Inlägg från: Anonym (Fyllekajan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fyllekajan)

Mamma gjorde mig arvslös

Jag hade definitivt gått efter min lagliga del, skit samma om syskon blir arga. Det skulle vara en bonus om de slutade prata med mig för alltid. 

Yes, jag är en bitch. 

• Anonym (Fyllekajan)
    EpicF skrev 2024-06-19 20:36:18 följande:
    En förälder har rätt att göra vad de vill med sina pencar/förmögenhet. Vill de testamentera allt till ex kyrkan så gör de det och deras barn får då klandra testamentet och begära jämkning inom 6 månader för att inte bli arvlösa. 
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
  • Anonym (Fyllekajan)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-22 19:33:02 följande:

Varför är det så viktigt att respektera den dödes sista vilja, om den döde är en orättvis person som försöker skapa osämja och släktbråk efter sin död, som utesluter folk och beter sig allmänt illa?

Brukar ni i er släkt bara buga och ursäkta er när någon trampar på er och beter sig som ett as även när de lever eller gäller det bara om de är döda?

Är ni såna som absoluuut inte talar illa om de döda även om de var riktiga svin när de levde?

VARFÖR är just sista viljan så viktig när denna vilja innebär att utesluta och vara elak?

Jag håller med här faktiskt. Att göra på det viset är en ondskefull handling fylld av hat som den avlidna planerade innan sin död just för att skapa en upplöst familj som hatar varandra. 

När man är död så kan man inte bry sig längre, man kan inte hata längre. Så den döda vet inte om ifall någon kräver sin arvslott och får den och därmed upplöser den dödas sk sista vilja. 

Ondskefulla handlingar ska aldrig respekteras. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös