Gullvivor skrev 2024-06-23 11:23:01 följande:
Tack så mycket för ditt svar.
Vilket land flyttade ni till?
För vår del handlar det inte så mycket om att lära sig språk eller religion, då sådant går att fixa i Sverige också. Är väl mer att vi tycker värderingarna, normerna och åsikterna här är under all kritik och vi vill inte att barnen ska växa upp i ett sådant samhälle.
Sedan är ju inte alla värderingar i Irak perfekta heller, men då har man möjligheten som förälder att uppfostra sina barn och slippa få myndigheter efter sig.
Men starkt av dig att åka dit som ensam förälder, jag hade aldrig kunnat göra det.
Är man troende förstår jag att man inte gillar Sverige, här bygger vi våra värderingar och moral på vetenskap och erfarenhet och inte på skrifter som skrevs för några tusen år sedan.
Vi har inga problem med att man har sex så länge båda är med på det, vi tycker att man får lyssna på vad man vill, läsa vad man vill och säga vad man vill så länge man inte kränker andra. Det finns ingen i samhället som står över någon annan, det finns ingen vars åsikter väger tyngre och som vi inte får ifrågasätta.
Om du vill att dina barn ska lära sig att tänka fritt och känna efter vad de själva tycker så borde du bo kvar i Sverige, om du hellre vill att de ska lära sig att följa en bok, lyssna på äldre män och tygla sina egna tankar och åsikter förstår jag att du inte tycker att Sverige fungerar så bra för dig och din man.