• Anonym (Ensånman)

Traditionell man - Kulturchock

Nyss hemkommen från en längre tids vistelse i USA och har nu drabbats av en oväntad kulturchock. 

När jag kom till USA blev jag väldigt överraskad av hur amerikanska män för sig runt kvinnor. Nu kommer många säga "Inte alla män" men jag kan inte annat än att generalisera utifrån min erfarenhet. 

Den maskulina, traditionella gentlemannen lever kvar och det finns en stolthet hos män att "ta hand om" och uppvakta (sin) kvinna/or. Inte bara personligen i en relation utan det spontana uppvaktandet när man som kvinna rör sig i samhället. 

"Let me get that door for you ma'am!"
    "You look lovely today milady!"
    "Can I carry your bags for you miss!"

Detta blev ännu mer uppenbart under olika dater och den period jag träffade en och samma man. Uppvaktande, alltid se till att jag hade det jag behövde och att jag var bekväm, tillräckligt varm/kall och mätt. Uppvaktning i form av vackra ord, blommor, presenter och spontanitet. Visar uppskattning för små gester och ger tillbaka i tusenfalt. 

Jag har aldrig upplevt något liknande med män i Sverige. Här ska det delas på notor, spelas svårflörtat, "egentid" och tyvärr snålas. 

Vad har hänt med vårt svenska samhälle? Har det jämställda samhället försvårat möjligheten att leva ut våra maskulina respektive feminina roller? Eller varför har uppvaktningsfasen mellan man och kvinna förändrats så mycket i Sverige?

• Svar på tråden Traditionell man - Kulturchock
  • Anonym (Love)

Ja troligtvis, eftersom vi försöker få bort dessa förlegade könsroller som vi trycker in människor i, så är det väl naturligt att dom försvinner? 

Ser det inte som särskilt negativt. Det fina vore väl om vi bara uppvaktade varandra oavsett kön? 

• Anonym (Eh)

Vadå hänt? Så där var det garanterat redan innan du åkte iväg! Det som har hänt är väl att Sverige har kommit längre i jämställdhet och även om man då kan sakna vissa delar så får man ta den förlusten. Man kan inte å ena sidan stå och slå sig för bröstet som en "stark kvinna som minsann klarar sig själv" men sedan klaga på att män inte håller upp dörrar, bär tunga påsar, skickar blomsterbud mm. Med utveckling följer också förändring.

Testa att åka till Norge, Danmark och Finland för jämförelse! Jag skulle gärna vilja veta om detta är specifikt svenskt eller nordiskt eller vad det handlar om. Det jag sett hittills av de länderna är iaf samma som i Sverige.

• Anonym (Ensånman)
    Anonym (Eh) skrev 2024-06-26 09:47:55 följande:

Vadå hänt? Så där var det garanterat redan innan du åkte iväg! Det som har hänt är väl att Sverige har kommit längre i jämställdhet och även om man då kan sakna vissa delar så får man ta den förlusten. Man kan inte å ena sidan stå och slå sig för bröstet som en "stark kvinna som minsann klarar sig själv" men sedan klaga på att män inte håller upp dörrar, bär tunga påsar, skickar blomsterbud mm. Med utveckling följer också förändring.

Testa att åka till Norge, Danmark och Finland för jämförelse! Jag skulle gärna vilja veta om detta är specifikt svenskt eller nordiskt eller vad det handlar om. Det jag sett hittills av de länderna är iaf samma som i Sverige.

Så var det absolut redan när jag åkte iväg men det blev väldigt tydligt efter min hemkomst. Håller med om att det är likadant i våra nordiska länder. 

Jag är absolut för att vi ska leva i ett jämställt välfärdssamhälle, men lika villkor för män och kvinnor. 

Det är uppvaktningsfasen jag förundras över. Att uppvakta varandra, att se varandra. I Sverige är allting så praktiskt upplagt att det romantiska försvinner. 

Åter igen ... inte alla män. 
  • Anonym (Q)

Vad är problemet? Varför kan du inte uppvakta som en modern kvinna? Hellre att kvinnan uppvaktar än att vi återgår till ett mer ojämlikt samhälle.

• Anonym (F)

Vad menar du? Hur borde det vara då? 

• Anonym (Ensånman)
    Anonym (F) skrev 2024-06-26 10:06:48 följande:

Vad menar du? Hur borde det vara då? 

Uppvaktande, se medmänniskor. Rent vardagshyfs!

Exempel: En gravid kvinna eller äldre person kliver på bussen. Vilka är det som reser sig upp och erbjuder ett säte? Jo inte fanken är den någon av alla män på bussen - Det är kvinnorna som reser sig upp och erbjuder plats. 

Exempel: En småbarnsförälder på väg till sin bil kämpar med barn och varuvagn. Erbjud att köra vagnen till hennes bil. 

Exempel: Håll upp dörren för den som kommer efter dig. 

Exempel: Ge ett leende eller en komplimang till personer du möter i din vardag. 

Svenskar är tysta och egocentriska! Vi ser oss själva och gömmer oss bakom "Ett jämställt samhälle åt alla!!"
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Ensånman) skrev 2024-06-26 10:12:03 följande:
    Uppvaktande, se medmänniskor. Rent vardagshyfs!

Exempel: En gravid kvinna eller äldre person kliver på bussen. Vilka är det som reser sig upp och erbjuder ett säte? Jo inte fanken är den någon av alla män på bussen - Det är kvinnorna som reser sig upp och erbjuder plats. 

Exempel: En småbarnsförälder på väg till sin bil kämpar med barn och varuvagn. Erbjud att köra vagnen till hennes bil. 

Exempel: Håll upp dörren för den som kommer efter dig. 

Exempel: Ge ett leende eller en komplimang till personer du möter i din vardag. 

Svenskar är tysta och egocentriska! Vi ser oss själva och gömmer oss bakom "Ett jämställt samhälle åt alla!!"
    Fast de saker du räknar upp ska även kvinnor göra!
  • Anonym (Ensånman)
    Anonym (Eh) skrev 2024-06-26 10:19:06 följande:
    Fast de saker du räknar upp ska även kvinnor göra!
    Jamen självklart! Vart skrev jag att det bara gällde männen?
  • Anonym (Kvinna)

Jag håller med dig TS. Männen blir oattraktivs när dom ska vara så förbannat feminina här 

• Anonym (Eh)
    Anonym (Ensånman) skrev 2024-06-26 10:20:29 följande:
    Jamen självklart! Vart skrev jag att det bara gällde männen?
    Tja du, tråden handlar om traditionella män och uppvaktning så...
Svar på tråden Traditionell man - Kulturchock