• Pella70

Sertralin

Är desperat! Har ätit Sertralin i 6 veckor. Har fått ökad ångest och depression och noll aptit. Igår så var det plötsligt bättre kunde resa mig upp åka och handla. var inte lika förtvivlad och började få tilltro på att det nu vänder. Men idag, pang tillbaka i samma grova ångestpåslag och förtvivlan. Är det nån som har reagerat såhär? Jag ska doshöja till 100 mg imorgon också och är livrädd. Fast vad har jag för val? 

• Svar på tråden Sertralin
  • Anonym (Samma här)

Känner igen mig. Har samma typ sv läkemedel. Låg dos första veckorna, kände ingen förbättring. Men kändes bra att jag nu kanske var på väg. Fick några rejäla dippar där jag inte ens tog mig ur sängen. När jag sedan ökade dosen som jag skulle så blev det bra effekt, inte direkt, det tog en dryg vecka. Det är tydligen inte ovanligt att det blir så. Mitt råd, utifrån egna erfarenheter, försök stå ut. Det blir bättre. Fysisk aktivitet underlättar, svårt att få till när man har svårt att ens ta sig ur sängen. Men bara det att komma utomhus, helst i skogen eller där det är mycket natur vara ute i dagsljus läker. 

Vet precis vad du går igenom. Stå ut, gå ut. Det blir bättre men det kan ta tid.

• Pella70

Tack för svar! 
    Minns du hur många veckor sammanlagt innan det blev bättre varje dag? 

• Pella70

Har så svårt att ta mig ut när ångestpåslag är högt. Det tar ut mig. Kommer på min höjd ut i trädgården och glor, sen tillbaka in till sängen. Är oxå så rädd och förtvivlad då så jag vill inte möta nån och behöva prata. 

• Anonym (Linn)

Låter inte riktigt normalt att reagera så på medicinen efter 6 veckor?!

Åt Setralin för flera år sedan och kände ingenting när jag började med dom, de hjälpte mig men sen när jag skulle trappa ner så mådde jag riktigt dåligt. Idag är jag medicin-fri men inte fri från ångest tyvärr. Tycker du ska testa att höja, känns det inte bättre efter en vecka på höjningen så är det nog inte rätt medicin för dig. 

• Pella70

Jag får till mig att det är doshöjning som gäller så jag har höjt idag. och om tre veckor ska doktorn kolla med mig hur det gått. Är det inte bättre då så får vi hitta på nåt annat. Så svårt detta. 

• Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 09:37:46 följande:

Tack för svar! 
    Minns du hur många veckor sammanlagt innan det blev bättre varje dag? 

Det tog totalt åtta veckor innan jag blev någorlunda stabil, dock får jag fortfarande dippar ibland. Nog helt naturligt att man inte alltid är nöjd och glad.
  • Pella70
    Anonym (Samma här) skrev 2024-06-15 12:25:23 följande:
    Det tog totalt åtta veckor innan jag blev någorlunda stabil, dock får jag fortfarande dippar ibland. Nog helt naturligt att man inte alltid är nöjd och glad.
    Ok. Ja det är nog. Men inte Lika illa som i början hoppas jag? Får du ångest då eller depp? 
  • Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 14:51:54 följande:
    Ok. Ja det är nog. Men inte Lika illa som i början hoppas jag? Får du ångest då eller depp? 
    Det är inte lika som i början, mera normalt som att man ibland  är glad och nöjd ibland inte. Då brukar det vara depp. Jag blir sur och irriterad och vill bara vara ifred. Brukar hålla i sig någon dag.
    Håll ut till nästa läkarkontakt. Det vi är tydligen inte alldeles lätt att balansera läkemedel och dos när det gäller ångest och depression, vi människor är så olika. Läkarna måste ofta prova dig fram. 
  • Anonym (Ang Sertralin)

Jag har tagit Sertralin i snart 20 år. Började med en kvart av 50 mg i en vecka. En halv (25mg) vecka 2 osv upp till 50 mg då jag innan tog Seroxat och fick kraftiga biverkningar. Vecka 1 kändes inget. Morgonångest kvar. Vecka 2 skitjobbigt. Vecka 3 började bli bättre. Morgonångesten lättare eller obefintlig. Vecka 4 (50 mg) mkt lättare. Sen rullade det på. Efter ett år på 50 mg behövde jag öka till 75mg som jag nu stått på i 18 år. Läkaren höjde upp till 100 med 2 veckor med 100 blev mycket värre. Paranoid mm. Så sänkte till 75 vilken fungerat bra i alla år. De säger Sertralin är den snällare typen av SSRI. Brukar ge god effekt. Min dotter tar också den men 50 mg. Alla jag vet som har den får god effekt. Kanske den inte är för dig. Man får pröva sig fram. Alt att du har för hög dos? Har du myrkrypningar? Brukar vara ett tecken på för hög dos.

• Pella70

Tack för svar. Nej inga myrkrypningar. Jag har ätit i 6 veckor och har mått dåligt men i förrgår var det bättre, sedan lika illa igår. idag jobbigt med ångest men inte lika illa nu på kvällen plötsligt och det är det där svängandet som gör mig orolig. Har alltid tidigare vid insättning av ssri och snri alltid vid en dags förbättrin att nästa dag känna fortsatt förbättrad och sedan dag för dag bättre. Första gången det hoppar fram o bak. Det är liksom så ostadigt denna gång. Ökade idag till 100 så får väl se nu då om jag får myrkryp.

