• Anonym (Ångest)

Hotar med självmord

Hjälp! Jag måste få skriva av mig. Har en manlig vän som är bra mycket äldre än mig, han skulle kunna vara min pappa. Vilket jag även sett honom som då jag själv inte haft någon pappa sedan 10 år åldern. Är över 30 nu.
    Denna man har verkligen varit som en fadersfigur för mig och ett otroligt stort stöd. 
    Han har egen familj med både fru,barn och barnbarn.  Vet dock inte om dom känner till mig. Vi bor inte på samma ort.
    Han har dock hälsat på mig några gånger.
    Plötsligt så dyker han upp här i helgen,  efter att han 2 v innan typ varit jätte otrevlig mot mig och skrivit att jag är falsk och bara tänker på mig själv.  I alla fall han kommer, berättar för mig att han på sista tiden haft extremt mörka tankar och denna resan till mig skulle bli hans sista, han hade planerat att köra ihjäl sig och vill intr leva längre. 
    Jag reagerar otroligt mycket på detta och har fått extremt ångestpåslag här i veckan och mår skit rent ut sagt. Vet inte alld hur jsg ska hantera detta eller vad jag ska göra. 

• Svar på tråden Hotar med självmord
  • Anonym (Ångest)

Skickades innan jag hann skriva klart,tillägger att jag själv haft otroliga problem med psykisk ohälsa,levt i en reaktion med psykisk misshandel, en annan bästa vän till mig tog sitt liv för några år sedan och de påverkar mig väldigt starkt. Så hans ord och tankar varken orkar eller klarar jag av att hantera. 
    Förklarat för honom att jag inte kan vara något atöd för honom här och även bett honom söka hjälp.  Men han fortsätter skriva till mig och säger att han saknar mig bland annat. Känner oro att han plötsligt åter igen bara ska dyka upp här hemma hos mig igen. 
    Hur skulle ni gjort om ni suttit i denna situationen.

• Anonym (Erfaren_man)

Kontakta frun. Hon är den som i första hand får ta tag i detta. 

• Anonym (Ångest)

Han började skriva till mig nu igen och personen jag sett som en fadersfigur slänger nu ur sig att han älskar mig ,visar ilska på att jag har kontakt med andra killar som är mina vänner. Skäller ut mig för att jag bokat en resa utan att säga något till honom. 
    Verkar tro att vi har någon relation och svamlar om att han varit mig trogen.  Ärligt talat så börjar han skrämma mig. 
    Fattar ingenting känt han i flera år och detta kommer nu när jag är ny separerad. 
    Livrädd att han bara ska dyka upp hos mig igen 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (K)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-06-11 18:12:55 följande:

Han började skriva till mig nu igen och personen jag sett som en fadersfigur slänger nu ur sig att han älskar mig ,visar ilska på att jag har kontakt med andra killar som är mina vänner. Skäller ut mig för att jag bokat en resa utan att säga något till honom. 
    Verkar tro att vi har någon relation och svamlar om att han varit mig trogen.  Ärligt talat så börjar han skrämma mig. 
    Fattar ingenting känt han i flera år och detta kommer nu när jag är ny separerad. 
    Livrädd att han bara ska dyka upp hos mig igen 

Det låter som han tappat verklighetsuppfattningen.
    Frågan är om det är möjligt för dig att resonera med honom om att ni aldrig haft eller har en relation och att du aldrig varit eller kommer vara intresserad av honom på det sättet. 
    Hur länge har du känt honom? Har du uppfattat honom som instabil under den tiden?

Som någon skrev innan så kontakta frun om hans hot att begå självmord. Du behöver ju inte berätta allt om hur han säger att han älskar dig mm.
    Tänk också på att om han begår självmord så är det inte ditt fel. 
  • Anonym (Psykos?)

Kan det vara begynnande psykos? Försök kontakta hans fru, vänner, barnen?

