• Anonym (K)

Sluta vara överviktig

Där var en tråd där frågeställningen var hur man orkar kämpa för att hålla sig smal ist för att unna sig det goda i livet. Jag är väl inte så illa men undrar något liknande.
    jag hade mått bra av att gå ner 7 kg. det jag kämpar med är att inte ta den där mackan på kvällen när jag känner mig hungrig, att inte haka på lördagsgodiset eller när familjen beställer pizza. Utslaget på en vecka sett på ett år kommer jag nog äta hämtmat 1 gång i veckan, dricka 3 glas vin och lördagsgodis 1. Ev en efterrätt varannan vecka om jag är bortbjuden. I övrigt äter jag helt ok vill jag mena. Men kämpar med att hoppa över de sakerna som jag nämnde och att inte ta en macka på kvällen när jag känner mig hungrig. För jag vet att det är dessa saker som gör att vikten är som den är.
    de gånger jag slutar med dessa så går jag ner i vikt.
    Hur motiverar jag mig själv att sluta med dessa ovanor? Livet känns så torftigt utan. 
  • Svar på tråden Sluta vara överviktig
  • Hjelm

Huruvida detta räcker för att hålla sig smal eller inte går inte att säga, för det handlar om mer än bara mat och vi har så olika förutsättningar.

Men det mest effektiva för att dämpa sug och sträcka sig efter godisskålen, vinglaset eller chipspåsen på kvällen brukar vara att våga äta rejält under sina huvudmåltider. Inte så att man äter dubbla portioner bara för att det är gott, men att man tänker att tre måltider per dygn ska täcka ens mättnad. 

Äter jag en ordentlig men inte överdriven middag runt 19 och bara tar en kopp te eller kaffe en stund efteråt känner jag aldrig sug efter något mer.

Många tenderar också att äta för att de är uttråkade. Så att sysselsätta sig kan också vara bra.

Många dricker också för lite och småäter när de egentligen är törstiga. Så slarva inte med vatten.

• Anonym (Ozempic)
    Anonym (K) skrev 2024-06-12 22:10:54 följande:
    Sluta vara överviktig Där var en tråd där frågeställningen var hur man orkar kämpa för att hålla sig smal ist för att unna sig det goda i livet. Jag är väl inte så illa men undrar något liknande.
    jag hade mått bra av att gå ner 7 kg. det jag kämpar med är att inte ta den där mackan på kvällen när jag känner mig hungrig, att inte haka på lördagsgodiset eller när familjen beställer pizza. Utslaget på en vecka sett på ett år kommer jag nog äta hämtmat 1 gång i veckan, dricka 3 glas vin och lördagsgodis 1. Ev en efterrätt varannan vecka om jag är bortbjuden. I övrigt äter jag helt ok vill jag mena. Men kämpar med att hoppa över de sakerna som jag nämnde och att inte ta en macka på kvällen när jag känner mig hungrig. För jag vet att det är dessa saker som gör att vikten är som den är.
    de gånger jag slutar med dessa så går jag ner i vikt.
    Hur motiverar jag mig själv att sluta med dessa ovanor? Livet känns så torftigt utan. 
    Du ska inte behöva kämpa emot hungerkänslor. Numera vet man att vissa är hungrigare än andra och har hormoner som motverkar viktnedgång. Därför har mediciner som Ozempic blivit räddningen för många. Den gör att man blir mätt på mindre portioner, känner sig nöjd och slutar tänka på mat hela tiden. Kolla upp det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Grey) skrev 2024-06-12 23:29:28 följande:
    Att köra sötningsmedel mot sötsug är verkligen en sån där dålig vana.

Vänj dig att äta vanlig mat och att dricka vatten/te/kaffe istället.
    Detta gör jag inte ofta. Har heller inget direkt sögsur men en stor aptit. Så mitt problem är mer att inte äta när suget sätter in eller äta hela pizzan eller en för stor portion. Äter aldrig godis när jag är hungrig men kan absolut äta godis när barnen köper på lördagen. Hade gärna låtit bli men blir frestad. 
    Så saften var mest för att kunna dricka ett stort glas som jag hoppades skulle stilla hungern. 
  • Anonym (K)
    Hjelm skrev 2024-06-13 10:29:38 följande:

Huruvida detta räcker för att hålla sig smal eller inte går inte att säga, för det handlar om mer än bara mat och vi har så olika förutsättningar.

Men det mest effektiva för att dämpa sug och sträcka sig efter godisskålen, vinglaset eller chipspåsen på kvällen brukar vara att våga äta rejält under sina huvudmåltider. Inte så att man äter dubbla portioner bara för att det är gott, men att man tänker att tre måltider per dygn ska täcka ens mättnad. 

Äter jag en ordentlig men inte överdriven middag runt 19 och bara tar en kopp te eller kaffe en stund efteråt känner jag aldrig sug efter något mer.

Många tenderar också att äta för att de är uttråkade. Så att sysselsätta sig kan också vara bra.

Många dricker också för lite och småäter när de egentligen är törstiga. Så slarva inte med vatten.

Håller helt med. I perioder när jag äter mest hemma så håller jag vikten. 'Vanlig' mat är sällan ett problem. Men så fort jag äter hämtmat så sticker vikten iväg. Det räcker att jag gör det 1 gång i veckan, och äter godis med barnen på lördagen, samt de där glasen vin som jag nämnde. 
    Även när jag tränar 4- 5 dagar i veckan, vilket jag gjorde i 1 år innan jag skadade mitt knä så kan jag inte slarva. Nu är jag sämre med träningen och det påverkar såklart situationen ännu mer. 
    Bröd verkar vara en riktigt bov för min vikt, samt pasta, medan potatis och ris verkar fungera fint. 
    Det känns verkligen som jag har ytterst lite utrymme.  Min vecka ser ungefär såhär
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Liten portion lasagne m sallad, Middag: hemmagjord burgare med max 2 tsk amerikans dressing, grönsaker
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: 
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Fre:Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Köttgryta med ris och sallad, Middag: beställd pizza 1 hel typ kebab, 10 bitar smågodis 1 glas vin
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: 
    havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Är detta verkligen så illa? Hur gör jag för att få detta till 20/80 så man menar är nyckeln? 

• Anonym (K)
    Mrs Moneybags skrev 2024-06-13 09:35:25 följande:

Det är inte de där få tillfällena som gör dig mullig. Det går bra att fortsätta som du gör. 

Det är vad man äter varje dag som avgör, fokusera på att äta små, lagom portioner av nyttig mat till vardags och fortsätt med ditt vin och godis mellan varven! 

80/20 brukar man ju säga. 80% hälsosamt och måttligt, 20% av det som man vill ha för njutning. 

Håller helt med. I perioder när jag äter mest hemma så håller jag vikten. 'Vanlig' mat är sällan ett problem. Men så fort jag äter hämtmat så sticker vikten iväg. Det räcker att jag gör det 1 gång i veckan, och äter godis med barnen på lördagen, samt de där glasen vin som jag nämnde. 
    Även när jag tränar 4- 5 dagar i veckan, vilket jag gjorde i 1 år innan jag skadade mitt knä så kan jag inte slarva. Nu är jag sämre med träningen och det påverkar såklart situationen ännu mer. 
    Bröd verkar vara en riktigt bov för min vikt, samt pasta, medan potatis och ris verkar fungera fint. 
    Det känns verkligen som jag har ytterst lite utrymme.  Min vecka ser ungefär såhär
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Liten portion lasagne m sallad, Middag: hemmagjord burgare med max 2 tsk amerikans dressing, grönsaker
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: 
    Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Fre:Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Köttgryta med ris och sallad, Middag: beställd pizza 1 hel typ kebab, 10 bitar smågodis 1 glas vin
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: 
    havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Är detta verkligen så illa? Hur gör jag för att få detta till 20/80 så man menar är nyckeln? 

Jag kan gå ner 2 kg från söndagen till fredagsmorgon. Sen kommer helgen och de kg är tillbaka på söndagen. Så vikten går typ +-0 men också sakta uppåt. 
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:43:16 följande:
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Sen äter jag säkert ett äpple här och där eller en banan. På en vecka får jag nog även lägga till 3 ostskivor och 3 rostmackor. 
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:44:54 följande:
    Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
    Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
    Tors: Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
    Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
    Söndag: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin

Jag kan gå ner 2 kg från söndagen till fredagsmorgon. Sen kommer helgen och de kg är tillbaka på söndagen. Så vikten går typ +-0 men också sakta uppåt. 
    Sen äter jag säkert ett äpple här och där eller en banan. På en vecka får jag nog även lägga till 3 ostskivor och 3 rostmackor. 
  • Anonym (Känns igen)
    Anonym (K) skrev 2024-06-12 23:21:11 följande:
    Jag ska verkligen försöka. Nu har jag lagt mig utan kvällsmackan. Är helt klart hungrig. Drack ett stort glas fun light för att försöka dämpa suget lite?
    men fy tusan att det ska behöva vara så hårt/ svårt att hålla vikten! Man borde ju åtminstone få vara mätt utan att vara tjock.. men jag hade ju säkert kunnat vara mätt i större utsträckning om jag typ aldrig åt pizza eller drack vin.. och måste jag välja vill jag hellre var mätt.. tror jag 
    Jag kan inte sova utan att ha ätit precis innan. Byt mackan mot en skiva rostbiff, några mandlar eller jordnötter, ett par pepparkakor eller något annat litet. 

Se över lördagsgodiset. Köp eget antingen med mindre kalorier som exempelvis Tweek eller som är dyrt som tusan så du inte kan köpa så mycket. Mitt val är fin choklad. Inte från mataffärerna utan från någon av alla Sveriges chokladfabriker och hantverkare. Jag äter också mindre av exempelvis kakor om jag gjort det själv. Det är som att jag har en inbyggd respekt för jobbet. 

Dricka light saft eller lightläsk hjälper inte mig ett dugg. För mig triggar det bara hunger och sötsug, vilket riktig saft och juice inte gör för mig. Så hellre ett litet glas riktig saft för mig med 50 kcal än ett stort glas lightsaft plus en halv chokladkaka på 250 kcal.
  • Anonym (Bättre val)

Det är mycket kaloririka rätter där i din meny, enligt min mening. Jag skulle inte kunna äta sådär och då går jag ändå 12-15 km per dag. Pommes, baguette, pasta, muffins, pizza, kebab, korv, godis etc. Det finns betydligt bättre val att göra.

• Anonym (Grey)
    Anonym (Bättre val) skrev 2024-06-13 17:21:40 följande:

Det är mycket kaloririka rätter där i din meny, enligt min mening. Jag skulle inte kunna äta sådär och då går jag ändå 12-15 km per dag. Pommes, baguette, pasta, muffins, pizza, kebab, korv, godis etc. Det finns betydligt bättre val att göra.

Om man har ett stillasittande liv i övrigt är det för lite aktivitet att gå 12-15 km per dag.
  • Anonym (Bättre val)
    Anonym (Grey) skrev 2024-06-13 21:38:38 följande:
    Om man har ett stillasittande liv i övrigt är det för lite aktivitet att gå 12-15 km per dag.
    Enligt vem?
  • Anonym (Grey)
    Anonym (Bättre val) skrev 2024-06-13 21:59:42 följande:
    Enligt vem?
    Enligt om man ska leva med västerländskt matintag. Kalorier in och kalorier ut. Risken för övervikt är stor för någon som lever stillasittande men går 12-15 km per dag.

Det är det folk inte tänker på. De jämför sig med andra men tänker varken på totalt matintag/dryckintag och inte heller den totala mängden rörelse under en dag.

Någon som har ett hyffsat rörligt jobb har redan rört sig motsvarande de där12-15 km på 3 timmar. Och då har den personen fem timmar kvar bara på arbetsdagen.
  • Anonym (trötter)

Mackor är ju hopplöst. Jag äter så gott som aldrig bröd sen jag fyllde 40 och är slank och fin.

Maken som håller på med sina mackor jämt har 15 kg övervikt nu trots att han tränar 3 ggr/v.

Han vägrar inse sambandet.

• Anonym (Bättre val)
    Anonym (Grey) skrev 2024-06-13 22:37:48 följande:
    Enligt om man ska leva med västerländskt matintag. Kalorier in och kalorier ut. Risken för övervikt är stor för någon som lever stillasittande men går 12-15 km per dag.

Det är det folk inte tänker på. De jämför sig med andra men tänker varken på totalt matintag/dryckintag och inte heller den totala mängden rörelse under en dag.

Någon som har ett hyffsat rörligt jobb har redan rört sig motsvarande de där12-15 km på 3 timmar. Och då har den personen fem timmar kvar bara på arbetsdagen.
    Så du är källan alltså.
  • Tow2Mater
    Anonym (trötter) skrev 2024-06-14 07:27:33 följande:

Mackor är ju hopplöst. Jag äter så gott som aldrig bröd sen jag fyllde 40 och är slank och fin.

Maken som håller på med sina mackor jämt har 15 kg övervikt nu trots att han tränar 3 ggr/v.

Det kanske finns ett samband till ordet jämt.
  • Anonym (Periodisk fasta)

Testa periodisk fasta ett tag 

• Anonym (XX&&)
    Anonym (trötter) skrev 2024-06-14 07:27:33 följande:

Det är inte mackorna som är problemet, utan att han äter fler kalorier än han behöver. Det kan lika gärna vara broccoli eller rent kött, bara det att det är lättare att överäta när det gäller vitt bröd som är snabba kolhydrater. 
  • Anonym (Man41)
    Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:44:54 följande:

Frukost är det viktigaste målet på en dag. Det ska vara en nyttig och mättande frukost som intas när du är hungrig. 

Proteinshakes är inte en sund kost. 

2 kg fett är 18 000 kalorier. Många människor har ett dagsbehov på 2000 kalorier. Pendlingen på vågen 2 kg visar inte hur du tappat 18 000 kalorier eller ätit 18 000 kalorier för mycket.

Kvarg är bra, kokt potatis är oerhört mättande och nyttigt samt ger lågt intag av kalorier. Tonfisk är bra. Grönsaker är nyttigt och ger mättnad.

Hade du ätit:

Så många mål du kan med kokt potatis samt ren kyckling/tonfisk/kött och grönsaker till det hade du snabbt gått ner i vikt. Och drick ett par liter vatten per dag.

Du hade varit mycket mättare. Du hade kunnat äta tills det står dig upp i halsen.
  • Anonym (Man41)

150 g kycklingfilé med 3 medelstora kokta potatisar (en rejäl måltid) ger ca 420 kalorier. Lägg till grönsaker som morötter, gurka etc (väldigt lite kalorier). Och vatten. 

3 sådana måltider per dag hade för väldigt många inneburit mer än ett underskott på 500 kalorier/dag. På 180 dagar hade det inneburit 10 kg mindre rent fett på kroppen. 

Svar på tråden Sluta vara överviktig