• Anonym (Antidepressiva)

"Död" kropp efter antidepressiva

Efter att ha provat två antidepressiva i två omgångar i mitt liv, för ett par år sedan, har min sexlust försvunnit nästintill helt.
    Jag är liksom helt jäkla bortdomnad både fysiskt och psykiskt. En svag funktion finns kvar, men liksom inte tillräckligt.

Har också känt mig helt "avklippt" emotionellt och det spelar ingen roll att det gått ÅR sedan jag sist åt en antidepressiv medicin, mina känslor har inte kommit tillbaka.
    Jag kan inte känna mina känslor "fullt ut" längre. Allt är som en rak linje.

Jag ångrar så att jag ens provade antidepressiv medicin, när jag nu lever som en zombie. 
    Det verkar inte finnas något sätt att få tillbaka sin naturliga, kroppsliga funktion, med riktiga känslor och sexlust?! 
    Har läst en del andra som också upplevt det här, men kan inte hitta någon som lyckats få tillbaka sin kropp och knopp i ursprunglig form.
    Det är så ledsamt och deprimerande att vara liksom.. kemiskt avklippt...
    Både fysiskt och psykiskt. 

Läkarna vill inte vetas vid att man kan bli permanent skadad av antidepressiva, men om någon annan här upplevt samma sak, har ni lyckats komma tillbaka till en "levande" person igen?!

• Svar på tråden "Död" kropp efter antidepressiva
  • Anonym (Sök)

Jag tänker att där kan finnas annat bakomliggande som kan ha förvärrats av dom antidepressiva medicinerna. Flera olika SSRI och dylikt, kan negativt inverka på en hel rad olika vitaminer och mineraler. Har man då redan någon typ av problematik i kroppen, inom det området, kan man tippas över en vågskål som man ej kan få på rätt köl. Trotts att det var längesen som man slutade med medicinen. Inte utan att det identifieras, och behandlas korrekt dvs. Och lycka till med att få den typen av hjälp inom vården. 

Dom har noll koll. Nej men på riktigt, så är det dessvärre jäkligt illa ställt vad rör vårdens kunskap inom vitaminer och mineraler. 

Jag blir ärligt talat lite misstänksam. Har upplevt något liknande där TS, och det vart först många många år efter att jag slutat med SSRI som mer och mer symtom dök upp. Där det i slutändan kulminerade sig i en allvarlig situation med grava neurologiska symtom. Nu över ett år in i korrekt behandling (icke tack vare vården) så har jag insett att den tappade känseln, den emotionella avtrubbningen, libido problemen. Hänger ihop med också detta, min bristproblematik. Så det vart inte enbart SSRI som orsakade biverkningar som sen inte riktigt förbättrades, utan snarare tvärt om. 

B12 brist har det bland annat rört sig om. Oralt tillskott helt verkningslöst för att behandla symtom. 

Klockan är för mycket nu för att gå in på detaljer här. Men, sök på The B12 Society, kolla igenom symtomlistan på deras sida. Man kan ha ett par stycken, eller flera, symtom som är tydligt manifest. För merparten börjar det med ett par enstaka. Känns det igen om ens lite, leta dig vidare till deras Facebook grupp via hemsidan. Skriv ett inlägg om dina symtom, och lägg upp dina senaste blodprovsresultat (dom kan tolka betydligt mer provsvar än sånt som rör specifikt B12). 

Har haft låg sexlust i över 15 år. Den var helt obefintlig i 7 år. Har behandlat med B12 injektioner i ett år nu, och lusten har växts till liv igen under dom senaste 3-4 månaderna. Är det senaste symtomet till att ha börjat förbättras för mig. 

