• Anonym (Ys)

Så gammal som mamma...

Jag behöver nog mest lite pepp. Jag fick mina barn sent i livet, vid 38 och 40. Älskar dem något enormt och hade ju aldrig önskat mig andra barn.

Däremot kan jag ibland känna mig så... Egoistisk? Som skaffade barn så sent att de fick en så gammal förälder. (Min man är 5 år yngre). Det kan komma över mig ibland när jag ser många mammor som är 10 år yngre än mig, att de är mer runt 50 när barnen tar studenten än närmre 60. Kan skämmas för det ibland.

Barnen kom sent  helt enkelt då jag mötte en bra man sent. Inte mer eller mindre än så.

Försöker hålla mig i form både psykiskt och fysiskt och är som person rätt lekfull, men jag kan ofta ändå känna en sån ångest för det, att jag just är den gamla mamman.

De här känslorna kom efter barnen kommit, kanske för att det blev en verklighet så;

Nån annan som har liknande känslor? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Så gammal som mamma...
  • Anonym (Pragmatiker)

Att skaffa barn är alltid egoistiskt oavsett ålder så bara släpp det. Du har inte mer att skämmas över än någon som var 25-30.

• anna0911

Du är inte gammal! Tänk om! Har vänner som skaffat barn vid 50-51 det tycker jag är försent. Nej du är ung än Och sluta tänk på det.

• Anonym (Sammalika)

Jag var 38 när jag fick mina tvillingar och börjar närma mig 50 nu. Jag kände mig inte gammal då men jag känner mig gammal nu eftersom kroppen börjar säga ifrån och jag inte orkar lika mycket som förr. Jag har själv gamla föräldrar och ville vara en ung mamma men livet blev inte så. Jag vet varför jag väntade och det var bra skäl men ibland sticker det till i samvetet och jag känner att jag inte är bra nog. 

Jag försöker tänka att livet är vad det är och ingen är perfekt. Jag vill ju lära mina barn att de duger som de är så då gäller ju det även mig. Acceptans och att fästa blicken på det som är bra istället för det som är dåligt är annat jag övar på och vill lära mina barn. Jag tycker det är lättare att vara snäll mot mig själv när jag tänker på vad jag vill föra vidare till mina barn. Perfektionism och snäva ramar är inget jag vill att de ska anamma. 

• Hjelm

Rent krasst är det ju alltid egoistiskt att skaffa barn, oavsett ålder. Ingen människa ber om att få finnas till, det är alltid någon annan som tagit beslutet om vår existens. Så du är varken mer eller mindre egoistisk än någon annan förälder ur den aspekten.

Som du själv skriver hade du inte fått just dessa barn om du blivit förälder tidigare i livet. Kanske hade du också löpt risk att få barn med fel person då. 

Visst finns det fördelar med att få barn tidigare än så, men det finns även fördelar med att vara en äldre förälder. 

Att vara närmare 40 när du skaffade barn har förhoppningsvis gett dig en livserfarenhet i bagaget som gör dig till en trygg och mogen förälder. Kanske också en starkare ekonomi och en relation mer benägen att hålla än den när man är ung.

Barn är inget man beställer. Det blir i mångt och mycket som det blir. Säkert finns många goda skäl till att din egen historia är just som den är. 

Och du - kvinnor har alltid fått barn i din ålder. Vissa får sitt första vid 40 och andra får sitt femte då, men att ha småbarn i din ålder är inget konstigt.

• Anonym (Annie)

tycker inte det är sent. många av mina vänner har skaffat barn efter 35, en skulle fylla 41 om några veckor då barnet kom. Bor i Sthlm , är nog yngre mammor på andra orter dock

jag själv fick barnet vid 36, och då var pappan 39..

om du tar hand om dig så lider de inte av att du är några år äldre, för då märks det inte .

• Anonym (Ys)
    Hjelm skrev 2024-06-25 21:39:08 följande:

Rent krasst är det ju alltid egoistiskt att skaffa barn, oavsett ålder. Ingen människa ber om att få finnas till, det är alltid någon annan som tagit beslutet om vår existens. Så du är varken mer eller mindre egoistisk än någon annan förälder ur den aspekten.

Som du själv skriver hade du inte fått just dessa barn om du blivit förälder tidigare i livet. Kanske hade du också löpt risk att få barn med fel person då. 

Visst finns det fördelar med att få barn tidigare än så, men det finns även fördelar med att vara en äldre förälder. 

Att vara närmare 40 när du skaffade barn har förhoppningsvis gett dig en livserfarenhet i bagaget som gör dig till en trygg och mogen förälder. Kanske också en starkare ekonomi och en relation mer benägen att hålla än den när man är ung.

Barn är inget man beställer. Det blir i mångt och mycket som det blir. Säkert finns många goda skäl till att din egen historia är just som den är. 

Och du - kvinnor har alltid fått barn i din ålder. Vissa får sitt första vid 40 och andra får sitt femte då, men att ha småbarn i din ålder är inget konstigt.

Tack. Jo, jag var tryggare i mig som 40-åring än som 30-dito, det är jag helt säker på. Jag mår också betydligt bättre nu några år över 40 än när jag var 25-30. Så sett ur de aspekterna är jag nog bättre nu än då. Men ändå, ibland kommer känslorna ändå.
  • Anonym (Ys)
    Anonym (Annie) skrev 2024-06-25 21:39:33 följande:

tycker inte det är sent. många av mina vänner har skaffat barn efter 35, en skulle fylla 41 om några veckor då barnet kom. Bor i Sthlm , är nog yngre mammor på andra orter dock

jag själv fick barnet vid 36, och då var pappan 39..

om du tar hand om dig så lider de inte av att du är några år äldre, för då märks det inte .

Jodå, jag försöker att ta hand om mig just med fokus att kunna vara en aktiv förälder. 

Ja, kanske är det olika i storstäderna?
  • Anonym (Bappelsin)

En släkting skaffade barn vid 46 och 48.

Helt ensam med hormonbehandlingar och IVF.

Jag tycker inte du ska tänka en tanke till på att skämmas faktiskt.

• Anonym (Udda)

Förstår dig fullt ut. Det är för sent i livet att skaffa barn. Så fort jag träffar en person som är lite udda, så brukar jag fråga hur gamla personens föräldrar är. Och det slår aldrig fel att de har växt upp med äldre föräldrar. Nu är det inget fel att vara udda, men nej, jag skulle inte skaffa barn så sent.

• Anonym (Ys)
    Anonym (Udda) skrev 2024-06-25 22:09:17 följande:

Förstår dig fullt ut. Det är för sent i livet att skaffa barn. Så fort jag träffar en person som är lite udda, så brukar jag fråga hur gamla personens föräldrar är. Och det slår aldrig fel att de har växt upp med äldre föräldrar. Nu är det inget fel att vara udda, men nej, jag skulle inte skaffa barn så sent.

Haha, hej trollet. Gissar att du isf har äldre föräldrar själv, för är det något som är skevt beteende och udda så måste det ju vara att vilja gå in och skriva såna här svar i känsliga rummet till någon som känner sig lite ångestfull.
Svar på tråden Så gammal som mamma...