Anonym (Lampan) skrev 2024-06-12 04:49:16 följande:
Ska vi berätta för barnen om skilsmässan på semestern?
Hej
Vi ska skilja oss. Efter 14 år tillsammans.
Det är sorgligt, men vi är jättefina vänner som verkligen hjälper varandra i det här läget. Känns ändå fantastiskt att vi verkligen jobbar för en ?bra? skilsmässa.
Vi är överens om allt.
Just nu håller vi på och undersöke, styr upp, planerar, boendesituationen. Min man? eller ja? ex man.. vill gärna köpa ut mig, men det är lite trix med bank osv så det drar ut lite på tiden.
Vi tänker såhär, att barnen ska få bo kvar på i vart fall ett ställe så dom slipper flytta. Så hittat jag ett ställe nära.
Efter att boendet är säkrat tänkte vi berätta för barnen.
Min fråga är:
Vi tänkte berätta det nu på sommarlovet, så att vi har möjlighet att vara tillsammans mycket, besvara frågor, hantera känslor, osv. Men sanningen är att min man och jag egentligen inte är annorlunda med varandra nu än innan.
kommer vi förvirra barnen?
är det bättre att vänta tikl jag har ett eget boende (vilket kan ta flera månader)
vad säger ni?
Grattis till en "lycklig" skilsmässa - det är verkligen inte alla förunnat! Mitt ex och jag hade en liknande situation för... herregud, det är redan elva år sen! Hursomhelst, vi hade då varit tillsammans sen stenåldern (
långt innan ungarna kom), men barnen (tre stycken) var ff barn, dvs i åldrarna 10 till 14. Hur gamla är era barn? Hur många är de? Hur är de som personer (känsliga, tuffa, positiva, negativa...)? Allt sånt spelar ju in. Hursomhelst, det vi gjorde var att vänta tills exet hade boendet klart, eftersom vi tänkte att det skulle bli jättekonstigt för ungarna att vi först talar om att vi ska skiljas, och sen fortsätter allt precis som vanligt i flera månader. Det tror jag gäller även för era barn. Sen, när exet väl hade fått tag i boende satte vi oss ned med ungarna och sa typ att vi tycker ff jättemycket om varandra och är jättebra vänner, och att vi kommer att fortsätta att hitta på roliga saker ihop hela familjen, precis som vanligt, men vi kommer inte att
bo ihop längre, för även om vi ff tycker jättemycket om varandra, så är det inte längre på det sättet som man "ska" tycka om sin man/fru. Vi förklarade även att det inte är nåt konstigt; att det är sånt som händer, och att det inte har någonting att göra med barnen, eller med att man är osams eller tycker att den andre är "dum". Vi jämförde även med 14-åringens dåvarande relation - han hade ett par månader tidigare gjort slut med sin dåvarande pojkvän, fast de var ff typ bästa vänner 😊. Sen gjorde vi hela separationen/flytten till en rolig familjegrej - vi åkte till exets nya lägenhet tillsammans hela familjen och alla kom med infall och idéer på hur exet kunde inreda osv, och sen var vi tillsammans och handlade grejer till lägenheten, vi hjälptes åt hela familjen att flytta osv. Det blev hur bra som helst, och faktum är att ungarna ifrågasatte inte öht något av det. Vi lyckades faktiskt att göra det till en helt naturlig grej, vilket vi nog inte riktigt hade vågat hoppas, trots att det ju hela tiden var vår intension. Idag är barnen ju vuxna, och vi har många ggr pratat om det där, och de har uttryckt att de upplevde hela skilsmässan som nåt till största delen roligt och lite spännande 😊
Mitt råd är alltså: gör det till en så positiv sak ni kan, och vänta med att prata med dem tills du har fått tag i nytt boende.
Lycka till!!!