• Anonym (Anonym)

Min man har blivit bitter!

Jag och min man har varit ihop i 14 år och under alla år har vi alltid haft roligt tillsammans. Vi har tagit oss igenom tuffa småbarnsår med lite sömn. Tuffa jobbsituationer, byggt hus och flyttat runt och för några månader sen bytte vi stad och köpte ett renoveringsobjekt. Jag var så lycklig. Jag har velat detta i så många år, men samtidigt fick jag också nytt jobb där jag har börjat resa mycket. Jag vet att min man har fått dra ett stort lass hemma och jag försöker visa uppskattning över det. Men han har börjat irritera sig enormt på mig och allt jag gör. Han är irriterad och sur på barnen och suckar och gnäller på allt som är jobbigt. Jag har frågat om han ångrar att vi flyttade, och då säger han mest att han tyckte inte vi borde köpt ett så dyrt hus med renoveringsbehov. Men att själva flytten väl känns ok. Han lägger skulden på mig för att jag "drev på" beslutet. Jag tycker han är orättvis men har också landat i att jag inte kan göra något åt situationen nu. Gjort är gjort. Men jag vet inte hur vi ska ta oss igenom det här. Jag bokade hotell för en romantisk weekend bara han och jag. Men hela resan kändes stel. Vi pratade knappt och skrattade inte som vi brukade. När vi kom hem hade vi också ett av våra värsta gräl någonsin. Om ingenting egentligen. En jävla cykelutflykt där vi inte kunde enas om vilken väg vi skulle ta som slutade med att han lämnade mig med barnen och drog hem. Väl hemma skrek vi på varandra inför barnen. Har aldrig, aldrig någonsin hänt tidigare. 

Jag vill ingenting hellre än att vi hittar tillbaka till varandra. Jag älskar honom och längtar efter honom. Kanske är det bara nåt han ska ta sig igenom själv, för jag vet inte vad jag ska göra. Men är livrädd att förlora honom. Är det någon som har några tips eller råd? Som har varit i något liknande själv? Tack för svar!
  • Svar på tråden Min man har blivit bitter!
  • Fjäril kär
    Anonym (huh) skrev 2024-06-12 00:38:50 följande:

Verkar finnas två spår i tråden: att han krisar p.g.a. att han egentligen inte ville flytta och att han nu är slutkörd och bitter på TS - eller att han förälskat sig i någon annan.

Jag tänker att han hade varit mer öppen för kommunikation om det gällde det förstnämnda. Att han söker konflikt tyder mer på att han träffat någon annan och försöker driva relationen mot sitt slut.

Eller så är det ts som inte ser/hör/lyssnar och då spelar det ingen roll hur mycket han kommunicerar... 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (huh) skrev 2024-06-12 00:38:50 följande:

Verkar finnas två spår i tråden: att han krisar p.g.a. att han egentligen inte ville flytta och att han nu är slutkörd och bitter på TS - eller att han förälskat sig i någon annan.

Jag tänker att han hade varit mer öppen för kommunikation om det gällde det förstnämnda. Att han söker konflikt tyder mer på att han träffat någon annan och försöker driva relationen mot sitt slut.

Kan ju ha blivit både och? Men jag tror bara att han är slutkörd 
  • Anonym (Dubbla måttstockar)

Jag kan inte påminna mig att jag sett en tråd om omvända situationen där mannen har fått råd att byta jobb, men här kom det ganska fort.

Det råd som ges till män är vanligen att betala för städhjälp, inte att vara hemma mer. Så det borde väl duga åt TS man också då.

Eller är det kanske inte så en utmattad partner vill ha det...?

• Kvittning

Låter som att han är slutkörd. Det räcker inte att visa uppskattning, du måste ta din del av jobbet. 

Det här känslan lite som en tvärtomtråd mot många andra där mannen är borta mycket med jobbet och kvinnan blir lämnad med ansvaret. Råden då är alltid att ställa krav på mannen att om han ska resa så måste han när han är hemma ta sin del av veckans ansvar (dvs bortrest halva veckan = 100% ansvar den delen av veckan man är hemma). Och det är väl de kraven som din man behöver ställa mot dig.