Anonym (Sök) skrev 2024-06-25 01:28:01 följande:

Jag tänker att där kan finnas annat bakomliggande som kan ha förvärrats av dom antidepressiva medicinerna. Flera olika SSRI och dylikt, kan negativt inverka på en hel rad olika vitaminer och mineraler. Har man då redan någon typ av problematik i kroppen, inom det området, kan man tippas över en vågskål som man ej kan få på rätt köl. Trotts att det var längesen som man slutade med medicinen. Inte utan att det identifieras, och behandlas korrekt dvs. Och lycka till med att få den typen av hjälp inom vården. 

Dom har noll koll. Nej men på riktigt, så är det dessvärre jäkligt illa ställt vad rör vårdens kunskap inom vitaminer och mineraler. 

Jag blir ärligt talat lite misstänksam. Har upplevt något liknande där TS, och det vart först många många år efter att jag slutat med SSRI som mer och mer symtom dök upp. Där det i slutändan kulminerade sig i en allvarlig situation med grava neurologiska symtom. Nu över ett år in i korrekt behandling (icke tack vare vården) så har jag insett att den tappade känseln, den emotionella avtrubbningen, libido problemen. Hänger ihop med också detta, min bristproblematik. Så det vart inte enbart SSRI som orsakade biverkningar som sen inte riktigt förbättrades, utan snarare tvärt om. 

B12 brist har det bland annat rört sig om. Oralt tillskott helt verkningslöst för att behandla symtom. 

Klockan är för mycket nu för att gå in på detaljer här. Men, sök på The B12 Society, kolla igenom symtomlistan på deras sida. Man kan ha ett par stycken, eller flera, symtom som är tydligt manifest. För merparten börjar det med ett par enstaka. Känns det igen om ens lite, leta dig vidare till deras Facebook grupp via hemsidan. Skriv ett inlägg om dina symtom, och lägg upp dina senaste blodprovsresultat (dom kan tolka betydligt mer provsvar än sånt som rör specifikt B12). 

Har haft låg sexlust i över 15 år. Den var helt obefintlig i 7 år. Har behandlat med B12 injektioner i ett år nu, och lusten har växts till liv igen under dom senaste 3-4 månaderna. Är det senaste symtomet till att ha börjat förbättras för mig. 

Jag använder inte facebook.. 
    Men B12-injektioner kanske vore något.
    Jag ska kolla upp vad mer jag kan göra själv angående B12.. Vilken sort som är bäst, om man inte kan få injektioner t.ex..
  • Anonym (C)

För mig hjälpte antidepressiva att ta mig ur avgrunden men efter det blev jag bara trött av dem så jag slutade. Vissa behöver byta preparat. Mångårig sexuell dysfunktion är en känd biverkan. Sen som andra säger kanske du inte är botad från det psykiatriska.

Anonym (C) skrev 2024-06-25 09:35:34 följande:

Mångårig sexuell dysfunktion är en känd biverkan. Sen som andra säger kanske du inte är botad från det psykiatriska.

Kan det komma tillbaka då? Alltså någonsin? :( Jag äter inte antidepressiva nu.. men har ju gjort.
  • Anonym (Vill testa)

Jag funderar på att börja med antidepressiva är 33 år. Jag har läst på massa forum och vill testa voxra (sök lite om det tror de kanske skulle kunna hjälpa dig ut ur där du befinner dig nu).

Innan så har jag varit inne mycket på sertalin och escitaloprámmen, men när jag sökte på det så var det jätte många som skrev exakt det du skriver nu. 

Något som slagit mig som jag undrar över är hade du sexlust när du var grovt deprimerad. För biverkningarna du har är så jag skulle beskriva min depression.

Jag har noll sexlust, är som en zombie och konstant trött. Kan de bli värre eller blir de ej bättre? 

Anonym (Vill testa) skrev 2024-06-25 11:31:22 följande:

Jag funderar på att börja med antidepressiva är 33 år. Jag har läst på massa forum och vill testa voxra (sök lite om det tror de kanske skulle kunna hjälpa dig ut ur där du befinner dig nu).

Innan så har jag varit inne mycket på sertalin och escitaloprámmen, men när jag sökte på det så var det jätte många som skrev exakt det du skriver nu. 

Något som slagit mig som jag undrar över är hade du sexlust när du var grovt deprimerad. För biverkningarna du har är så jag skulle beskriva min depression.

Jag har noll sexlust, är som en zombie och konstant trött. Kan de bli värre eller blir de ej bättre? 

Kanske är det tecken på depression också som bidrar till minskad sexlust.
    Har själv provat både setralin och voxra, vid olika tillfällen.
    Kanske märker jag mer nu att jag stör mig på min liksom "känslokalla" kropp just för att jag börjar må lite bättre, för jag har mått så dåligt förut att jag inte ens tänkte på och störde mig på att jag var som en zombie... jag bara var det liksom.
  • Anonym (Vill testa)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2024-06-25 11:50:25 följande:
    Kanske är det tecken på depression också som bidrar till minskad sexlust.
    Har själv provat både setralin och voxra, vid olika tillfällen.
    Kanske märker jag mer nu att jag stör mig på min liksom "känslokalla" kropp just för att jag börjar må lite bättre, för jag har mått så dåligt förut att jag inte ens tänkte på och störde mig på att jag var som en zombie... jag bara var det liksom.

Ja jag tror man kanske alltid varit så men ej reflekterat kring det innan man börjar bli klar i huvudet. 

vad tyckte du om voxra? De ska ju hjälpa än får energi och vissa menar även sexlusten tillbaka..

• Anonym (C)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2024-06-25 10:46:02 följande:
    Kan det komma tillbaka då? Alltså någonsin? :( Jag äter inte antidepressiva nu.. men har ju gjort.
    Den borde komma tillbaka, att du skulle få kronisk dysfunktion är inget jag hört talas om.

• Anonym (life)

Vad vemodigt du har det så nu efter allt du gått igenom. Nu är jag begränsad i mitt vetande, men går då efter mina egna erfarenheter. Jag är kvinna med endometrios och IBS. Jag har haft depression, utmattning.

Mitt problem har från början varit att jaga näring, behålla näring, det som många ska och ta för givet. Jag har också svårt för att känna om jag är hungrig eller mätt, måste tänka på klockslag, på ett ungefär, och hur mycket/lagom/lite jag ska äta, jag känner inte det som normala gör, mer än om när jag var underviktig att jag fick lättare blodsockerfall. Det finns näringsämnen hjärnan och kroppen behöver, annars i risk för att utveckla depression, trötthet. Jag hade velat kontrollera om du inte har brist på något ämne om jag varit dig.

Vet inte om du är kvinna eller man men sådana ämnen som endometrios och IBS kan vara ämnen man inte tänker på ska påverka på det här sättet att det kan delvis vara ansvarig eller helt för en depression. Din hjärna kan inte tillgodose de ämnena. Också ge trötthet, fatique. Då tänker inte kroppen på lust, långt ifrån. 

Min depression kom i skov då den var obehandlad efter ett trauma tills det att den var så allvarlig att jag var tvungen att söka vård. Borde ha sökt långt innan, men svårt för mig att avgöra om det jag hade var naturlig sorg som skulle gå över, vad som var normalt och inte.

Jag skämdes också och var rädd för att min man skulle rata mig eller för vad alla skulle tycka, att jag var ett misslyckande.  Jag hade innan gjort så att jag hållit mig så upptagen jag kunde för att inte krascha, men det som hände mig fick jag senare veta att jag borde ha blivit sjukskriven för under längre tid. När det sedan hände någon i bekantkretsen, något liknande, var denne sjukskriven väldigt länge. Jag tror att hade jag tagit emot rätt hjälp i rätt tid hade inte det här kommit ikapp mig på det sätt det gjorde, också att jag blev trängd av det, jag var tvungen att ta itu med det. Det som hände då när jag blev erbjuden det var att min man var emot det och menade på att jag hade honom, han trodde inte på "sånt där". Då p g a vad som hänt gjort att jag fått en slags identitetskris, lägre självkänsla, dåligt samvete, skuld, mot honom, gjorde att jag ville behaga honom, rädd att mista honom också, vilket alltihop gjorde att jag gjorde som han sa. Jag var inte så innan. Jag är inte så idag. Vi har en annan relation idag till varandra efter vi jobbat på det. 

Jag fick gå i behandling, samtalsterapi, samt få mediciner, tyvärr minns jag inte namnet på alla. 

Jag fick också hjälp från läkare, dietist osv med endometriosen, IBS:en.

Jag gick en omgång av allt i samtalsterapi när allt detta var. Jag vet de som vill fortsätta gå och gör det, men min känsla där är att de blir aldrig bättre för de bara återupplever allting. För min del fungerar det att jag återgår till livet, lever det så normalt jag bara kan, tänker inte mer på det. Gör roliga saker. Lyssnar på mina egna signaler och har en omgivning som också lyssnar, respekterar, försöker att inte jämföra mig med andras energinivåer. 

Hade jag varit dig hade jag kontaktat vården igen för hjälp. 

• Anonym (88an)

Jag fick för 2v utskrivet just antidepressiva..  Men har inte vågat ta ens en tablett ännu. Bara av att läsa vilka fysiska och psykiska "men" man kan få har det fått mig att tveka. Så rätt glad att jag läste denna tråd. Även om jag är ledsen för din skull. 

Har inga tips. Eller råd. Bara ett hoppas du snart känner dig som vanligt igen. 

• Anonym (life)

För min del hade jag inget val då jag mådde för dåligt. Jag var rädd för att ta medicin. Jag är säker på att jag hade inte varit här idag om jag inte fått medicinerna. Bara samtal hade aldrig botat mig. 

• Anonym (kåtbock)

Jag har ätit antidepp i 10 år och upplevt samma som du. Sen hittade jag en läkemedelsstudie där man lade till ett annat läkemedel (också anti-depp) och en vecka in på det blev jag kåt som en bock - det sa pang. 

Läkaren sa att det kan vara så att dopaminhöjningen startade igång en oxytocin-process i kroppen som lixom "fick i gång" mig. Ibland behövs andra läkemedel så att säga. 

Men våga berätta för läkare att det är tungt för dig - kanske få prata med en sexolog... Sex är viktigt för många.

Anonym (kåtbock) skrev 2024-06-26 14:59:14 följande:

Jag har ätit antidepp i 10 år och upplevt samma som du. Sen hittade jag en läkemedelsstudie där man lade till ett annat läkemedel (också anti-depp) och en vecka in på det blev jag kåt som en bock - det sa pang. 

Läkaren sa att det kan vara så att dopaminhöjningen startade igång en oxytocin-process i kroppen som lixom "fick i gång" mig. Ibland behövs andra läkemedel så att säga. 

Men våga berätta för läkare att det är tungt för dig - kanske få prata med en sexolog... Sex är viktigt för många.

Ja. Visst. Alltså... viktigt för de allra flesta tänker jag. Som sagt, jag är inte ens i ett förhållande, men jag saknar känslan av att vara en "hel" människa liksom.
    Dopaminhöjning alltså? Kanske kan man få igång dopaminet utan läkemedel...
  • Anonym (Kram)
    Anonym (Antidepressiva) skrev 2024-06-26 20:26:34 följande:
    Ja. Visst. Alltså... viktigt för de allra flesta tänker jag. Som sagt, jag är inte ens i ett förhållande, men jag saknar känslan av att vara en "hel" människa liksom.
    Dopaminhöjning alltså? Kanske kan man få igång dopaminet utan läkemedel...
    Ja det kan du genom saker som mycket motion o sociala kontakter
Svar på tråden "Död" kropp efter antidepressiva