Inlägg från: Anonym (Arbetssökande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arbetssökande)

Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?

Någon som vet vad som händer om man tackar nej till ett jobb, vid ett erbjudande? Blir man straffad av arbetsförmedlingen då?

Om jag sökt ett jobb, gått på intervju, men känner att det är inte rätt för mig, har man rätten att tacka nej, eller anses man då ha "orsakat sin egen arbetslöshet?" 
    Någon som varit i den sitsen och vet vad som gäller?

• Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?
  • Anonym (Arbetssökande)
    Mandel skrev 2024-06-20 08:46:33 följande:

Har du blivit erbjuden tjänsten?

När kände du att det inte är rätt jobb för dig och vad är det som gör att du sökte det ifrån början?
    Märkte du det under själva intervjun borde du gett ett ganska avslaget intryck och inte bli erbjuden tjänsten.

Har du andra jobb på gång? Om du blir erbjuden detta så är det ju bättre att ta det och sedan söka nytt och se om du får napp på något annat än att gå hemma och vara arbetslös.
    Ser bättre ut i ditt CV och bättre för din ekonomi.

Ja, alltså jag gick vidare ett steg, till en andra intervju. Nu ska jag se om jag går vidare ett steg till och i så fall får jag skriva kontrakt. 
    Jag söker andra jobb, men har inga andra intervjuer på G så att säga.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (Donna) skrev 2024-06-20 09:18:48 följande:

Det kommer att få konsekvenser om det kommer fram, med all rätt.
    Varför vill du inte ha jobbet?
    Det är väl bättre att ta det och söka vidare?

Jag oroar mig för om det blir en dålig arbetsmiljö som gör att man mår väldigt dåligt psykiskt, pga. stress osv. Men visst, det kanske går att söka andra jobb parallellt.. 
  • Anonym (Arbetssökande)
    Mandel skrev 2024-06-20 08:46:33 följande:

Har du blivit erbjuden tjänsten?

När kände du att det inte är rätt jobb för dig och vad är det som gör att du sökte det ifrån början?
    Märkte du det under själva intervjun borde du gett ett ganska avslaget intryck och inte bli erbjuden tjänsten.

Har du andra jobb på gång? Om du blir erbjuden detta så är det ju bättre att ta det och sedan söka nytt och se om du får napp på något annat än att gå hemma och vara arbetslös.
    Ser bättre ut i ditt CV och bättre för din ekonomi.

Jag sökte den för att jag inte har många andra jobb som jag har möjlighet att få.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Jemp skrev 2024-06-20 08:21:29 följande:

Ja, självklart blir du straffad. Avstängning från a-kassan ett visst antal dagar. Sen finns det vissa specifika undantag men det får du kolla med dem. 

Jag har ingen A-kasseersättning. Har ingen möjlighet att gå med för jag har inte jobbat tillräckligt länge för att få ersättning.
  • Anonym (Arbetssökande)
    fornminne skrev 2024-06-20 10:33:21 följande:

Hur försörjer du dig idag? Får du inga bidrag kan du tacka nej till vad du vill.

Får man bidrag måste man normalt sett tacka ja till de tjänster man blir erbjuden, för att inte förlora bidraget. Det gäller både a-kassa och försörjningsstöd.

Men till viss del beror det varför du tackar nej. Om du har ett bra skäl blir det inga åtgärder. Det kan t ex gälla om du saknar barnomsorg, om tjänsten visar sig vara en annan än den du sökte, om arbetsuppgifterna är helt andra som du inte har kompetens för, eller om arbetsgivaren är svartlistad. Det är Arbetsförmedlingen som avgör om skälen är giltiga eller ej.

Men hur vet man om ett företag är "svartlistat" då?
    Kan man kolla det med arbetsförmedlingen?

Jag får ju inga bidrag just nu, men kanske kan få från försörjningsstöd.. har inte haft möte med dem än. 
    Jag ska nog bara försöka fortsätta med det här sommarjobbet då.... Har fyllt i att jag kommer studera i augusti igen, så det är inte mycket kvar.
  • Anonym (Arbetssökande)

Ja.. okej jag antar att jag får fortsätta söka jobb... och så får jag se då om jag får något nu i sommar.

För att svara M, så antar jag att personen måste chansa att söka på en del jobb för att denne måste fylla sökarkvoten? Man har ju ett minimum antal jobb som man måste söka som inskriven. Lägsta tror jag är 6 stycken jobb per månad.

• Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (?) skrev 2024-06-20 12:36:21 följande:
    Hur försörjer du dig då? Sparpengar? Du behöver väl ha in pengar om du ska plugga, fattar inte - tacka ja och jobba på bara till plugget börjar? Vad är problemet?
    "Problemet" är att man har väl uppsägningstid? 
    Men om jag bara söker sommarjobb till en början så blir det ju inga svårigheter med det... Då slutar man väl i augusti.

jag övertänker väl... blir bara rädd att det ska bli något krångel med tiden.
  • Anonym (Arbetssökande)
    Anonym (Y) skrev 2024-06-20 23:05:03 följande:

Du "kan" tacka nej, men du kommer inte få rätt till a-kassa och du blir utskriven.
    Ta de jobb som bjuds så kan du söka nytt sedan, det är så man gör som vuxen.

Jag har inte ens någon A-kassa.
    Det enda jag kan söka är försörjningsstöd.
    Har alltså studerat, men har uppehåll, men inte fått något sommarjobb, så det är "sparade" CSN-pengar jag levt på... som börjar ta slut. Jag har sökt sommarjobb i flera månader men inte fått något än, så det här kommer liksom inte plötsligt. Jag har försökt få jobb.

Jag ska tacka ja, om jag går vidare.
  • Anonym (Arbetssökande)

Märkligt att någon gjorde tummen-ner på mitt senaste inlägg. Det var väl inget konstigt i det inlägget?

Hoppas alla har en bra helg! :)

Svar på tråden Skyldigheter som arbetssökande, tacka ja?