Hur viktigt är lagidrott?
Jag har aldrig sysslat med lagidrott utan alltid idrottat i enskild sport. Min man har spelat fotboll hela barndomen och tonåren. Hans åsikt är att lagidrott är ett måste. Många av mina tillkortakommanden skyller han på att jag inte tränat en lagidrott.
Ena barnet försökte han få in på fotboll, men hon var fullkomligt talanglös. Tyvärr utövas de flesta lagidrotter med boll, och eftersom flickan dessutom var bollrädd valde hon snart att sluta. Istället hittade hon löpning och håller nu på med det. Hon sneglar på längdskidåkning och orientering också. Hon är stark, uthållig och håller igång. Det viktigaste enligt mig.
Andra barnet ska snart börja med aktivitet och maken pushar för fotboll eller annan lagidrott, för det är så himla viktigt. Barnet i fråga är totalt ointresserad av boll, men råkade se brottning på tv och vill gärna testa på det. Återigen ingen lagidrott, men rörelse.
Maken mantrar om det viktiga med lagidrott och enda anledningen till att jag inte förstår det är för att jag själv inte lagidrottat enligt honom. Själv har jag bra jobb i ledande position, god lön, jag tränar fortfarande flera gånger i veckan och jag lever ett gott liv - trots att jag inte lagidrottat.
Är det så viktigt med lagidrott egentligen? Det är ju inte så att man som enskild idrottare inte tränar tillsammans med andra, pushar varandra och hjälper varandra heller.