• 567890

Flytta utomlands?

Gullvivor skrev 2024-06-22 17:44:20 följande:
    För självständig kan man bara bli om man växer upp i ett sekulärt land?
    Ja, det skulle jag påstå. Växer du upp i ett religiöst land är det religionens åsikter och regler som kommer först, det uppmuntras knappast till fritt tänkande där.

Dessutom är kvinnor alltid lägre stående än männen i religiösa länder, är det något du vill att dina barn ska växa upp med?
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-22 19:17:40 följande:
    I ett sekulärt land där det snarare är mycket antireligion så är det ju inte särskilt neutralt heller, med andra regler och åsikter. Då tänker jag att åsikter och regler som kommer från religion är betydligt bättre, men förstår ändå din poäng.

Angående kvinnosyn har största delen med hur föräldrarna själva är och hur de behandlar sina döttrar. Eller var det något specifikt du tänkte på?
    Några regler och normer som ofta finns i religiösa länder: kvinnor ska skyla sina kroppar, kvinnor ska vara hemma med barnen, kvinnor behöver inte utbildning på samma sätt som män, det finns en präst, iman eller liknande vars åsikt väger tyngre än din egen, reglerna som står i den heliga boken går före landets regler.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-22 20:20:55 följande:
    Det är väl inte negativt att täcka sin kropp, hela världen behöver ju inte se vad du har under kläderna.

Att vara hemma med barnen är väl inte heller negativt, någon behöver ju uppfostra och ta hand om barnen som man frivilligt valt att skaffa.
    Men håller med om att det är fel om det ses som mindre viktigt för kvinnor att utbilda sig, men det är nog inte en så vanlig tanke idag förutom i ett fåtal länder. 
    Det negativa är att du inte får bestämma själv utan det är en religion (läs män) som bestämmer åt dig, gärna med straff som påföljd om du inte lyder. 

Att vara hemma med barn kan absolut vara negativt om det innebär att det är ett krav/en förväntan, om det innebär att det inte går att komma tillbaka till arbetslivet, om det innebär att du aldrig har egna pengar, om det innebär att du blir helt beroende av din arbetande man, om det innebär att din arbetsdag aldrig tar slut, om det innebär att du aldrig har semester. Behöver jag fortsätta?

Det är absolut en vanlig tanke i religiösa länder att kvinnor inte behöver utbilda sig, framför allt att de inte behöver sin utbildning så fort de fått barn eftersom de då ska stanna hemma. Den sekulariserade världen har släppt de gamla religiösa skrifternas regler utan ser världen som den är idag och förändrar regler som inte passar in eller som är moraliskt förkasliga, t ex barnaga.
  • 567890
    Anonym (....) skrev 2024-06-23 03:18:35 följande:
    DET är också sant. Vi får ofta höra här att vi har det så bra jämfört med andra länder, p.g.a. vår långa betalda föräldraledighet och våra starkt subventionerade daghem. MEN det man missar då, är att det är väldigt svårt att välja något annat.

Om man t.ex. väljer en nanny i hemmet, eller en au pair-flicka i stället för dagis för att barnen samtidigt ska få lära sig engelska, franska, tyska (whatever) i den ålder då det går som lättast att plocka upp språk - så får man inte en krona från samhället. D.v.s. subventionerna har inget att göra med om mamman arbetar och betalar skatt eller inte, vilket brukar vara ett argument för dagissubventioner och mot vårdnadsbidrag.

...utan "den fantastiska subventionerade barnomsorgen i Sverige" får man bara del av, om man lämnar barnen på ett genuscertifierat dagis där barnen ska hjärntvättas enligt en politiskt korrekt läroplan från ett års ålder...
    Jag har massor med vänner som varit hemma med sina barn länge (både mammor och pappor!), dels för att de fått flera barn i rad men också för att de planerade sin föräldraledighet noggrant och inte tog heldagar mm. Det är alltså inte en omöjlighet eller ens särskilt konstigt att stanna hemma längre med sina barn i Sverige.

Det jag däremot har sett hos flera av dessa barn är att de tappar den sociala kompetensen, antingen blir de väldigt blyga för alla som inte är nära släkt eller så upplevs de som ouppfostrade eftersom de är vana att göra som de vill. Det är stor skillnad på de barn som går i förskola och lärt sig att kompromissa och anpassa sig efter andra än de som varit hemma tills de är fem år.

Din sista mening är bara löjlig så den orkar jag inte ens med att kommentera...
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-23 11:23:01 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. 
    Vilket land flyttade ni till? 

För vår del handlar det inte så mycket om att lära sig språk eller religion, då sådant går att fixa i Sverige också. Är väl mer att vi tycker värderingarna, normerna och åsikterna här är under all kritik och vi vill inte att barnen ska växa upp i ett sådant samhälle. 
    Sedan är ju inte alla värderingar i Irak perfekta heller, men då har man möjligheten som förälder att uppfostra sina barn och slippa få myndigheter efter sig. 

