• Anonym (oli)

Vad har denna person för bekymmer?

Stort kontrollbehov
    Oflexibel i olika situationer, fyrkantig
    Snål, vill ha mycket pengar
    Överdrivet trevlig och säljig ibland
    Men också genuin och verkar se personer för den dem är
    Otrogen
    Ogillar motstånd
    Har svårt att mötas i kommunikation
    Kan bjuda på personliga saker hos sig själv
    Omtyckt av barn
    Svårt att ta (konstruktiv) kritik
    Charmig
    Mån om sitt utseende (ser bra ut)

• Svar på tråden Vad har denna person för bekymmer?
  • Anonym (oli)

Den sista punkten kanske egentligen inte är så viktig.

• Anonym (oli)
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 12:30:48 följande:

Låter som att personen haft en tuff barndom.

Ok. Jag är nämligen inne på samma. Personen har dock en tendens att se saker väldigt svartvitt. Men jag tror ändå inte hen är narcissist, vill inte tro det iaf. Glömde även skriva att personen verkar hämnas om någon går emot den. Det är så att personen arbetar med barn.

Låter detta som en narcissist? Är det farligt för barn att vara med en narcissist? 
  • Anonym (oli)
    Anonym (oli) skrev 2024-06-26 12:27:44 följande:

Stort kontrollbehov
    Otrogen
    Ogillar motstånd
    Omtyckt av barn
    Charmig

Det är så att personen arbetar med barn. 
  • Anonym (oli)
    Anonym (Peter) skrev 2024-06-26 12:47:55 följande:

Skevt anknytningsmönster från barndomen på olika sätt kan oftast ge såna här beteenden . Arv och miljö är stor påverkan.   Är man inte medveten om hur man beter sig och saknar självinsikt blir man oftast en komplex människa som ibland är trevlig och ibland ren skitstövel. 

Och då har jag ändå inte nämnt möjlighet att personen kan ha nån diagnos som kan vara en förklaring till vissa saker.  

Jag är inne på samma, men det hämndlystna draget hos personen gör mig bekymrad. 

Vågar inte skriva allt... Känner att jag inte lyckats fånga hela bilden i min trådstart.
  • Anonym (oli)
    Anonym (oli) skrev 2024-06-26 12:27:44 följande:

Stort kontrollbehov
    Otrogen
    Ogillar motstånd
    Omtyckt av barn
    Charmig

Blev fel ovan. Tillägget ska vara:
    personen är hämndlysten verkar det som. ser saker svartvitt. har mkt svårt att avvika från regler denne själv satt upp...
  • Anonym (oli)
    Tukt skrev 2024-06-26 12:30:59 följande:

Det kanske inte är personen själv som har bekymmer, utan omgivningen!  Cool

Menar du att jag är avundsjuk? Eller att jag är personen?

Det är ingetdera.
  • Anonym (oli)
    Anonym (Bra!) skrev 2024-06-26 12:52:29 följande:
    Va bra, eftersom personen är omtyckt av barn.
    Ja. Jag skrev dock fel som tillägg, :P 

Det skulle egentligen stå som tillägg: personen är hämndlysten.
  • Anonym (oli)
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 13:23:10 följande:
    Det är extremt få personer som faktiskt är narcissister så det kan du glömma direkt. Däremot självklart skadligt om barnen blir behandlade illa oavsett orsak.

Ok tack. Skönt att höra. Jag tror/gör samma antaganden som du om världens andel av narcissister.

För mig är det viktigt att veta om det är en person med eller utan empati. Och så länge personen har det (i viss mån) så tror jag barnen mår bra. 
  • Anonym (oli)
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 13:24:24 följande:
    Aha, jag trodde det handlade om egna barn. Då behöver du antagligen inte oroa dig, man är inte samma person privat som på jobbet.
    Ja, jag har resonerat lite så.

De personer som utsatts för hämnd har även haft något privat med personen att göra.

Bra, skönt. Jag får nu en bättre bild av situationen. Vet att jag är vag, men är lite rädd att avslöja personen och era svar hjälper mig med ett beslut jag behöver ta.
  • Anonym (oli)
    Anonym (Min bror?) skrev 2024-06-26 13:38:46 följande:

Det låter som min storebror. Han är en bra morbror men helt hopplös med sitt raggande och han har vänstrat mot varenda flickvän han haft. Legat med förmodligen alla väninnor jag någonsin haft.

Men har du hopp om att han utvecklas?
  • Anonym (oli)
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 13:37:53 följande:
    Man måste inte ha empati för att kunna behandla barn bra.
    Några procent empati tror jag man behöver.  
  • Anonym (oli)
    Anonym (S) skrev 2024-06-26 13:45:32 följande:
    Ja, men nu är ju inte personen en psykopat antagligen så det är klart det finns någon procent. Däremot kan den vara mycket lägre än gemene man skulle vara bekväm med och anse är normalt. Det spelar ingen roll. Personen kan ändå ha vettiga tankar om hur man behandlar andra, vad som är ok eller inte.

Lite som när kristna påstår att ateister inte kan ha moral bara för att de inte tror på gud.
    Ja jag håller med.
  • Anonym (oli)
    Anonym (Toker) skrev 2024-06-26 13:53:50 följande:
    Är du tillsammans med personen?
    Nej
  • Anonym (oli)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-27 09:50:13 följande:

Först när jag läste din lista, tänkte jag att det där låter som en person jag inte skulle vilja ha med att göra.

Men det beror ju på hur man menar.

Stort kontrollbehov? Över sig själv eller andra? Det senare är inte ok. Det förstnämnda kan också spilla över på omgivningen, men är mer hanterbart.

Oflexibel och fyrkantig kan förstås vara jobbigt, men återigen, det beror på vad det gäller.

Snål och girig låter ju inte trevligt, men återigen, det beror på.

Otrogen inte trevligt, låter som personen inte är pålitlig.

Övriga egenskaper låter som de flesta i varierande grad. Trevlig ibland, mindre trevlig ibland. Många har svårt att ta kritik, även konstruktiv. Många kan bjuda på sig själva men ändå ha svårt att mötas i kommunikation. Det har vi väl alla i vissa situationer, vissa mer än andra, pga olika omständigheter. Sen har en del stora svårigheter och då blir det ju något annat. 

Senare skriver du att personen är hämndlysten. Hur yttrar det sig? Vad är det som oroar dig? Är detta en person du vill eller måste ha kontakt med?

Tack för svar. Ja jag måste ha kontakt med personen.

Dennes kontrollbehov är över andra också. Samt svårigheterna att möta kritik går ut över andra, det blir väldigt komplicerat och personligt när det borde kunna hanteras proffsigt.

Tror inte personen kommer hämnas på mig då jag är dennes "goda bok", men det är fortfarande en person som är kapabel till hämnd vad det verkar.
  • Anonym (oli)
    Anonym (Eva) skrev 2024-06-27 11:35:18 följande:

Jag tror att den personen har bekymret att andra människor försöker analysera och sätta etiketter på den personen. 

nej. det är ett reellt problem, men inser att jag är för orolig för att skriva ut allt, så kontexten i denna tråd uteblir och det blir för otydligt.

tack ni som försöker hjälpa mig iaf!
  • Anonym (oli)
    Anonym (Min bror?) skrev 2024-06-27 13:46:46 följande:
    Nej. Jag trodde det ett tag då han hade en relation där han genuint verkade älska kvinnan, men hon lämnade honom och det dröjde bara några dagar innan han blev player som före henne igen. Han har hållt på sådär sedan han var 15 och är nästan 40 nu. Han är helt omöjlig. Kunde inte ens låta han lämna/hämta min dotter på dagis (jag är ensamstående och min bror hjälper ofta mig att få vardagen att funka. Vilket är jättefint...MEN...) utan att han flirtade med hennes fröken, blev ihop med fröken och sedan ghostade.

Samma med simskolan. En mamma där och även "simskolefröken" och så sedan drama av det som han bara flyr från. Helt hopplös är han
    jobbigt... håll honom undan från förskolor etc, blir för personligt då, då kan ditt barn få sämre behandling.
  • Anonym (oli)
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2024-07-02 23:40:29 följande:
    Det kan vara ett inlärt beteende. Dvs personen vet att man beter sig så mot barn eller har lärt sig att det finns vinster av att göra det.
    Sant.
Svar på tråden Vad har denna person för bekymmer?