• Anonym (Hanna)

Svettlukt

Jag luktar aldrig svett under armarna.
    Men mitt stora problem nu när det är sommar är att jag luktar svett på venusberget och i ljumskarna.
    Torkar mig ordentligt efter toabesök så det luktar inte kiss eller avföring.

Vad ska man göra/vad ska man använda för att slippa detta?

Duschar morgon och kväll tvättar ned duscholja då jag är en jäkla torrboll på kroppen.

Tvättar underkläderna i 60-90 grader.

• Svar på tråden Svettlukt
  • Anonym (ABC)

Alkogel med mjukgörande eftereffekt.

Masserar in i båda armhålor efter duschning. Det enda som funkat hittills för att få bort svettlukten som annars uppstår under mina armar i varma sommartider.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (ABC) skrev 2024-06-24 21:39:38 följande:

Alkogel med mjukgörande eftereffekt.

Masserar in i båda armhålor efter duschning. Det enda som funkat hittills för att få bort svettlukten som annars uppstår under mina armar i varma sommartider.

Men jag luktar aldrig svett under armarna utan på venusberget och ljumskarna
  • Anonym (Hanna)
    Tow2Mater skrev 2024-06-24 21:36:40 följande:

Smeta deodorant i ljumskarna.

Ska prova 
    Jag använder typ saltsten under armarna ingen doft isv
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-24 21:47:48 följande:
    Men jag luktar aldrig svett under armarna utan på venusberget och ljumskarna
    Ja, du skrev detta. Underförstått i min text var att du kunde använda handgel i de områden på kroppen där du blir svettig.
  • Anonym (r)

Det finns intimdeo.

• Aliona

Talk kanske? Så att det absorberar svetten? Deo skulle jag vara försiktig med på det området. 

Vad använder du för trosor? Om du har syntetmaterial så kan det vara det, de andas inte. Använd bomul eller bambu - eller gå utan teosor vetja! 

• Tukt

Om det inte är så pass att det stinker så så andra känner det, kanske den bästa lösningen är att jobba med acceptans i stället.
    Risken är väl att man fuckar upp det mer om man ska slå ut det som kroppen ser som normalt.
    Annars är det kanske vårdcentralen som är bästa hjälpen. Det finns en viss hjälp att få vid extrem svettning.

• Anonym (En lösning)

Handsprit. Det är bakterier som gör att det luktar. Ta död på dem så slipper du lukten. 

• Anonym (sammma)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-06-24 21:27:15 följande:
    Svettlukt

Jag luktar aldrig svett under armarna.
    Men mitt stora problem nu när det är sommar är att jag luktar svett på venusberget och i ljumskarna.
    Torkar mig ordentligt efter toabesök så det luktar inte kiss eller avföring.

Vad ska man göra/vad ska man använda för att slippa detta?

Duschar morgon och kväll tvättar ned duscholja då jag är en jäkla torrboll på kroppen.

Tvättar underkläderna i 60-90 grader.

Hade samma problem och fick nåt tips om att använda rengöring för oren hud, och använda skrubbvante. För att man inte får bort all gammal svett och hudrester bara med vanlig duschtvål eller duscholja. Så jag har nu börjat använda en rengöring från ACO 

www.apotekhjartat.se/produkt/aco-spotless-skin-clarifying-face-body-cleanser-200-ml/&gclid=CjwKCAjw1emzBhB8EiwAHwZZxeD44PqjhlAzqPdGTuzX3P0zELh2VVv4M7xTrzN7elu6M6CRXhOjZBoCtRQQAvD_BwE

Och sen skrubbar jag med såna skrubbvantar. Och nu luktar jag inte längre, och blir inte heller svettig på samma sätt som tidigare. Om du har väldigt känslig hud så kanske du inte ska göra detta varje dag, men kanske då och då för att djuprengöra? Eller använda duscholjan efteråt för att smörja?
  • Anonym (Kjol + absolut torr)

Forutom handsprit och bomullstrosor som andra namnt, sa prova aven att ha kjol istallet for byxor. Byxor blir instangt och varmt medan kjol blir mycket luftigare (= mindre svettigt). Sen om du svettas under dagen sa kanske du kan byta trosor vid lunchtid, for att slippa ga med vatt tyg vid ljumskarna resten av dan (som kan bli en grogrund for bakterier = lukt).
    En kompis anvander deodoranten Absolut Torr, som jag ser ar bade for armsvett, fotsvett och handsvett. Prova pa ett litet omrade forst, for att forsakra dig om att den funkar i omradet du tanker anvanda den till : www.apotekhjartat.se/produkt/absolut-torr-antiperspirant-35-ml/

• Anonym (Tessie)

Du har inte en svampinfektion i ljumskarna då? Som ligger lite på lur utan att ge mer symptom än dålig lukt? 

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Tessie) skrev 2024-06-26 07:04:55 följande:

Du har inte en svampinfektion i ljumskarna då? Som ligger lite på lur utan att ge mer symptom än dålig lukt? 

Nej det vet jag hur det luktar.  😊
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (r) skrev 2024-06-24 22:49:28 följande:

Det finns intimdeo.

Jag köpte igår en Deodoc så idag provas den. Jag hoppas den kan hjälpa mig
Svar på tråden Svettlukt