• Anonym (Ångest)
    Anonym (K) skrev 2024-06-11 19:14:52 följande:
    Det låter som han tappat verklighetsuppfattningen.
    Frågan är om det är möjligt för dig att resonera med honom om att ni aldrig haft eller har en relation och att du aldrig varit eller kommer vara intresserad av honom på det sättet. 
    Hur länge har du känt honom? Har du uppfattat honom som instabil under den tiden?

Som någon skrev innan så kontakta frun om hans hot att begå självmord. Du behöver ju inte berätta allt om hur han säger att han älskar dig mm.
    Tänk också på att om han begår självmord så är det inte ditt fel. 
    Har ändå kännt honom i 6 år, lärde känna honom via en kompis till mig och först pratade vi bara i telefon och hade sms kontakt. Han lyssnade och stöttade mig när jag hade det jobbigt och mådde dåligt. Pratade mycket pm min biologiska pappa och vad han utsatt mig för och varför vi inte har någon kontakt idag.  Har alltid varit snäll och förstående. Sedan när jag väl började träffa honom har han aldrig någonsin visat något sådant här innan. Nu har han skrivit att han är beredd att lämna allt och börjat planera en framtid med mig. Alltså wtf man är väl 2 att planera en sådan sak. Och jag är verkligen INTE attraherad av honom.
  • Anonym (Berit.)

Antingen har han fått en psykos, eller så är det psykisk misshandel. Skulle tippa på det senare.

Bästa är nog att klippa kontakten och anmäla han till polisen. Du kan anmäla hot,ofredande och stalking.

• Anonym (Vinden)

Måste bara fråga vad du och en äldre man har gemensamt? Har själv en pappa som på senare år skaffat sig en kvinnlig bästa vän som bara är ett par år äldre än mig. Dom har gjort typ allt ihop och pratat om typ allt, mer än vad jag och han någonsin gjort. Misstänkte från dag ett att han är gubbsjuk. Men enligt honom är dom "bara vänner". 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Vinden) skrev 2024-06-11 23:20:13 följande:

Måste bara fråga vad du och en äldre man har gemensamt? Har själv en pappa som på senare år skaffat sig en kvinnlig bästa vän som bara är ett par år äldre än mig. Dom har gjort typ allt ihop och pratat om typ allt, mer än vad jag och han någonsin gjort. Misstänkte från dag ett att han är gubbsjuk. Men enligt honom är dom "bara vänner". 

Jag har ju skrivit i tråden, om du nu är läskunnig,vilket jag förmodar att du är,eftersom du kan skriva. Att han varit som en fadersfigur för mig. Han har stöttat mig när jag mått dåligt och vi har pratat mycket med varandra. När vi sets har vi också bara pratat och fikat bland annat. Inget annat. Sedan är de ju först nu,han börjar svamla om känslor och förhållande. 
  • Anonym (K)

Hur har det gått? 
    Det är så hemskt att att han använder självmord som hot, han borde ju också förstå att man inte kan få någon att ingå i ett förhållande på det sättet. Jag hoppas han kommer till insikt om att han beter sig helt galet.  

• Anonym (att våga se)

Personligen skulle jag informerat i princip vem som helst som uttrycker tankar om att skada sig själv om att jag kommer att kontakta vården gällande detta.

För vad tusan ska hustrun,eller någon annan anhörig göra? Vården däremot de kan faktiskt behöva informationen för vidare vård!

Hade någon varit så konkret som denna man och pratat om självmord på vägen hem hade jag ringt 112. För någonting är bättre än inget.

• Anonym (Ångest)
    Anonym (K) skrev 2024-06-12 17:09:46 följande:

Hur har det gått? 
    Det är så hemskt att att han använder självmord som hot, han borde ju också förstå att man inte kan få någon att ingå i ett förhållande på det sättet. Jag hoppas han kommer till insikt om att han beter sig helt galet.  

