Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-06-27 09:50:13 följande:
Först när jag läste din lista, tänkte jag att det där låter som en person jag inte skulle vilja ha med att göra.
Men det beror ju på hur man menar.
Stort kontrollbehov? Över sig själv eller andra? Det senare är inte ok. Det förstnämnda kan också spilla över på omgivningen, men är mer hanterbart.
Oflexibel och fyrkantig kan förstås vara jobbigt, men återigen, det beror på vad det gäller.
Snål och girig låter ju inte trevligt, men återigen, det beror på.
Otrogen inte trevligt, låter som personen inte är pålitlig.
Övriga egenskaper låter som de flesta i varierande grad. Trevlig ibland, mindre trevlig ibland. Många har svårt att ta kritik, även konstruktiv. Många kan bjuda på sig själva men ändå ha svårt att mötas i kommunikation. Det har vi väl alla i vissa situationer, vissa mer än andra, pga olika omständigheter. Sen har en del stora svårigheter och då blir det ju något annat.
Senare skriver du att personen är hämndlysten. Hur yttrar det sig? Vad är det som oroar dig? Är detta en person du vill eller måste ha kontakt med?
Tack för svar. Ja jag måste ha kontakt med personen.
Dennes kontrollbehov är över andra också. Samt svårigheterna att möta kritik går ut över andra, det blir väldigt komplicerat och personligt när det borde kunna hanteras proffsigt.
Tror inte personen kommer hämnas på mig då jag är dennes "goda bok", men det är fortfarande en person som är kapabel till hämnd vad det verkar.