniga ÄR lite äckligt!

(och sen kan de ju bli hårda, samtidigt som de är brunaktiga)

Men jag funderar lite, som sagt, Det var ju en sån där konsument ombuds-kvinna, i Plus, som sa:
    Att mögel på ostar, "är tveksamt" om man ska spara, I så fall, så MÅSTE man skära bort en rejäl bit, där möglet varit (sporerna kan leta sig in rätt långt i osten).
    Och detta för att möglet kan vara cancerogent.

Men då undrar jag lite, Då det gäller "rena mögelostar", Hur sjutton ser man skillnad på cancerogent mögel och mögel som "inte är någon fara" att äta????

-eller kanske ÄR vanliga mögelostar cancerogena "i sig" även från början????

• annca

Det måste väl bara gälla det där grönludna som bildas på hårdostar?
    Mögelostar har ju ett blågrått mögel, (eller vitt eller rött...) Hur skulle annars fransmännen överlevt

• Kebnekaisa

Ja, det kan man ju undra. Hi, hi!

• Kebnekaisa

(Aha förresten, skillnad på mögel och mögel. Helt dum!!! (är jag) har inte JAG förstått!!)

• annca

Jupp! Stor skilnad!

Det man definitivt ska akta sig för är svartmögel, typ det där som man hittar i tvättmedelsfacket på tvättmaskinen, gamla träskärbrädor, i förnsterfogar etc. Ät inte sådana!

• siamesen

Aha..hemma hos oss sa gäller regeln:

Camembert och Brie typen av ostar slängs när de börjat bli orange aktiga i köttet ochlite torra och sega.

Resten, typ gorgonzola och co när de blir brunaktiga fast det blir de ju aldrig här för de fösvinner med en gang...konstigt värre

Svar på tråden När blir en mögelost möglig???