• Pella70

Någon som bytit från Snri till Ssri?

Har ätit Cymbalta/Duloxetine i 14 år, slutade hjälpa så jag fick byta till Sertralin. Är inne på 6+ vecka med den och jag har ökad ångest o depression. 
    Någon med samma erfarenhet av byte? Vissa dagar bättre men fortfarande fruktansvärt jobbigt. Och verkar som varje doshöjning så börjar det om. 

• Svar på tråden Någon som bytit från Snri till Ssri?
  • Anonym (Mmm)

Inte bytt men började med sertralin för en vecka sen och jag mår sinnessjukt dåligt. Känner mig som en zombie, sjukt trött hela tiden, orkar inte göra någonting. Helt tom, känner ingenting, vilket är jättejobbigt. Mycket ångest. Läkaren vägrar sjukskriva mig, tycker att det räcker om jag lyckas vara på jobbet fysiskt (vilket jag absolut inte pallar nu?) och jag jobbar i socialt arbete med stark psykisk belastning?

• Pella70
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-18 19:29:11 följande:

Inte bytt men började med sertralin för en vecka sen och jag mår sinnessjukt dåligt. Känner mig som en zombie, sjukt trött hela tiden, orkar inte göra någonting. Helt tom, känner ingenting, vilket är jättejobbigt. Mycket ångest. Läkaren vägrar sjukskriva mig, tycker att det räcker om jag lyckas vara på jobbet fysiskt (vilket jag absolut inte pallar nu?) och jag jobbar i socialt arbete med stark psykisk belastning?

Fy vad jobbigt. Jag är helt sjukskriven jobbar oxå med socialt arbete. skulle inte funka som jag är nu. Kommer knappt ur sängen. Tankar om att jag aldrig ska bli bra. 
    Hoppas att du får snabbare effekt av Sertrali. Är det första gången du äter antidepressiv? vilken dos står du på? 
  • Anonym (Mmm)
    Pella70 skrev 2024-06-18 19:33:50 följande:
    Fy vad jobbigt. Jag är helt sjukskriven jobbar oxå med socialt arbete. skulle inte funka som jag är nu. Kommer knappt ur sängen. Tankar om att jag aldrig ska bli bra. 
    Hoppas att du får snabbare effekt av Sertrali. Är det första gången du äter antidepressiv? vilken dos står du på? 
    Ja vidrigt. Samma här, hoppfull när jag fick de utskrivet men nu är allt förjävligt. Vill sluta men fattar att jag behöver fortsätta. Ja, aldrig tagit något sånt innan. Fick 25mg utskrivet, tar 0.5 tab nu men ska öka om en vecka. Känns inte så lockande.
  • Anonym (M)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-18 20:03:22 följande:
    Ja vidrigt. Samma här, hoppfull när jag fick de utskrivet men nu är allt förjävligt. Vill sluta men fattar att jag behöver fortsätta. Ja, aldrig tagit något sånt innan. Fick 25mg utskrivet, tar 0.5 tab nu men ska öka om en vecka. Känns inte så lockande.

Varför fick du det utskrivet från början? 

• Pella70
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 20:28:55 följande:

Så du fasar in 12,5 mg just nu? 

Jag tar det mot ångest o nedstämdhet. Inte panikattacker utan ångest som sitter i och det går inte äta och man drar sig undan folk. Och när jag börjar med medicin så förstärks ju symptomen som det har gjort. 

Själv? 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-18 19:29:11 följande:

Hur hög dos sertralin tar du? Jag har 150mg. Det var jobbigt vid upptrappningen, men nu mår jag bra. Mina tvångstankar och dåliga mående har försvunnit helt. Glad
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (M) skrev 2024-06-18 20:28:55 följande:

mot ångest.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-18 20:59:53 följande:
    Hur hög dos sertralin tar du? Jag har 150mg. Det var jobbigt vid upptrappningen, men nu mår jag bra. Mina tvångstankar och dåliga mående har försvunnit helt.  // Glad
    12.5 mg, ska trappa upp till 25 mg nästa vecka. Skönt att höra, känns som de kommer bli jobbiga veckor. Jävlar, kan inte ens föreställa mig hur de skulle va att ta så hög dos. 
  • Anonym (Mmm)

Blev fel. Jag äter 25mg och ska trappa upp till 50mg nästa vecka!

• Pella70
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-18 21:05:44 följande:
    mot ångest.
    Är det situationsbunden ångest eller allmän? Har du aptit? Så olika hur man känner.
  • Pella70
    Pella70 skrev 2024-06-18 19:05:35 följande:
    Någon som bytit från Snri till Ssri?

Har ätit Cymbalta/Duloxetine i 14 år, slutade hjälpa så jag fick byta till Sertralin. Är inne på 6+ vecka med den och jag har ökad ångest o depression. 
    Någon med samma erfarenhet av byte? Vissa dagar bättre men fortfarande fruktansvärt jobbigt. Och verkar som varje doshöjning så börjar det om. 

Puff för om nån bytt mellan Snri till Ssri ?
  • Anonym (Mmm)
    Pella70 skrev 2024-06-18 22:07:28 följande:
    Är det situationsbunden ångest eller allmän? Har du aptit? Så olika hur man känner.
    Allmänt men är som värst innan/på jobbet då det är en händelse på jobbet som triggat igång allt skit. Dålig aptit, har svårt att få i mig något alls. 
  • Pella70
    Anonym (Mmm) skrev 2024-06-19 07:24:15 följande:
    Allmänt men är som värst innan/på jobbet då det är en händelse på jobbet som triggat igång allt skit. Dålig aptit, har svårt att få i mig något alls. 
    Ok hoppas det blir bättre snart. 
Svar på tråden Någon som bytit från Snri till Ssri?