• Anonym (Ts)

Börja försöka få barn vid 38-39?

Hur många av de (kvinnor) som börjat försöka få barn när de är 38-39 får inga? Känns som det varnas till höger och vänster om att inte vänta för länge, ändå har jag knappt hört nån som inte lyckats få barn då?

• Svar på tråden Börja försöka få barn vid 38-39?
  • TvillingmammaVästgöte

Oj, det är många som inte lyckas få barn så sent, men det kanske de inte pratar öppet om. Men det kan ju också gå bra, det vet man ju inte. 

• Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-16 13:14:27 följande:

Oj, det är många som inte lyckas få barn så sent, men det kanske de inte pratar öppet om. Men det kan ju också gå bra, det vet man ju inte. 

Ja jag funderar bara eftersom jag hört å ena sidan så många varningar om "vänta inte, det kanske inte går då, det är svårt!" Och samtidigt hör jag aldrig om någon som försökt och det faktiskt inte gått, och har många mammor runt mig på jobb mm som fått barn när de varit 38-42. Så jag började fundera vad som stämmer.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag vet flera som försökt vid 40 och det har inte gått. 38 till 39 är nog lite lättare. Fertiliteten börjar falla rätt kraftigt efter 35 så ju tidigare man försöker ju bättre. Men det är ju väldigt olika. 

• Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-06-16 13:29:47 följande:

Jag vet flera som försökt vid 40 och det har inte gått. 38 till 39 är nog lite lättare. Fertiliteten börjar falla rätt kraftigt efter 35 så ju tidigare man försöker ju bättre. Men det är ju väldigt olika. 

Ja som sagt, mest nyfiken då jag aldrig hört nån.
  • Anonym (Hedvig)
    Statistiken visar att 82 procent av alla par kommer att få ett barn inom ett år och 90 procent efter två år när kvinnan är mellan 35 och 39 år.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hedvig) skrev 2024-06-16 15:10:38 följande:
    Statistiken visar att 82 procent av alla par kommer att få ett barn inom ett år och 90 procent efter två år när kvinnan är mellan 35 och 39 år.
    Så varför då detta "det är stooor risk att det är försent"???
  • Anonym (Hedvig)
    Anonym (Ts) skrev 2024-06-16 15:18:13 följande:
    Så varför då detta "det är stooor risk att det är försent"???

Det kanske är större risk än för någon yngre men generellt får de flesta barn i den åldern om de så önskar. 

Jag känner inte heller någon som är barnlös pga ålder. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hedvig) skrev 2024-06-16 15:10:38 följande:
    Börja försöka få barn vid 38-39? Statistiken visar att 82 procent av alla par kommer att få ett barn inom ett år och 90 procent efter två år när kvinnan är mellan 35 och 39 år.
    Menar du bli gravida? Annars skulle ju 82% bli gravida inom 3 mån??
  • Cartjan1

När vi höll på med vår infertilitetsresa (började dock mycket tidigare, redan vid 21) så sa iaf en barnmorska till mig att de där varningarna är en sanning med modifikation. Sant är att fertiliteten sänks efter 35 och för vissa ganska drastiskt. Men fortfarande så kan de flesta bli gravida på naturlig väg om än att det kanske tar några fler försök. Däremot så är det även sant att om du verkligen vill ha barn så är det inte det bästa att vänta till runt 40 att börja försöka för om du eller din partner skulle visa sig ha svårt eller andra problem som förhindrar graviditet så börjar det bli ont om tid för eventuell medicinsk hjälp. Samt att det går aldrig att helt veta när klimakteriet börjar och för vissa börjar det ju redan mellan 35-40 så det är också ett skäl till att inte vänta.

Vill dock bara vara tydlig med att detta var vad jag fick berättat för mig kring ämnet, har inte själv någon utbildning men tycker väl att det lät rimligt det hon sa om jag ser till min egen omgivning och erfarenheter. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Hedvig) skrev 2024-06-16 15:19:42 följande:

Det kanske är större risk än för någon yngre men generellt får de flesta barn i den åldern om de så önskar. 

Jag känner inte heller någon som är barnlös pga ålder. 

Jag känner en som började försöka vid fyrtio år och det blev inga barn, hon blev väldigt deprimerad. Tog många år för henne att komma över det. Jag känner två som inte fick barn nummer två som de önskade, en försökte vid 35 en vid 41.

De ni känner som fått barn sent kan ju också , eventuellt, fått ett ägg donerat, det skulle man ju inte berätta , om så vore fallet. 
Svar på tråden Börja försöka få barn vid 38-39?