Inlägg från: Anonym (Samma här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Samma här)

Sertralin

Känner igen mig. Har samma typ sv läkemedel. Låg dos första veckorna, kände ingen förbättring. Men kändes bra att jag nu kanske var på väg. Fick några rejäla dippar där jag inte ens tog mig ur sängen. När jag sedan ökade dosen som jag skulle så blev det bra effekt, inte direkt, det tog en dryg vecka. Det är tydligen inte ovanligt att det blir så. Mitt råd, utifrån egna erfarenheter, försök stå ut. Det blir bättre. Fysisk aktivitet underlättar, svårt att få till när man har svårt att ens ta sig ur sängen. Men bara det att komma utomhus, helst i skogen eller där det är mycket natur vara ute i dagsljus läker. 

Vet precis vad du går igenom. Stå ut, gå ut. Det blir bättre men det kan ta tid.

• Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 09:37:46 följande:

Tack för svar! 
    Minns du hur många veckor sammanlagt innan det blev bättre varje dag? 

Det tog totalt åtta veckor innan jag blev någorlunda stabil, dock får jag fortfarande dippar ibland. Nog helt naturligt att man inte alltid är nöjd och glad.
  • Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 14:51:54 följande:
    Ok. Ja det är nog. Men inte Lika illa som i början hoppas jag? Får du ångest då eller depp? 
    Det är inte lika som i början, mera normalt som att man ibland  är glad och nöjd ibland inte. Då brukar det vara depp. Jag blir sur och irriterad och vill bara vara ifred. Brukar hålla i sig någon dag.
    Håll ut till nästa läkarkontakt. Det vi är tydligen inte alldeles lätt att balansera läkemedel och dos när det gäller ångest och depression, vi människor är så olika. Läkarna måste ofta prova dig fram. 
  • Anonym (Samma här)
    Pella70 skrev 2024-06-15 03:19:04 följande:
    Sertralin  

Är desperat! Har ätit Sertralin i 6 veckor. Har fått ökad ångest och depression och noll aptit. Igår så var det plötsligt bättre kunde resa mig upp åka och handla. var inte lika förtvivlad och började få tilltro på att det nu vänder. Men idag, pang tillbaka i samma grova ångestpåslag och förtvivlan. Är det nån som har reagerat såhär? Jag ska doshöja till 100 mg imorgon också och är livrädd. Fast vad har jag för val? 

Vill komplettera mitt inlägg med ett råd. För dagbok över hur du mår varje dag, räcker med några korta rader. (ångest,  kunde gå ut, åt lite). Det är bra när man sedan ska berätta för läkaren vid återbesöket. De vill ju veta hur det gått. Jag tyckte det var svårt att komma ihåg hur jag känt mig. 
Svar på tråden Sertralin