Från att ha hotat med att han tänkte ta livet av sig,så har han ju som sagt var plötsligt börjat prata om att han älskar mig,tänkte lämna allt för ett förhållande med mig. Sa ifrån på skarpen till slut och sa att jag absolut inte är intresserad, sa även att han ska lämna mig ifred annars kontaktar jag hans fru. Fick då höra att jag är en jävla idiot som han hoppas få ett bra liv. Sedan har jag inte hört något mer tack och lov.
  • Anonym (K)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-06-12 17:27:43 följande:
    Från att ha hotat med att han tänkte ta livet av sig,så har han ju som sagt var plötsligt börjat prata om att han älskar mig,tänkte lämna allt för ett förhållande med mig. Sa ifrån på skarpen till slut och sa att jag absolut inte är intresserad, sa även att han ska lämna mig ifred annars kontaktar jag hans fru. Fick då höra att jag är en jävla idiot som han hoppas få ett bra liv. Sedan har jag inte hört något mer tack och lov.
    Skönt för då är det antagligen över. Helt galet att hota med självmord på det sättet men det var som tur var enbart tomma hot. 
  • Anonym (Vinden)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-06-12 16:52:12 följande:
    Jag har ju skrivit i tråden, om du nu är läskunnig,vilket jag förmodar att du är,eftersom du kan skriva. Att han varit som en fadersfigur för mig. Han har stöttat mig när jag mått dåligt och vi har pratat mycket med varandra. När vi sets har vi också bara pratat och fikat bland annat. Inget annat. Sedan är de ju först nu,han börjar svamla om känslor och förhållande. 
    En fadersfigur ja.. Tror du verkligen att han har sett dig som sin dotter, lyssnat på ditt prat om känslor och problem i timmar bara för att han är snäll? För det första är han en man. För det andra är han INTE din pappa. Och för det tredje är det nog först nu som han tröttnat på att fjäska och går rakt på sak.
    PS. Var inte så naiv nästa gång och gå i terapi för dina daddy issues. 
  • Anonym (att våga se)
    Anonym (K) skrev 2024-06-12 18:03:51 följande:
    Skönt för då är det antagligen över. Helt galet att hota med självmord på det sättet men det var som tur var enbart tomma hot. 
    Naturligtvis är det skönt att det är över, men att mannen överlevde dagen är inte ett helt tydligt tecken på att det bara var tomma hot.

När människor söker sig bort från sitt liv på det sättet som TS beskriver så kan de behöva hjälp. Personligen hade jag ringt 1177 och bett dem informera mannens vårdcentral om detta. 

För hur kul är det om mannen nu närmsta månaderna dör i en trafikolycka? När TS vet det hon vet. För trots att han kanske drevs av att själv vilja byta liv, så var han ju ett stöd för henne.
  • Anonym (Tratt)
    Anonym (Vinden) skrev 2024-06-13 00:29:29 följande:
    En fadersfigur ja.. Tror du verkligen att han har sett dig som sin dotter, lyssnat på ditt prat om känslor och problem i timmar bara för att han är snäll? För det första är han en man. För det andra är han INTE din pappa. Och för det tredje är det nog först nu som han tröttnat på att fjäska och går rakt på sak.
    PS. Var inte så naiv nästa gång och gå i terapi för dina daddy issues. 
    Sådana här svar är skälet till att jag aldrig skriver på detta forum.
  • Lenobia
    Anonym (Tratt) skrev 2024-07-01 12:44:36 följande:
    Sådana här svar är skälet till att jag aldrig skriver på detta forum.
    Lägg ner. Så dåligt var inte svaret. Det var faktiskt ganska bra.

Samt man behöver skinn på näsan om man ska deltaga på ett forum. Så är det bara. 
  • molly50
    Lenobia skrev 2024-07-01 13:20:30 följande:
    Lägg ner. Så dåligt var inte svaret. Det var faktiskt ganska bra.

Samt man behöver skinn på näsan om man ska deltaga på ett forum. Så är det bara. 
    TS har ju insett vad han går för och sagt ifrån.
    Så svaret kändes ganska onödigt,tycker jag.
Svar på tråden Hotar med självmord