För mig låter det helt vansinne att man (man eller kvinna) börjar med ett jobb med mycket resor samtidigt som man skaffar ett renoveringsobjekt. Om det inte är så att de där resorna ger så bra lön att man kan leja hantverkare för all renovering och i princip bara behöver ställa möblerna på plats själva.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-06-12 06:46:42 följande:

Jag kan inte påminna mig att jag sett en tråd om omvända situationen där mannen har fått råd att byta jobb, men här kom det ganska fort.

Det råd som ges till män är vanligen att betala för städhjälp, inte att vara hemma mer. Så det borde väl duga åt TS man också då.

Kvittar väl om det är en tjej eller kille. 
  • Anonym (Jessica)

En utmattad vill kunna orka göra det den behöver göra. Men man kan inte göra allt. Hon behöver också dra sitt strå till stacken. det är inte bara hennes man som mpr dåligt av detta utan även barnen. De blir påverkade av att mannen/pappan mår dåligt . Barn märker sådant 

• Anonym (Jessica)
    Kvittning skrev 2024-06-12 11:09:52 följande:

Låter som att han är slutkörd. Det räcker inte att visa uppskattning, du måste ta din del av jobbet. 

Det här känslan lite som en tvärtomtråd mot många andra där mannen är borta mycket med jobbet och kvinnan blir lämnad med ansvaret. Råden då är alltid att ställa krav på mannen att om han ska resa så måste han när han är hemma ta sin del av veckans ansvar (dvs bortrest halva veckan = 100% ansvar den delen av veckan man är hemma). Och det är väl de kraven som din man behöver ställa mot dig.

För mig låter det helt vansinne att man (man eller kvinna) börjar med ett jobb med mycket resor samtidigt som man skaffar ett renoveringsobjekt. Om det inte är så att de där resorna ger så bra lön att man kan leja hantverkare för all renovering och i princip bara behöver ställa möblerna på plats själva.

Det förstod nog ts så därför försvann hon ur tråden 
  • Kvittning
    Anonym (Dubbla måttstockar) skrev 2024-06-12 06:46:42 följande:

Jag skulle nog säga att I varenda tråd där en kvinna skriver om att hon har en man som arbetar borta att hon måste sätta ned foten och antingen kräva att han tar 50% av ansvaret trots resor eller att han byter jobb.
  • Anonym (huh)
    Fjäril kär skrev 2024-06-12 06:03:45 följande:
    Eller så är det ts som inte ser/hör/lyssnar och då spelar det ingen roll hur mycket han kommunicerar... 
    Ja, det faller ju under det första scenariot. Men det faktum att hon startat en tråd och frågar om råd om hur hon når fram till sin man talar väl emot det tänker jag.

Vi kan ju omöjligen veta hur det ligger till, men jag har levt tillräckligt länge för att åtminstone inte bli förvånad om TS skulle titta in i tråden om några månader och uppdatera att han hade en annan. Det utesluter ju i så fall inte att han var frustrerad över flytt, utmattad och kanske uttråkad över att TS var frånvarande så mycket.

Med det sagt menar jag inte att det finns några som helst bevis för att TS man skulle vara otrogen - men historien med plötsliga stora gräl som tycks starta från ena sidan och från den andra sidan ter sig oförklarliga brukar enligt min erfarenhet förknippas med att den arga parten redan "gått vidare" i tanken. Att han är utmattad är förståeligt oavsett, men är enligt min erfarenhet förknippad med en annan typ av ilska.
  • Anonym (huh)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-06-12 06:45:46 följande:
    Kan ju ha blivit både och? Men jag tror bara att han är slutkörd 
    Ja, kan absolut vara både och. Se inlägget jag precis skrev, men "plötsligheten" i hans ilska får mig att undra om det inte är något mer ändå.
Svar på tråden Min man har blivit bitter!