• Pella70

-jo och tidigare har jag oxå haft mest ångest på morgon och sedan lättare på em kväll men inte under dessa 6 v med sertralin. Ångesten har hållt i hela dagen och kvällen. Natten är inga problem.

• Pella70
    Anonym (Samma här) skrev 2024-06-15 16:06:08 följande:
    Det är inte lika som i början, mera normalt som att man ibland  är glad och nöjd ibland inte. Då brukar det vara depp. Jag blir sur och irriterad och vill bara vara ifred. Brukar hålla i sig någon dag.
    Håll ut till nästa läkarkontakt. Det vi är tydligen inte alldeles lätt att balansera läkemedel och dos när det gäller ångest och depression, vi människor är så olika. Läkarna måste ofta prova dig fram. 
    Ja så är det. Ja jag kände en viss lättnad nyligen av ångesten och det ger mig hopp. Jag kanske kan stå ut. Tack 
  • Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 03:19:04 följande:
    Sertralin  

Är desperat! Har ätit Sertralin i 6 veckor. Har fått ökad ångest och depression och noll aptit. Igår så var det plötsligt bättre kunde resa mig upp åka och handla. var inte lika förtvivlad och började få tilltro på att det nu vänder. Men idag, pang tillbaka i samma grova ångestpåslag och förtvivlan. Är det nån som har reagerat såhär? Jag ska doshöja till 100 mg imorgon också och är livrädd. Fast vad har jag för val? 

Vill komplettera mitt inlägg med ett råd. För dagbok över hur du mår varje dag, räcker med några korta rader. (ångest,  kunde gå ut, åt lite). Det är bra när man sedan ska berätta för läkaren vid återbesöket. De vill ju veta hur det gått. Jag tyckte det var svårt att komma ihåg hur jag känt mig. 
  • Pella70
    Anonym (Samma här) skrev 2024-06-15 21:18:59 följande:
    Vill komplettera mitt inlägg med ett råd. För dagbok över hur du mår varje dag, räcker med några korta rader. (ångest,  kunde gå ut, åt lite). Det är bra när man sedan ska berätta för läkaren vid återbesöket. De vill ju veta hur det gått. Jag tyckte det var svårt att komma ihåg hur jag känt mig. 
    Tack för tipset 🌸
  • Anonym (Anonym1)

Det blir bättre men toppar och dalar kan pågå länge. 

Ta dock den här tiden nu att fundera över om livet innan sertralin verkligen va så mkt sämre. Har kanske de här 6v gett dig insikter om annat du kunde gjort för ditt mående före sertralinet? Hur mkt tilltro lägger du till tabletten och hur mkt arbetar du på problemen utöver.?

Jag fnös åt alla som bekymrat inte kunde sluta eller skära ner sertralin efter år av användning. Fel av mig, det är (eller var gör mig och många andra) helvetet på jorden att sluta med. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig börjat med dom, jag hade testat mer och annan terapi, olika kbt teorier osv osv. Jag är övertygad det hjälpt mig mer. Tabletten löser inga av dina problem, den begränsar dom och dagen du slutar finns problemen kvar med stor sannolikhet

• Pella70
    Anonym (Ang Sertralin) skrev 2024-06-15 16:25:13 följande:

Jag har tagit Sertralin i snart 20 år. Började med en kvart av 50 mg i en vecka. En halv (25mg) vecka 2 osv upp till 50 mg då jag innan tog Seroxat och fick kraftiga biverkningar. Vecka 1 kändes inget. Morgonångest kvar. Vecka 2 skitjobbigt. Vecka 3 började bli bättre. Morgonångesten lättare eller obefintlig. Vecka 4 (50 mg) mkt lättare. Sen rullade det på. Efter ett år på 50 mg behövde jag öka till 75mg som jag nu stått på i 18 år. Läkaren höjde upp till 100 med 2 veckor med 100 blev mycket värre. Paranoid mm. Så sänkte till 75 vilken fungerat bra i alla år. De säger Sertralin är den snällare typen av SSRI. Brukar ge god effekt. Min dotter tar också den men 50 mg. Alla jag vet som har den får god effekt. Kanske den inte är för dig. Man får pröva sig fram. Alt att du har för hög dos? Har du myrkrypningar? Brukar vara ett tecken på för hög dos.

Varför höjde din dr upp till 100 mg när du tyckte 75 funkade? 
  • Anonym (Mannen)

Ångesten beror främst på dina tankar och din oro. Tänker du fel tankar om medicinen så kan dessa tankar öka ångesten. Jag hade panikångest i 20 år innan jag lärde mig att hantera mina tankar och sluts med Sertralin. 

• Anonym (Ang Sertralin)
    Pella70 skrev 2024-06-16 22:26:15 följande:
    Varför höjde din dr upp till 100 mg när du tyckte 75 funkade? 
    Det var läkaren på VC som tyckte det. Det var semestertider och nån tillfällig läkare så inte min husläkare. Även läkaren på psykiatrin hade semester. Sänkte själv och det var bra gjort tyckte min ordinarie läkare. Jag blev väl rädd och tyckte inte 75 hjälpte efter någon vecka med ökningen. Var för snabb.
Svar på tråden Sertralin