• Anonym (Karin)

50 års fest, hjälp

Hej,
    Vi är bjudna till min mans tidigare kollega på 50 årsfest. Det är ca 10 år sedan de jobbade ihop, har mest sporadisk kontakt nu. Vi ska iallafall gå.

Festen är i slutet av sommaren. Står att det är öppet hus från en viss tid. Hemma hos dom i deras hus. 

Men, snälla, hjälp, vad ska man ha på sig? och vad ger man i present till någon man inte känner? Hur mycket ska man köpa för? Tycker det är jättesvårt.

Har ingen aning om hur strikt det är, men gissar att det är ganska avkopplat. Stod att det skulle vara lite lekar och barn var välkomna.

Jag och min man är båda 45 ca. Han kommer ha chinos och en skjorta typ. 

Och vad har man på sig som kvinna? Måste man ha klänning? Jag är inte jättebekväm i det?

• Svar på tråden 50 års fest, hjälp
  • Anonym (Karin)

Jag tror att det är väldigt mycket folk som kommer, med tanke på att vi blev bjudna som inte är särskilt nära honom. Så säkert massa släktingar, jobbarkompisar, vänner?.

• EpicF

Ha på ett par fina sommarsbyxor med en fin topp till. Och nej, man måste inte ha klänning om det inte är klädkod. 

En flaska fint vin eller champange är alltid en bra present på 50-års dagar. Om nu den som fyller inte är nykterist. 

• EpicF
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-20 12:19:22 följande:

Jag tror att det är väldigt mycket folk som kommer, med tanke på att vi blev bjudna som inte är särskilt nära honom. Så säkert massa släktingar, jobbarkompisar, vänner?.

Förmodligen. 
  • EpicF
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-20 12:19:22 följande:

Förmodligen. Men tydligen så tyckte han bra om din man och anser att de är vänner, trots att de inte pratar så ofta.  
  • Anonym (sofie)

Du måste absolut inte ha klänning. Du kan t ex ha ett par vida byxor i någon fin färg med matchande blus eller topp, ett par fina skor till det och en söt väska. Fixa håret lite grann och sätt på ett par örhängen. Jag menar, klä dig på ett sätt som du känner dig bekväm i! 

Det låter inte som att det är balklänning som gäller direkt.

Ha kul! Det är det viktigaste. 

• Anonym (Karin)

Tack för era svar. Är inte jättevan att gå på stora fester. Hade det varit en närmare vän kan man ju fråga mer om vilka som kommer, vad personen önskar sig osv men jag känner ju inte personen alls och min man vill inte fråga en massa heller.

• Anonym

Eftersom det stär lekar så ta inte kritvita byxor om lekarna blir utomhus.

• Maac

1. Det är din mans kompis, låt honom ansvara för presenten och jobbet kring att hitta den. Kvinnor tar alldeles för stort ansvar där.

2. Byxor och blus är fint! Låter som av avslappnad tillställning med lekar och barn.

Svar på tråden 50 års fest, hjälp