Inlägg från: Anonym (Ninni) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ninni)

Vår son petas ur laget

Är det en liten ort och det enda som finns att göra är fotboll? 

Det var en annan tråd för ett tag sedan om en pojke som var utanför i klassen eftersom han inte var bra på fotboll. (Det var kanske du?) Det verkar så svårt detta! På mina barns skola vet jag att fotbollsplanen är en aldrig sinande källa till konflikter och slagsmål. De störiga pojkarna tar över och de fotbollsintresserade flickorna och pojkar som inte är så duktiga blir undanfösta/bortskrämda. Det behövs egentligen en pedagog bara för fotbollsplanen, varje rast. 

Om ni föräldrar tycker att tränarna gjort fel så säg det till er son. Förklara att ibland tar vuxna dåliga beslut och att det inte är er sons fel. Tränarna fokuserar på att vinna och det är kanske ändå ett sätt att spela fotboll som inte passar er son? Det kan ju bli så att er son får ett nytt lag som kommer att funka bättre socialt. Det kan ju vara bra för honom att få ett socialt sammanhang där pojkarna i klassen inte är med. Nu har han behövt brottas med utanförskapet både i skolan och på fotbollen. Tänk om han kan få vara i ett lag där han är 100% omtyckt som han är. Det kan ju bli ett jättelyft! 

Lärarna behöver ta tag i situationen i skolan. Organiserade rastaktiviteter kan vara en bra grej för att hjälpa barnen hitta nya kompisar. Är han kompis med flickorna? Jag hade en pojkkompis i den åldern som inte riktigt passade in bland pojkarna. Min dotter har också det. 

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Djärven) skrev 2024-06-13 13:08:25 följande:
    Eeh. Det är en fotbollsklubb, ingen skola. De får peta spelare om de vill.
    TS har ju skrivit att klubbens elittänkande tagit sig in på skolgården och att sonen är utanför där. 
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-06-14 10:15:52 följande:
    Fast då får ni föräldrar ta upp det på föräldramötena och så får skolan lösa problemen på skolan. På mina barns skola är det alltid minst 1 pedagog på fotbollsplanen och det finns tydliga regler tex alla får vara med och man får inte vara taskig mot någon. Bryter man mot reglerna så blir man avstängd i 1 vecka.

Mina barn hatar fotboll - delvis pga beteendet bland vissa fotbollskillar skulle jag tro - så jag håller mig utanför diskussionen. Men annars hade vi absolut gjort det. Skolan jobbar massor med fotbollsplanen. Det är att de skriver om det arbetet i veckobladen tillsammans med vad barnen berättar som jag vet ungefär hur det ser ut. Låter bra som de gör hos er. 

Svar på tråden Vår son petas ur laget