• Anonym (Ensamvarg)

Hur viktigt är lagidrott?

Jag har aldrig sysslat med lagidrott utan alltid idrottat i enskild sport. Min man har spelat fotboll hela barndomen och tonåren. Hans åsikt är att lagidrott är ett måste. Många av mina tillkortakommanden skyller han på att jag inte tränat en lagidrott.

Ena barnet försökte han få in på fotboll, men hon var fullkomligt talanglös. Tyvärr utövas de flesta lagidrotter med boll, och eftersom flickan dessutom var bollrädd valde hon snart att sluta. Istället hittade hon löpning och håller nu på med det. Hon sneglar på längdskidåkning och orientering också. Hon är stark, uthållig och håller igång. Det viktigaste enligt mig.

Andra barnet ska snart börja med aktivitet och maken pushar för fotboll eller annan lagidrott, för det är så himla viktigt. Barnet i fråga är totalt ointresserad av boll, men råkade se brottning på tv och vill gärna testa på det. Återigen ingen lagidrott, men rörelse.

Maken mantrar om det viktiga med lagidrott och enda anledningen till att jag inte förstår det är för att jag själv inte lagidrottat enligt honom. Själv har jag bra jobb i ledande position, god lön, jag tränar fortfarande flera gånger i veckan och jag lever ett gott liv - trots att jag inte lagidrottat.

Är det så viktigt med lagidrott egentligen? Det är ju inte så att man som enskild idrottare inte tränar tillsammans med andra, pushar varandra och hjälper varandra heller.

• Svar på tråden Hur viktigt är lagidrott?
  • Anonym (Mj)

Jag höll bara på med individuell idrott hela uppväxten. Såg mig inte som att jag gillade lag, eller snarare fanns individuella saker jag föredrog mer.

Idag som vuxen är jag fungerande, har familj och barn mm. Men, jag inser också att jag missat saker andra var med om. Cuper och resor ihop, känslan att gemensamt ha jobbat med andra för framgång, känslan att gemensamt ha upplevt att ha försökt och misslyckats och sen kämpa igen ihop. Jag kan sakna att inte ha gjort det, även om jag ser mig som individuell som person.

• Anonym (F)

Jag tycker din man överdriver. Man kan bli en väldigt bra person utan lagidrott :)

Vilka tillkortakommanden menar din man att du fått pga brist på lagsport?

• Anonym (M)

De flesta idrotter, om inte alla, kan ju utövas i klubbar, vare sig det är individuellt eller i lag. Många individuella sporter har även laggrenar.
    Så länge man utövar sporten i en klubb då så får man gemenskapen, kompisarna, tävlingar och resor. 

Så tycker din man har fel.

Dessutom, i vissa lagsporter är det väldigt toxiskt, inte alls en sund miljö. 

• Anonym (P)

Av din mans attityd att döma blir man väldigt inskränkt av att ägna sig åt lagidrott...

Vad är det för tillkortakommanden hos dig som han menar beror på lagidrottsbrist?

• Anonym (M)
    Anonym (Mj) skrev 2024-06-17 12:54:30 följande:

Jag höll bara på med individuell idrott hela uppväxten. Såg mig inte som att jag gillade lag, eller snarare fanns individuella saker jag föredrog mer.

Idag som vuxen är jag fungerande, har familj och barn mm. Men, jag inser också att jag missat saker andra var med om. Cuper och resor ihop, känslan att gemensamt ha jobbat med andra för framgång, känslan att gemensamt ha upplevt att ha försökt och misslyckats och sen kämpa igen ihop. Jag kan sakna att inte ha gjort det, även om jag ser mig som individuell som person.

Fast det du tycker du har missat kan man ju upplevs även i andra sammanhang, behöver inte bara finnas inom sportens värld.
  • Anonym (Mj)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 13:05:52 följande:

De flesta idrotter, om inte alla, kan ju utövas i klubbar, vare sig det är individuellt eller i lag. Många individuella sporter har även laggrenar.
    Så länge man utövar sporten i en klubb då så får man gemenskapen, kompisarna, tävlingar och resor. 

Så tycker din man har fel.

Dessutom, i vissa lagsporter är det väldigt toxiskt, inte alls en sund miljö. 

Inte nödvändigtvis. Jag höll på med hästar på ridklubb. Fick en vän under hela tiden där, men då jag inte la ned mkt tid gratis som skötare mm så fick jag aldrig en gemenskap av det.

Jag tycker ts man kanske överdriver vikten av lagsport, men jag kan definitivt se fördelar av att som ung vara i ett sammanhang där man umgås med andra i en gemensam grupp kring något gemensamt mål.
  • Anonym (Mj)
    Anonym (M) skrev 2024-06-17 13:07:55 följande:
    Fast det du tycker du har missat kan man ju upplevs även i andra sammanhang, behöver inte bara finnas inom sportens värld.
    Jadå. Men jag som inte ville prova saker där man just var i grupp så har sen som vuxen insett att jag missade det. 

I mitt fall var det nog lite att jag inte var i något stort kompisgäng på skolan heller utan såg mig själv som lite ensam är stark som barn. Jag kan definitivt se att jag skulle ha  kunnat må bra av att få träffa andra i grupp och jobba ihop. Som vuxen har jag fått lära mig det och insett att jag faktiskt gillar det, men det kom inte naturligt för mig.
  • Anonym (Ensamvarg)
    Anonym (Mj) skrev 2024-06-17 12:54:30 följande:

Jag åkte runt på tävlingar med min träningsgrupp och hängde på läger halva somrarna med gänget. Vi vann förvisso inte matcher tillsammans, men vi strävade mot att få ihop så många medaljer som möjligt till klubben och gruppen.
    Anonym (F) skrev 2024-06-17 13:00:30 följande:

Jag tycker din man överdriver. Man kan bli en väldigt bra person utan lagidrott :)

Det är väldigt olika faktiskt, men det brukar komma upp så fort jag uttrycker att jag inte tycker att lagidrott är nödvändigt, så länge barnen rör sig och har roligt under tiden.

• Anonym (Mj)
    Anonym (Ensamvarg) skrev 2024-06-17 13:14:19 följande:
    Jag åkte runt på tävlingar med min träningsgrupp och hängde på läger halva somrarna med gänget. Vi vann förvisso inte matcher tillsammans, men vi strävade mot att få ihop så många medaljer som möjligt till klubben och gruppen.
    Anonym (F) skrev 2024-06-17 13:00:30 följande:

Det är väldigt olika faktiskt, men det brukar komma upp så fort jag uttrycker att jag inte tycker att lagidrott är nödvändigt, så länge barnen rör sig och har roligt under tiden.

Ja och då fick du ju det där. Det jag menar är att de sakerna kommer mer av sig självt i en lagidrott. För en individualist är det ju beroende av sort av idrott och klubb på ett annat sätt.
  • Studentpappa

Inte alls skulle jag säga, vilka är våra största ikoner förutom Zlatan? 

Borg, Stenmark, Anja, Kalla, Sörenstam, Parnevik. Du klarar dig fint utan ett lag..

Ride it like you stole it
Svar på tråden Hur viktigt är lagidrott?