• Linan123

Råkade ta två Ipren i v. 39

Hej
    Sitter med sån fruktansvärd ångest nu. Är i vecka 39+2. Vaknade inatt med huvudvärk, så beslöt mig för att ta värktabletter för att kunna somna om. Har varit jättenoga med att inte ta något annat än Alvedon hela graviditeten, men inatt i halvvaket tillstånd råkade jag ta två Ipren (varför har paketen samma blåa färg?!)

Jag har pratat med 1177 och barnmorska på förlossningen. Tycker ingen av dem kunde ge mig särskilt tydliga eller lugnande besked. Barnmorskan på förlossningen sa typ ?Ja, man ska ju inte ta fel, men inte så mycket att göra åt nu? och sen läste hon på lite och sa att det mest är förenat med risker vid långvarigt bruk och att jag nog kunde vara lugn. Jag vet inte hur jag ska känna och tänka, känner mig jätteorolig. Någon som varit med om samma och fått bättre/tydligare svar från vården? Förstår ju att det inte finns så mycket att göra åt det, men skulle vara skönt att höra från någon som varit i samma sits eller vet något mer
  • Svar på tråden Råkade ta två Ipren i v. 39
  • FtS70

Ipren har varit receptfria i fyrtio år, jag har aldrig hört talas om att någon graviditet påverkats av enstaka tabletter. 

• Linan123
    FtS70 skrev 2024-06-21 11:45:53 följande:

Ipren har varit receptfria i fyrtio år, jag har aldrig hört talas om att någon graviditet påverkats av enstaka tabletter. 

Nej, får hoppas att så är fallet. Tack för att du hjälper till att lugna en blivande förstagångsförälder ❤️
  • håkanhakan

Janusinfo har ibuprofen som en klass 2 för fosterpåverkan, vilket är samma klass som ASA vilket man ger rutinmässigt till gravida med risk för havandeskapsförgiftning. Dom flesta läkemedel är en klass 2 av försiktighetsskäl eftersom det inte är etiskt försvarbart att forska på gravida kvinnor och deras bebisar. Torde inte vara någon större fara således. NSAID ger en viss ökad risk för blödning men det har gått ur kroppen inom ett dygn. 

• Aliona

Jag fick Ipren ordinerat av gynekolog i andra trimestern visserligen. Maxdos i 3-4 dagar. Jag var orolig men läkaren bedyrade att det inte var någon risk med så kort användning. Och inget hände med barnet heller. 

Svar på tråden Råkade ta två Ipren i v. 39