Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?

Du riskerar att bli av med din a-kassa. Och nej, som arbetslös med a-kassa (eller ekonomiskt bistånd) så har man inte rätt att tacka nej till jobberbjudanden. 

Lever man på sparpengar som arbetslös eller söker nya jobb som arbetande så har man rätt att tacka nej till jobberbjudanden. 

• Anonym (M)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 10:12:41 följande:
    Jag oroar mig för om det blir en dålig arbetsmiljö som gör att man mår väldigt dåligt psykiskt, pga. stress osv. Men visst, det kanske går att söka andra jobb parallellt.. 
    Självklart går det att söka andra jobb parallellt med att man jobbar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2024-06-20 14:43:38 följande:

Har man a-kassa antar jag att det blir konsekvenser. Men ärligt talat så fattar jag inte hur rekrytering fungerar idag. Jag hade kommit in på en utbildning men var ändå tvungen att söka ett visst antal jobb för att få a-kassa de månader innan utbildningen började. Taskigt att ta ett jobb och sen bara dra igen efter några veckor. Så jag gjorde mig praktiskt taget oanställningsbar. Flera företag har såna här "snabba" frågor. Jag sökte på typ BudBee:
    Har du b-körkort?
    Nej
    Kan du jobba obekväma tider?
    Nej
    Ser du en längre framtid hos oss?
    Nej
    Är du okej med att paketen du ska leverera kan innehålla alkohol?
    Nej
    Har du truckkort?
    Nej
    Åh, vad kul att du vill jobba hos oss! Välkommen till nästa steg! Vi kommer att ringa upp dig för en personlig intervju!
    Man bara Är ni helt sjuka i huvudet eller???
    Nu hade jag förhoppningsvis inte gått hela vägen ändå, men det kan ju inte gå helt rätt till??
    Likaså blev jag erbjuden intervju som boendestödjare, fast jag själv har boendestöd, och dessutom talade om det i ansökan!

Och varför söker du jobbar du inte är kvalificerad för? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Arbetssökande) skrev 2024-06-20 18:43:21 följande:

Ja.. okej jag antar att jag får fortsätta söka jobb... och så får jag se då om jag får något nu i sommar.

För att svara M, så antar jag att personen måste chansa att söka på en del jobb för att denne måste fylla sökarkvoten? Man har ju ett minimum antal jobb som man måste söka som inskriven. Lägsta tror jag är 6 stycken jobb per månad.

Ja, men det innebär inte att man söker jobb man inte är kvalificerad för. 
Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?