Hade ni försökt på en trea eller stannat vid 2?
Har ingen erfarenhet av tre barn, då jag bara har två - numera vuxna. Ifrån vänner har jag hört allt ifrån "det blir faktiskt inte mer jobbigt med en trea, för då är man så inne i småbarnsköret att den tredje hänger med av bara farten" till "vi hade en perfekt familj innan, men det tredje barnet knäckte oss och förstörde vårt äktenskap".
Så jag kan inte svara. Men det som först och främst talar för ett trejde barn är väl chansen att det kan bli en dotter den här gången. Det är ju roligt att ha barn av båda könen, det är delvis två olika världar. Men det som talar emot är din ålder. Om du ska föda tredje barnet vid 42 eller 43 (det kan ta många månader att bli gravid i din ålder, man kan inte räkna med att det tar sig på första försöket som i 20-årsåldern), så är riskerna redan rejält förhöjda både för Downs syndrom och andra kromosmrubbningar, intrauterin fosterdöd och moderns död under graviditeten eller förlossningen.
OBS: även om riskerna är "rejält förhöjda" som jag skrev, så är de det från en mycket låg nivå från början. Och i alla fall Downs syndrom går att testa för - om man är beredd att göra en abort förstås, annars är det ju ingen idé.