Men starkt av dig att åka dit som ensam förälder, jag hade aldrig kunnat göra det. 
    Är man troende förstår jag att man inte gillar Sverige, här bygger vi våra värderingar och moral på vetenskap och erfarenhet och inte på skrifter som skrevs för några tusen år sedan.

Vi har inga problem med att man har sex så länge båda är med på det, vi tycker att man får lyssna på vad man vill, läsa vad man vill och säga vad man vill så länge man inte kränker andra. Det finns ingen i samhället som står över någon annan, det finns ingen vars åsikter väger tyngre och som vi inte får ifrågasätta.

Om du vill att dina barn ska lära sig att tänka fritt och känna efter vad de själva tycker så borde du bo kvar i Sverige, om du hellre vill att de ska lära sig att följa en bok, lyssna på äldre män och tygla sina egna tankar och åsikter förstår jag att du inte tycker att Sverige fungerar så bra för dig och din man.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-24 09:25:00 följande:
    Fast det handlar inte om att jag skulle ogilla Sverige, det gör jag verkligen inte men som förälder får man prioritera barnen och göra det man tror är bäst för dem.
    Jag kämpar inte gärna ihjäl mig som mamma under deras uppväxt med allt vad föräldraskap innebär för att de sedan ska lära sig omoraliska och absurda saker av samhället.

Sedan är det väldigt märkligt att du tror att folk i andra länder inte har möjligheten att tänka fritt? 
    Om du anser att det är omoraliska och absurda saker som lärs ut i Sverige (jag antar att du syftar på evolution, homosexualitet, ateism) så gör du helt rätt som flyttar.

Vi kommer inte lära dina barn att det som står i din heliga bok är sant, vi kommer lära dom att analysera och ifrågasätta utan straff och till och med uppmuntra det. Vi kommer att lära dom att män och kvinnor är lika värda och att det inte finns mer manliga eller kvinnliga sysslor eller jobb (och då t ex att mannen ska försörja familjen). I min familj är det jag som tjänar mycket mer än min man, han är helnöjd med det och ser det inte som att han är mindre värd eller mindre man för det.
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-24 13:42:20 följande:
    Menar inte bara skolan utan allmänt, där räknas ju även kompisar in. Jag tänker mer på sådant som är normaliserat i samhället, som barnen automatiskt lär sig att normalisera trots att det är fel när de bor här.

Jag håller med, bo i ett "utanförskapsområde" där det är polishat, droger, fientlig inställning till utbildning, vulgärt språk osv är inte direkt något jag vill att mina barn ska omges av.

Men att byta till ett "svenskt område" där homosexualitet normaliseras, ha relationer innan äktenskap är självklart, oanständig klädsel överallt, i princip det mesta som är omoraliskt uppmuntras osv - det är inte heller något jag vill att mina barn ska normalisera.
    Så det är framför allt frågor runt sex som stör dig i Sverige? Religiösa människor är verkligen mycket mer sexfixerade än några andra jag känner!

Om du fostrar dina barn att vara vänliga, omtänksamma och ansvarigsfulla människor kommer de att bli fina vuxna, om de sen råkar älska någon av samma kön eller går med håret fritt- hur kan det spela någon roll? Om de skulle ha sex med någon innan de gifter sig, hur kan det påverka hurdana människor de blir?

Religiösa länder har tusen regler som måste följas, regler som inte alls har med hurdan människa du är eller hur du tar hand om vår jord men istället nästan alltid handlar om att kvinnor ska veta sin plats. Varför är detta något du vill sträva mot?
  • 567890
    Gullvivor skrev 2024-06-26 11:18:48 följande:
    Jag förstår att det är enklare att tolka det som att det skulle handla om sex och inte det jag faktiskt tar upp.
    Det handlar inte om sex (jag skiter fullständigt i vad folk gör mellan fyra väggar, kunde inte bry mig mindre), det handlar om att det skulle vara fullt normalt att älska någon av samma kön, fullt normalt att ha en relation, skaffa barn, bo ihop osv utan att vara gift, att det är fullt normalt att gå lättklädd utan minsta blyghet. 

Tänker man ur ett större perspektiv så handlar det inte om något plagg hit eller sex dit, utan att när man normaliserar sådana saker så växer barnen upp och får dåliga värderingar och samhället blir omoraliskt. 
    Fast allt du rabblar upp handlar till sist om sex. Du kallar det omoraliskt och dåliga värderingar trots att du samtidigt skriver att du inte bryr dig om vad någon gör bakom stängda dörrar...

Jag kallar det inte omoraliskt att klä sig som man vill, det är du och dina gelikar som väljer att tolka en kort kjol som sexuellt (eller utsläppt hår), det är du som väljer att se sex när du ser två män gå hand i hand medan jag bara ser två människor som älskar varandra. Det är du som ser sex överallt där jag ser frihet.

En dålig värdering för mig är att döma någon efter utseendet, att se ned på någon för att den är fattig eller har fel religion, att fördöma någon till helvetet, att vara fördomsfull. 
Svar på tråden Flytta utomlands?