• Anonym (Trött)

När vänder det med barn, snälla säg att det vänder.

Har 2 underbara barn på 2,5 år resp 10 mån. Planerade, önskade och så älskade.

Men.

Sömnbristen och intensiteten får mig att gå under.

Yngsta har inte sovit bra en natt och jag har sån ackumulerad sömnbrist nu att jag somnar så fort jag blundar var jag än befinner mig. Pappan sover med stora och jag med lilla då lilla ammat sig genom nätterna sen dagen han kom och vägrat flaska som att den vore fylld av gift.

Båda är intensiva barn på olika vis. Stora har mycket känslor (även mkt positiva) och är ett barn som inte vill leka själv utan man ska vara med i leken nonstop. Lilla är ett kardborrebarn som vill bo i ens knä. Sätter jag ned på golv så är det direkt kryp till en och försök att dra sig upp igen under gråt.

Det är med andra ord vansinnigt intensivt. Jag har börjat jobba igen och pappa är föräldraledig vilket givit mig andningshål i vardagen, men också ett litet barn som velat amma ännu mer nattetid med helt bedrövlig sömn som följd för mig.

Jag fattar ju att det inte kommer vara såhär för alltid. Men ni som haft två små såhär tätt, när vände det? Stora har alltid sovit rätt bra och tog flaska direkt utan problem så jag är helt ovan med ett barn som inte sover på nätterna alls.

Men, när kan jag hoppas på att det vänder? Har ingen annan som kan avlasta, annars hade jag tagit in någon ny eftersom jag är på en slags gräns av trötthet nu där jag som sagt somnar direkt jag blundar och gråter lätt.

• Svar på tråden När vänder det med barn, snälla säg att det vänder.
  • Anonym (Trött)

Pappan gör som sagt det han kan med och vi försöker hitta lösningar. Det som inte gått är just matningen nattetid, vilket är det som slitit med mig så otroligt. Skulle jag kunna sluta amma vore jag helt okej med det även om det är tidigare än rekommenderat.

• Tow2Mater

Barnet ska väl äta tillräckligt på dagen nu. Sluta bara amma. Du kanske kan sova borta med stora några nätter.

• Anonym (Trött)
    Tow2Mater skrev 2024-06-15 16:13:12 följande:

Barnet ska väl äta tillräckligt på dagen nu. Sluta bara amma. Du kanske kan sova borta med stora några nätter.

Har du testat att bara sluta amma ett flaskvägrande barn med extremt närhetsbehov? Det är inte ett bara. Har försökt minska ned amningen och vi hade kommit ned något när jag började jobba igen, då ökade det yngre barnets närhetsbehov och amningen nattetid fördubblades i princip i ett slag. Det var extremt tydligt. 
  • Anonym (Oj)

Ok, planerat skriver du. Hur var planen då? 

• Anonym (Trött)
    Anonym (Oj) skrev 2024-06-15 16:24:16 följande:

Ok, planerat skriver du. Hur var planen då? 

Jag var 39 när första kom. Planen var att om möjligt skaffa 2 barn.
  • Anonym (Lycka till)

Jag har inga svar att ge men vill ändå lämna ett litet lycka till. Jag tror på er! 🍀

• Anonym (L)

Det är väl där runt 8-11 månader som nätterna brukar vara som struligast. Så det finns hopp om att det snart blir lite bättre.

Har du möjlighet att jobba mindre så att du får lite större chans att vila?

• Anonym (Snart)

Går stora på förskola? Om inte, sök förskola nu. Det brukar bli lite lugnare hemma om barn i den åldern får rasa av sig några timmar på förskola.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Trött) skrev 2024-06-15 16:34:27 följande:
    Jag var 39 när första kom. Planen var att om möjligt skaffa 2 barn.
    Ok, då borde ni ha råd att vara hemma båda ett tag tills det lugnat ner sig. 
  • Jårdi

Samsover du med lilla? för min del fick jag mest med sömn om min bebis låg bredvid mig i sängen. Somnade om snabbt när han vaknade och ville amma. 

• Anonym (Trött)
    Anonym (L) skrev 2024-06-15 17:14:38 följande:

Det är väl där runt 8-11 månader som nätterna brukar vara som struligast. Så det finns hopp om att det snart blir lite bättre.

Har du möjlighet att jobba mindre så att du får lite större chans att vila?

Js kanske. Stora har sovit bra sen 3 mån ålder så detta med många långa uppvak var något nytt.

Jo, ska kanske se om det går att gå ned något i tid så jag kan sova en h på dagen.
  • Anonym (Trött)
    Jårdi skrev 2024-06-15 19:22:47 följande:

Samsover du med lilla? för min del fick jag mest med sömn om min bebis låg bredvid mig i sängen. Somnade om snabbt när han vaknade och ville amma. 

Jepp. Samsover. Men lille kan ändå vilja vara vaken 2-3 h mitt i natten.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Snart) skrev 2024-06-15 19:04:53 följande:

Går stora på förskola? Om inte, sök förskola nu. Det brukar bli lite lugnare hemma om barn i den åldern får rasa av sig några timmar på förskola.

