Anonym (K) skrev 2024-06-13 14:44:54 följande:
Håller helt med. I perioder när jag äter mest hemma så håller jag vikten. 'Vanlig' mat är sällan ett problem. Men så fort jag äter hämtmat så sticker vikten iväg. Det räcker att jag gör det 1 gång i veckan, och äter godis med barnen på lördagen, samt de där glasen vin som jag nämnde.
Även när jag tränar 4- 5 dagar i veckan, vilket jag gjorde i 1 år innan jag skadade mitt knä så kan jag inte slarva. Nu är jag sämre med träningen och det påverkar såklart situationen ännu mer.
Bröd verkar vara en riktigt bov för min vikt, samt pasta, medan potatis och ris verkar fungera fint.
Det känns verkligen som jag har ytterst lite utrymme. Min vecka ser ungefär såhär
Måndag: Frukost proteinshake, Lunch: Äggröra 2 ägg på käckemacka, Middag: Spagetti & Köttfärssås
Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Liten portion lasagne m sallad, Middag: hemmagjord burgare med max 2 tsk amerikans dressing, grönsaker
Ons: Frukost proteinshake, Lunch: Tonfisk med 5 nypotatisar, vitkål, Middag: taccos
Tors: Tis: Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Thai kyckling curry med ris och sallad, Middag: Korvstroganoff
Fre:Frukost Kvarg 1 dl, 1 dl fruktsallad, 2 ägg. Lunch: Köttgryta med ris och sallad, Middag: beställd pizza 1 hel typ kebab, 10 bitar smågodis 1 glas vin
Lör: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: grillad chorizo i bröd 1,5. Middag: 150 gr ryggbiffmed 1,5 dl pommes gjord i ugn med 3 msk köpt bearnaisessås, sallad. 2 glas vin 10 bitar smågodis
Söndag: havregrynsgröt 1 dl havre gjord på vatten 1 äpple, lite mjölk. Lunch: baguette typ subway half foot 1,5. Middag: pastarätt med cremefraiche och grönsaker och kyckling. Fika: 1 köpt blåbärsmuffin
Är detta verkligen så illa? Hur gör jag för att få detta till 20/80 så man menar är nyckeln?
Jag kan gå ner 2 kg från söndagen till fredagsmorgon. Sen kommer helgen och de kg är tillbaka på söndagen. Så vikten går typ +-0 men också sakta uppåt.
Frukost är det viktigaste målet på en dag. Det ska vara en nyttig och mättande frukost som intas när du är hungrig.
Proteinshakes är inte en sund kost.
2 kg fett är 18 000 kalorier. Många människor har ett dagsbehov på 2000 kalorier. Pendlingen på vågen 2 kg visar inte hur du tappat 18 000 kalorier eller ätit 18 000 kalorier för mycket.
Kvarg är bra, kokt potatis är oerhört mättande och nyttigt samt ger lågt intag av kalorier. Tonfisk är bra. Grönsaker är nyttigt och ger mättnad.
Hade du ätit:
Så många mål du kan med kokt potatis samt ren kyckling/tonfisk/kött och grönsaker till det hade du snabbt gått ner i vikt. Och drick ett par liter vatten per dag.
Du hade varit mycket mättare. Du hade kunnat äta tills det står dig upp i halsen.