• Anonym (Pappan?)

Afrikan med grönögd dotter

Pappan är tunisier, alla brunögda så långt bak de känner till. Mamman blond och blåögd. Dottern först blåögd, sen grönögd.

Flera säger att flickan omöjligt kan vara hans. Någon som kan förklara på ett enkelt sätt hur ögonfärg ärvs?

• Svar på tråden Afrikan med grönögd dotter
  • Anonym

Hur ser hon ut, hårfärg? hudfärg?

• Anonym (Mip)

När det gäller ögonfärg är det ärftliga egenskaper som bestäms av gener. Ögonfärgen beror på vilka gener för ögonfärg som föräldrarna har och hur de kombineras. Om en mörk afrikan och en blond blåögd person får ett barn med grönögda ögon, kan det bero på genetiska variationer som finns i deras gener. Ögonfärgen är en komplex egenskap som kan vara resultatet av olika gener som blandas och kombineras på olika sätt. Så även om föräldrarnas ögonfärg kan ge en indikation, kan barnets ögonfärg vara en kombination av gener från båda föräldrarna och deras genetiska bakgrund.

• Anonym (Mip)
    Anonym (Mip) skrev 2024-06-19 10:25:00 följande:

När det gäller ögonfärg är det ärftliga egenskaper som bestäms av gener. Ögonfärgen beror på vilka gener för ögonfärg som föräldrarna har och hur de kombineras. Om en mörk afrikan och en blond blåögd person får ett barn med grönögda ögon, kan det bero på genetiska variationer som finns i deras gener. Ögonfärgen är en komplex egenskap som kan vara resultatet av olika gener som blandas och kombineras på olika sätt. Så även om föräldrarnas ögonfärg kan ge en indikation, kan barnets ögonfärg vara en kombination av gener från båda föräldrarna och deras genetiska bakgrund.

Nu var de ju int en afrikan men samma princip
  • Anonym (Pappan?)
    Anonym skrev 2024-06-19 10:23:14 följande:

Hur ser hon ut, hårfärg? hudfärg?

Ljusbrunt hår, ljus hy, men inte typisk skandinavisk.

Men vad har det med ögonfärgen att göra?
  • Anonym (Pappan?)
    Anonym (Mip) skrev 2024-06-19 10:25:44 följande:
    En tunisier är en afrikan? Han är ganska mörk i huden, svart hår och mörkbruna ögon.
  • Anonym (Komplicerat)

Ögonfärgens genetik är komplicerad, betydligt mer än så man lärde sig i skolan. Grön färg är en mutation av brun tex. Med tanke på att det finns rödhåriga araber, varför skulle inte barnet kunna vara grönögt? Det kanske finns någon fransk kolonialist bakåt i släkten vars gener nu dykt upp i barnet. 

När min farbror föddes rödhårig blev alla jätteförvånade eftersom ingen vet vart det kom ifrån.

• AndreaBD

Vi hade en granne som var turk, svart hår och bruna ögon. Och frun svensk, blond och blåögd. Ett av deras barn var också blond och blåögd. Det händer. 

Jag har själv också mörkt hår och bruna ögon. Ett av mina barn har gråa ögon, ett gröna och ett bruna.

Jag tycker inte det är så konstigt? 

Jo, om man ska förklara enkelt:

Man får ett gen av mamma och ett av pappa. Men både mamma och pappa har TVÅ gener, varav bara ett ges vidare till barnet. Den tunisiske pappan kan ha ett gen för blåa (eller gröna) ögon, fast det inte syns hos honom, eftersom bruna ögon dominerar över blåa. 

Om man alltså får både ett gen för blått och ett gen för brunt, så blir det brunt. Men man kan ge de blåa vidare till sina barn och om då den andra föräldern också för vidare genet för blått så blir det blått. 

• Mrs Moneybags

Jag säger bara Ken Ring. Både han och flera av hans syskon har blågröna ögon trots en helafrikansk mamma (Kenya).

Glöm inte att ALLA världens gener kommer från Afrika från början, så det finns inte många gener i andra befolkningar som inte finns i Afrika. Afrika har jordens mest varierade gener inom en och samma kontinent.

Däremot är genotyp inte alltid detsamma som fenotyp. Med andra ord kan man ha t ex gener för blå ögon utan att det syns utanpå. 

För oss som är halvafrikaner är det inget konstigt alls att några av oss har blå eller gröna ögon. I första generationen är det rätt ovanligt, men i andra generationen är det väldigt vanligt. 

Någonstans i den tunisiska pappans gener finns anlag för gröna ögon. Inte konstigare än så. Även om det inte skulle ha synts på utsidan på 10 generationer. 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mip) skrev 2024-06-19 10:25:44 följande:
    Afrikanen kommer bli så sjukt förvånad av den informationen
  • Anonym (Komplicerat)
    AndreaBD skrev 2024-06-19 10:46:05 följande:

Vi hade en granne som var turk, svart hår och bruna ögon. Och frun svensk, blond och blåögd. Ett av deras barn var också blond och blåögd. Det händer. 

Jag har själv också mörkt hår och bruna ögon. Ett av mina barn har gråa ögon, ett gröna och ett bruna.

Jag tycker inte det är så konstigt? 

Jo, om man ska förklara enkelt:

Man får ett gen av mamma och ett av pappa. Men både mamma och pappa har TVÅ gener, varav bara ett ges vidare till barnet. Den tunisiske pappan kan ha ett gen för blåa (eller gröna) ögon, fast det inte syns hos honom, eftersom bruna ögon dominerar över blåa. 

Om man alltså får både ett gen för blått och ett gen för brunt, så blir det brunt. Men man kan ge de blåa vidare till sina barn och om då den andra föräldern också för vidare genet för blått så blir det blått. 

Det där är en förenkling av verkligheten då man upptäckt att det är flera gener som styr ögonfärg och inte bara en.
Svar på tråden Afrikan med grönögd dotter