Japp, stora går på förskola. Det är en räddning.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (trixig)
    Anonym (Trött) skrev 2024-06-15 16:15:08 följande:
    Har du testat att bara sluta amma ett flaskvägrande barn med extremt närhetsbehov? Det är inte ett bara. Har försökt minska ned amningen och vi hade kommit ned något när jag började jobba igen, då ökade det yngre barnets närhetsbehov och amningen nattetid fördubblades i princip i ett slag. Det var extremt tydligt. 
    Jag tror det är för han inte blir mätt på att amma längre, och att det inte har så mycket med närhet att göra.

Introducera välling (om du inte redan gjort det) genom att blanda den med urpumpad mjölk i flaska och lägg lite olja i det, så han kan sova mer istället för att tokamma. Sen minskar du gradvis mängden mjölk i vällingen, och erbjuder mer mat om dagarna.

En del skruvar åt flaskan för hårt så barnet får jobba sig blått för att få ut nåt, en del behöver göra större hål i flasknappen för att det ska funka. Barn kommer oftast att välja det som ger snabbast tillfredsställelse och är det bröstet så är inte flaskan intressant.
  • Anonym (Jobbigaste tiden)
    Anonym (Trött) skrev 2024-06-15 15:54:16 följande:
    När vänder det med barn, snälla säg att det vänder.

Har 2 underbara barn på 2,5 år resp 10 mån. Planerade, önskade och så älskade.

Men.

Sömnbristen och intensiteten får mig att gå under.

Yngsta har inte sovit bra en natt och jag har sån ackumulerad sömnbrist nu att jag somnar så fort jag blundar var jag än befinner mig. Pappan sover med stora och jag med lilla då lilla ammat sig genom nätterna sen dagen han kom och vägrat flaska som att den vore fylld av gift.

Båda är intensiva barn på olika vis. Stora har mycket känslor (även mkt positiva) och är ett barn som inte vill leka själv utan man ska vara med i leken nonstop. Lilla är ett kardborrebarn som vill bo i ens knä. Sätter jag ned på golv så är det direkt kryp till en och försök att dra sig upp igen under gråt.

Det är med andra ord vansinnigt intensivt. Jag har börjat jobba igen och pappa är föräldraledig vilket givit mig andningshål i vardagen, men också ett litet barn som velat amma ännu mer nattetid med helt bedrövlig sömn som följd för mig.

Jag fattar ju att det inte kommer vara såhär för alltid. Men ni som haft två små såhär tätt, när vände det? Stora har alltid sovit rätt bra och tog flaska direkt utan problem så jag är helt ovan med ett barn som inte sover på nätterna alls.

Men, när kan jag hoppas på att det vänder? Har ingen annan som kan avlasta, annars hade jag tagit in någon ny eftersom jag är på en slags gräns av trötthet nu där jag som sagt somnar direkt jag blundar och gråter lätt.

Jobbigaste tiden är två barn mellan 1-3år.

Så ja, det blir mycket bättre. Det är bara att kämpa på. Tänk på att all tid du lägger på barnen kommer att ge frukt. Så kämpa på bara.
  • MsM84
    Anonym (Trött) skrev 2024-06-15 20:25:43 följande:
    Jepp. Samsover. Men lille kan ändå vilja vara vaken 2-3 h mitt i natten.
    Vad gör du då? Att visa att det är natt, mörkt och tråkigt och ligga i sängen brukar lära dem rätt snabbt. 
  • Kvinna1989

Det är 1år 7mån mellan mina. Yngsta fyllde nyss 1.

Jag ammade tills yngsta var 7 mån. Kände att nu är det dags att sova hela nätter utan att amma. Men funkade inte om yngsta sov i samma rum så hon fick börja sova i eget. Gick bättre än jag någonsin kunnat ens föreställa! 

Dock började yngsta vakna igen runt 11 mån och höll väll på ca 3-4 veckor. Inte varje natt men nästan. Nu går det bättre igen. Märker att kvällsmaten plus såklart helheten av maten på dagen påverkar. Till ex om hon får bara gröt till kvällsmat då vaknar hon och vill ha flaska på natten. Men nu när äntligen kvarg smakar (hon vägrade de ett tag) så får hon de plus gröt och vaknar inte.

Alla barn är såklart olika, men kanske värt att testa?

• Cathariiina

Man kan sluta amma vid tio månader utan dåligt samvete, och i ditt fall verkar det vettigt när det går ut över din sömn och därmed allt annat. Du har gjort ditt på den fronten. Ge barnet en stor flaska varm välling till natten i stället, det sover barn gott på. *been there, done that*. Vaknar barnet ändå på natten behöver du inte ge annat än vatten. 

Egentligen vore det bättre om du kunde sova någon annanstans och pappan ta nätterna med minstingen, tills han kommit ur vanan att dia och glömt bort det. Det brukar gå fortare än man tror.

Svar på tråden När vänder det med barn, snälla säg att det vänder.