Hur få recept utskrivet?
Jag hade kontakt med psykiatrimottagning år 2020 ca, fick Lergigan utskrivet (och andra läkemedel) via läkare där. Efter ett tag blev jag utskriven, trots att jag fortfarande använde Lergigan (vid behov så att säga). Behovet av dem blev mindre och mindre, vilket gjorde att det dröjde till tidiga 2021 tills jag behövde nya och fick nya via en "doktor-app". Använder fortfarande Lergigan till och från, väldigt lite vilket betyder att nu 2024 börjar de ta slut (ibland har jag till och med halverat dem eftersom jag inte har upplevt att jag behöver 25mg, vilket har gjort att de har räckt ännu längre).
Nu står jag här, kartongen har jag råkat kasta förmodligen för att det var typ en karta kvar, kan inte se receptet för att så gamla recept inte visas på 1177. Hur kan jag få ett nytt recept på dessa utan kartong och om inte receptet visas i journalen? Jag orkar verkligen inte ringa till vårdcentralen, vill bara ha det klart och färdigt utan samtal. Tabletten är ju vid behov, så är det konstigt för läkaren att jag efter 3 år vill ha nytt recept?
Kan jag dessutom få en lägre dos än den som är utskriven till mig, t.ex. från 25 mg till 5 mg?