Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Mamma gjorde mig arvslös

Som jag ser det har du två val. Antingen respekterar du din mammas vilja och låter din systerdotter få stugan, eller så kräver du det du har laglig rätt till.

Inget av valen är uppenbart rätt respektive fel. Det är helt upp till dig vad du anser viktigast.

Det kan tyckas vara orättvist av din mamma att på det här sättet favorisera ett barnbarn framför både barn och alla andra barnbarn. Var det så när din mamma levde också, att hon öppet favoriserade detta barnbarn? Jag kan förstå om det har varit sårande för resten av familjen, och att det är sårande nu. Att en förälder, eller mormor, har uppenbara favoriter tycker jag är förkastligt, i alla fall så länge de andra barnen och barnbarnen inte gjort något för att förtjäna att hamna i skymundan.

Samtidigt ogillar jag personligen att man i Sverige inte får göra vad man vill med sina pengar/tillhörigheter. Din mamma ville att detta barnbarn skulle ha stugan.

Resten av dina syskon vill låta barnbarnet ärva efter din mammas vilja. Om du börjar bråka, riskerar du relationen med dem.

Det kokar ned till vad som är viktigast för dig, pengarna eller relationen. Har man redan från början en dålig relation med sina syskon är det kanske enkelt att välja pengarna, men om man inte har det, blir det svårare. Det är upp till dig hur du väljer.

Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös