• Anonym (Antidepressiva)

"Död" kropp efter antidepressiva

Efter att ha provat två antidepressiva i två omgångar i mitt liv, för ett par år sedan, har min sexlust försvunnit nästintill helt.
    Jag är liksom helt jäkla bortdomnad både fysiskt och psykiskt. En svag funktion finns kvar, men liksom inte tillräckligt.

Har också känt mig helt "avklippt" emotionellt och det spelar ingen roll att det gått ÅR sedan jag sist åt en antidepressiv medicin, mina känslor har inte kommit tillbaka.
    Jag kan inte känna mina känslor "fullt ut" längre. Allt är som en rak linje.

Jag ångrar så att jag ens provade antidepressiv medicin, när jag nu lever som en zombie. 
    Det verkar inte finnas något sätt att få tillbaka sin naturliga, kroppsliga funktion, med riktiga känslor och sexlust?! 
    Har läst en del andra som också upplevt det här, men kan inte hitta någon som lyckats få tillbaka sin kropp och knopp i ursprunglig form.
    Det är så ledsamt och deprimerande att vara liksom.. kemiskt avklippt...
    Både fysiskt och psykiskt. 

Läkarna vill inte vetas vid att man kan bli permanent skadad av antidepressiva, men om någon annan här upplevt samma sak, har ni lyckats komma tillbaka till en "levande" person igen?!

• Svar på tråden "Död" kropp efter antidepressiva

Puff.

• Anonym (Kram)

Jag känner igen känslan från när jag provade antidepressiva, men för mig kom känslor och sexlust tillbaka efter jag slutat.

kanske du behöver göra saker för att själv få igång detta eftersom känslan dröjer sig kvar hos dig. Det kan ju vara en bieffekt av ändrat levande pga depression. Gör saker som att motionera mycket och gå på massage, det är grejer som får igång lust och känslor. fungerar inte detta så behöver du kanske kolla dina hormonnivåer och sköldkörteln.

Anonym (Kram) skrev 2024-06-24 16:18:40 följande:

Jag känner igen känslan från när jag provade antidepressiva, men för mig kom känslor och sexlust tillbaka efter jag slutat.

kanske du behöver göra saker för att själv få igång detta eftersom känslan dröjer sig kvar hos dig. Det kan ju vara en bieffekt av ändrat levande pga depression. Gör saker som att motionera mycket och gå på massage, det är grejer som får igång lust och känslor. fungerar inte detta så behöver du kanske kolla dina hormonnivåer och sköldkörteln.

Tror du verkligen att det kan komma tillbaka?

Ja, visst det kan ha med hormoner och sköldkörteln att göra också. Känns ju hoppfullt att det kanske inte är permanent.
    Jag har inget förhållande, men alla människor (eller de flesta) vill ju ha sexlust ändå liksom. :)

OCH känslor! Hela känslospektrat.
    Kanske får boka in massage någon gång. Har tagit prover ganska nyligen, men minns inte om de kollade sköldkörteln, och i så fall vad resultatet var.
    Tack för dina tips. Ska göra allt jag kan för att bli "mig själv" igen.
  • Anonym (L)

Gjordes någon utredning av ditt mående eller utgick läkaren bara ifrån att du var deprimerad? 

Egentligen borde man utesluta fysiska faktorer som kan ge symtom som påminner om depression innan man överväger antidepressiva. 

Jag hade B12-brist och odiagnostiserad Hypotyreos och kände mig otroligt låg och håglös innan jag fick B12-injektioner (jag kan inte ta upp det via tarmen) och Levaxin. 

Du kan kolla dina värden om du loggar in på 1177.se

Jag sökte hjälp via VC nyligen på grund av PTSD från tidigare trauman och psykiatrikern som tog emot remissen föreslog SSRI i väntan på hjälp utan att ens ha träffat mig. Då är det något som är skevt. 

Jag testade SSRI för flera år sedan och mådde fruktansvärt dåligt så jag ska inte ha det öht. När jag blev utbränd fick jag därför Voxra i stället som verkligen hjälpte mig att komma tillbaka. Det ger inga av biverkningarna man får av SSRI och jag kunde sluta på någon vecka när jag mådde bättre. 

Fast det är ju individuellt och inget jag rekommenderar, särskilt om man inte vill hålla på med mediciner öht. 

Anonym (L) skrev 2024-06-24 17:42:19 följande:

Gjordes någon utredning av ditt mående eller utgick läkaren bara ifrån att du var deprimerad? 

Egentligen borde man utesluta fysiska faktorer som kan ge symtom som påminner om depression innan man överväger antidepressiva. 

Jag hade B12-brist och odiagnostiserad Hypotyreos och kände mig otroligt låg och håglös innan jag fick B12-injektioner (jag kan inte ta upp det via tarmen) och Levaxin. 

Du kan kolla dina värden om du loggar in på 1177.se

Jag sökte hjälp via VC nyligen på grund av PTSD från tidigare trauman och psykiatrikern som tog emot remissen föreslog SSRI i väntan på hjälp utan att ens ha träffat mig. Då är det något som är skevt. 

Jag testade SSRI för flera år sedan och mådde fruktansvärt dåligt så jag ska inte ha det öht. När jag blev utbränd fick jag därför Voxra i stället som verkligen hjälpte mig att komma tillbaka. Det ger inga av biverkningarna man får av SSRI och jag kunde sluta på någon vecka när jag mådde bättre. 

Fast det är ju individuellt och inget jag rekommenderar, särskilt om man inte vill hålla på med mediciner öht. 

Läkaren lyssnade på min teori om att jag har både PTSD, ångest, depression och fysiska liksom "sjukdomar". Alltså brister på saker.

De tog ju olika prover, så den senaste läkaren var en av de bättre jag träffat.

Fick infusion med järn för att jag har väldig järnbrist.
    Hypotyreos vet jag inte om det utreddes något om.

Jag har också PTSD.
  • Anonym (L)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2024-06-24 20:09:07 följande:
    Läkaren lyssnade på min teori om att jag har både PTSD, ångest, depression och fysiska liksom "sjukdomar". Alltså brister på saker.

De tog ju olika prover, så den senaste läkaren var en av de bättre jag träffat.

Fick infusion med järn för att jag har väldig järnbrist.
    Hypotyreos vet jag inte om det utreddes något om.

Jag har också PTSD.

Stor järnbrist kan ju innebära en väldig trötthet som du säkert vet och kanske har dina depåer inte fyllts på helt än. Jag förstod inte hur otroligt påverkad man kan bli av vitaminbrist innan jag fick B12-brist. 

En del av det du känner kan mycket väl bero på den tröttheten. Då orkar man ju inte vara glad eller ha någon lust. 

Jag har inte blivit hjälpt av medicin för min PTSD. Det enda som har hjälpt mig är EMDR (ögonrörelseterapi). Tyvärr var jag med om en svår händelse efter det och började få PTSD-symtom igen.

Jag kommer inte börja med SSRI utan det enda jag är intresserad av är EMDR och KBT. Jag har läst om studier där PTSD-patienter har blivit hjälpta av psilocybin men det kan man nog glömma i Sverige. 

Med tanke på att du har PTSD så är det inte heller konstigt att du mår som du gör. Medicinerna kan absolut spela in men kroppen tar mycket stryk av PTSD och blir helt ur balans. Jag kan tipsa om boken ?Kroppen håller räkningen: hjärna, sinne och kropp vid läkning efter psykiskt trauma? skriven av en traumaexpert som på ett pedagogiskt sätt bland annat förklarar vad som händer i kroppen när man har PTSD. 

Anonym (L) skrev 2024-06-24 20:34:43 följande:

Stor järnbrist kan ju innebära en väldig trötthet som du säkert vet och kanske har dina depåer inte fyllts på helt än. Jag förstod inte hur otroligt påverkad man kan bli av vitaminbrist innan jag fick B12-brist. 

En del av det du känner kan mycket väl bero på den tröttheten. Då orkar man ju inte vara glad eller ha någon lust. 

Jag har inte blivit hjälpt av medicin för min PTSD. Det enda som har hjälpt mig är EMDR (ögonrörelseterapi). Tyvärr var jag med om en svår händelse efter det och började få PTSD-symtom igen.

Jag kommer inte börja med SSRI utan det enda jag är intresserad av är EMDR och KBT. Jag har läst om studier där PTSD-patienter har blivit hjälpta av psilocybin men det kan man nog glömma i Sverige. 

Med tanke på att du har PTSD så är det inte heller konstigt att du mår som du gör. Medicinerna kan absolut spela in men kroppen tar mycket stryk av PTSD och blir helt ur balans. Jag kan tipsa om boken ?Kroppen håller räkningen: hjärna, sinne och kropp vid läkning efter psykiskt trauma? skriven av en traumaexpert som på ett pedagogiskt sätt bland annat förklarar vad som händer i kroppen när man har PTSD. 

Ja. precis. kanske tar det en längre period av ständig påfyllning av järn innan jag får en bättre grundnivå... 
    EMDR kan jag också tänka mig att prova. Om det inte hade varit så dyrt.

Tack för tipset om boken!
  • Anonym (L)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2024-06-24 22:35:27 följande:
    Ja. precis. kanske tar det en längre period av ständig påfyllning av järn innan jag får en bättre grundnivå... 
    EMDR kan jag också tänka mig att prova. Om det inte hade varit så dyrt.

Tack för tipset om boken!
    Jag fick EMDR via landstinget. 
Svar på tråden "Död" kropp efter antidepressiva