Inlägg från: Anonym (dia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dia)

"Lågt" blodsocker, mår skit

Vad har du för blodsocker nu då?

Som diabetiker MÅSTE du ha saker hemma som du kan äta. Verkligen måste.

• Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-13 23:00:13 följande:
    8.2. 

Jag vet inte riktigt vad bara. Och jag har aldrig än så länge faktiskt lågt blodsocker. Men det komme väl det också. Jag har fått tips om dextrosol men det är ju skitäckligt. Spyr av sånna. Jag har ett paket sockerbitar men det känns lite skumt att bara stoppa i munnen. Jag brukar ha mjölk och juice hemma men jag tog slut på båda tidigare idag.

Jag har en vag tanke att helt enkelt köpa en burk karameller och ha just in case. 

Jag bara stör mig på att alla hela tiden säger att man mår bättre och blir piggare när man får lägre/normalt blodsocker, men jag mår bara sämre ju lägre "normalläger" blir.  Jag är fortfarande "ordinerad" en nivå om 11-13, ner från 12-14, men jag var som piggast häromdagen när jag råkade hamna på 16 då jag räknade fel. Men jag var verkligen skitpigg och hade massa ork över för saker jag borde tagit itu med för länge sen. 
    Fast 8,2 är aningen för högt, så du bör absolut inte äta söta saker då. Eller något över huvud taget. Att du mådde dåligt är inte kopplat till blodsockret.

Att ha 16 är skadligt för organen, så där bör du absolut inte ligga. Låter som att du behöver mer stöd från diabetessköterskan.

Hoppas du mår bättre idag.
  • Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-14 10:49:49 följande:
    Det var det som var poängen. Att få upp blodsockret. 
    Vet inte om jag missförstår dig, men menar du att du försöker få upp blodsockret när du ligger på 8,2?
  • Anonym (dia)

Jag tror också att du har missförstått, TS. Absolut att kroppen vänjer sig vid högre nivåer, men den måste ner på normala nivåer. Finns ingen vårdpersonal som rekommenderar att höja ett redan högt bs-vårde. Som jag skrev tidigare så tror jag verkligen att du behöver mer stöd/utbildning i detta.

Om du legat över 20 i flera år, så skulle du förmodligen varit död. Det skadar såväl kärlen som organen.

• Anonym (dia)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2024-06-14 15:54:13 följande:

Bland annat ögonen kan ta skada om man sjunker för snabbt i långtidsvärde om man legat högt länge, enligt min diabetessköterska. 
    Så läs gärna på.

Då kan jag informera dig om att ögonen även tar skada av höga värden, precis som organ och blodkärl.
  • Anonym (dia)
    Anonym (Me again) skrev 2024-06-14 15:58:00 följande:
    Du får tro det. Det är ok. 
    Ja, du gör ju som vill. Verkar ju gå jättebra.... Så fortsätt du att behandla höga värden med socker.
Svar på tråden "Lågt" blodsocker, mår skit