Vår son petas ur laget
Är det en liten ort och det enda som finns att göra är fotboll?
Det var en annan tråd för ett tag sedan om en pojke som var utanför i klassen eftersom han inte var bra på fotboll. (Det var kanske du?) Det verkar så svårt detta! På mina barns skola vet jag att fotbollsplanen är en aldrig sinande källa till konflikter och slagsmål. De störiga pojkarna tar över och de fotbollsintresserade flickorna och pojkar som inte är så duktiga blir undanfösta/bortskrämda. Det behövs egentligen en pedagog bara för fotbollsplanen, varje rast.
Om ni föräldrar tycker att tränarna gjort fel så säg det till er son. Förklara att ibland tar vuxna dåliga beslut och att det inte är er sons fel. Tränarna fokuserar på att vinna och det är kanske ändå ett sätt att spela fotboll som inte passar er son? Det kan ju bli så att er son får ett nytt lag som kommer att funka bättre socialt. Det kan ju vara bra för honom att få ett socialt sammanhang där pojkarna i klassen inte är med. Nu har han behövt brottas med utanförskapet både i skolan och på fotbollen. Tänk om han kan få vara i ett lag där han är 100% omtyckt som han är. Det kan ju bli ett jättelyft!
Lärarna behöver ta tag i situationen i skolan. Organiserade rastaktiviteter kan vara en bra grej för att hjälpa barnen hitta nya kompisar. Är han kompis med flickorna? Jag hade en pojkkompis i den åldern som inte riktigt passade in bland pojkarna. Min dotter har också det.