• Anonym (Ängslig)

Hur få recept utskrivet?

Jag hade kontakt med psykiatrimottagning år 2020 ca, fick Lergigan utskrivet (och andra läkemedel) via läkare där. Efter ett tag blev jag utskriven, trots att jag fortfarande använde Lergigan (vid behov så att säga). Behovet av dem blev mindre och mindre, vilket gjorde att det dröjde till tidiga 2021 tills jag behövde nya och fick nya via en "doktor-app". Använder fortfarande Lergigan till och från, väldigt lite vilket betyder att nu 2024 börjar de ta slut (ibland har jag till och med halverat dem eftersom jag inte har upplevt att jag behöver 25mg, vilket har gjort att de har räckt ännu längre). 

Nu står jag här, kartongen har jag råkat kasta förmodligen för att det var typ en karta kvar, kan inte se receptet för att så gamla recept inte visas på 1177. Hur kan jag få ett nytt recept på dessa utan kartong och om inte receptet visas i journalen? Jag orkar verkligen inte ringa till vårdcentralen, vill bara ha det klart och färdigt utan samtal. Tabletten är ju vid behov, så är det konstigt för läkaren att jag efter 3 år vill ha nytt recept?

Kan jag dessutom få en lägre dos än den som är utskriven till mig, t.ex. från 25 mg till 5 mg?

• Svar på tråden Hur få recept utskrivet?
  • Anonym (Lätt)

Sök vård via exempelvis Min Doktor. Säg som det är och att du vill ha nytt recept på dessa. Du lär få frågor om du tycker dom funkar osv.. Men det bör inte vara några konstigheter. Har själv ansökt om nytt recept på lergigan på det viset. Snabbt fixat via deras chatt. :) inga samtal, inga läkarbesök. 

• Anonym (Lätt)

PS. Ja, självklart kan du få lägre dos också. 
    Öppna ett ärende i deras chatt nu direkt så kanske du har receptet redan imorgon. 

Säg gärna hur det gick sen med:) 

• Sunflora

Kartongen hade inte hjälpt oavsett. Du behöver boka en tid på vårdcentralen 

• EpicF
    Sunflora skrev 2024-06-14 18:51:42 följande:

Kartongen hade inte hjälpt oavsett. Du behöver boka en tid på vårdcentralen 

Eller via en av alla app-doktorer. 

Ts menar nog att kartongen hade varit bevis på att hon tidigare fått det utskrivet. 
  • Anonym (Ci)

Vårt barns recept förnyar vi genom Mina sidor på 1177.se. Man loggar in och så finns en klickbar rubrik för det. Du behöver uppge medicinens namn, dos och gärna vem som förskrev den senast. 

• Sunflora
    EpicF skrev 2024-06-14 18:58:45 följande:
    Eller via en av alla app-doktorer. 

Ts menar nog att kartongen hade varit bevis på att hon tidigare fått det utskrivet. 
    Jag förstår vad ts menar men en kartong säger ingenting det är inte ett bevis. App läkare kan förnya befintliga recept men min erfarenhet är att det brukar krävas att man fysiskt besöker en läkare med jämna mellanrum men visst ts kan alltid försöka. 
  • Anonym (Sam)
    Anonym (Ci) skrev 2024-06-14 19:28:31 följande:

Vårt barns recept förnyar vi genom Mina sidor på 1177.se. Man loggar in och så finns en klickbar rubrik för det. Du behöver uppge medicinens namn, dos och gärna vem som förskrev den senast. 

SUCK. 

Läste du ens TS!?
  • Anonym (Sam)

Eftersom det gått så lång tid kan det bli svårt att få recept utan en ny läkarbedömning. Men prova med en appdoktor.

• Anonym (F)

Ts, dina recept ska finnas antecknade i din journal även om de inte är giltiga för uttag längre. Kartongen spelar ingen roll, de måste ändå göra en ny bedömning kring om du behöver dem eller inte och mtp hur lite du använder dem borde du kunna få nya utskrivna.

• Anonym (Tea)
    Anonym (Sam) skrev 2024-06-15 10:16:10 följande:
    SUCK. 

Läste du ens TS!?
    Exakt, undrar jag med. För att kunna göra så behöver man en aktuell läkare som skriver ut detta läkemedel. 
  • EpicF
    Anonym (Tea) skrev 2024-06-15 11:16:44 följande:
    Exakt, undrar jag med. För att kunna göra så behöver man en aktuell läkare som skriver ut detta läkemedel. 
    Nja, det kan även gå utan att man har en aktuell läkare.

Ex om man fått Zolpidem utskrivet av en skutläkare för rtt halvår sedan så kan få det förnyat av en läkare på den vc man tillhör, dvs inte av den läkare man fick det från början av. 

Men troligen har det gått för lång tid för att det ska fungera för ts. 
  • Anonym (lena)

Jag jobbar på vårdcentral. Skriv till vårdcentral på 1177 och förklara situationen. Det skulle inte vara något problem att förskriva recept. De ser i din journal när du fick lergigan utskriven

• ElaineBenes

Boka tid hos din läkare på vårdcentralen. Kan inte tänka mig att du inte skulle få lergigan utskrivet, är ju ändå en snäll medicin.

Jag föreslog det för min läkare när jag försökte bli gravid och ville sluta med andra mediciner. Han sa bara okej 

• EpicF
    ElaineBenes skrev 2024-06-15 19:03:38 följande:

Boka tid hos din läkare på vårdcentralen. Kan inte tänka mig att du inte skulle få lergigan utskrivet, är ju ändå en snäll medicin.

Jag föreslog det för min läkare när jag försökte bli gravid och ville sluta med andra mediciner. Han sa bara okej 

Ts vill inte rings vårdcentralen... 
  • Anonym (Ängslig)

Tack för alla svar. Ska kika på 1177 och se om det går att få nytt recept där, det finns ju som andra har skrivit dokumenterat i journalen så läkaren borde se. Annars får jag bara skriva som det är att jag har fått det utskrivet av psykiatrin mottagningen men att 'ängsligheten' är mildare nu, därav behöver inte så stark (undviker dessutom att ta dem trots att jag delar eftersom jag blir så trött dagen efter). Hoppas det går min väg, provar 1177 på måndag först, annars typ min doktor om det inte går att göra.

• Anonym (Ammie)

Dina recept finns dokumenterade i din journal. Om du söker hos läkare med olika journalsystem så ger du bara ditt godkännande att läkaren använder NPÖ, som betyder nationell patientöversikt. På det sättet kan läkaren se din journal även om du till exempel flyttat och söker vård i en annan region. Är det samma region du söker vård i kan de utan problem se dina recept och journalanteckningar.

Svar på tråden Hur få recept utskrivet?