• Anonym (A)

Hur kan det skilja så mycket mellan storlekar?(dam)

Ja, jag är överviktig och jobbar på det. Jag brukar ha storlek 46 nertill, ibland 48. Nu när jag beställde ett par byxor i strl 48 kunde jag få på mig dem men de satt tajt. Jag beställde 2 storlekar större och kunde fortfarande inte ha dem. 

Jag blev helt knäckt och tänkte att jag måste ha gått upp massor men jag kan fortfarande ha mina gamla byxor i storlek 46 och de är inte uttöjda (det är inte ett sådant material).

Hur kan det skilja så mycket? Har ni märkt av samma?

Jag behöver inga kommentarer om att jag bantade så skulle jag inte ha det här problemet. Det vet jag och jag jobbar som sagt på det. Jag undrar bara om det kan vara så med storlekar. 

• Svar på tråden Hur kan det skilja så mycket mellan storlekar?(dam)
  • Anonym (F)

Alla tillverkare har sina egna storlekar i princip. Du måste kolla mot deras egna måttabeller. Det är inte felfritt men ändå en start. Gärna kolla recensioner också.

• Anonym (B)

Byxor finns ju i så många olika modeller, för olika slags kroppar, så det är svårt att säga vilken storlek de är. En del är rymliga över lår och rumpa men smala i midjan, andra är tvärtom.

• Lynx123

Kanske kläderna är tillverkade i ett annat land. I vissa länder är 48 typ vår 38.

• Anonym (Märke.)

Det beror ju helt på märke. Jag köper tex från Cellbes i 48-50 men från Bon-prix så köper jag alltid en storlek mindre på allt. 

tex 

• Anonym (A)

Tack för svar!

Jag får bli noggrannare med mätandet framöver. Samma storlek i mina vanliga märken hade nog inte ens suttit uppe. 

Det känns lite bättre nu. Jag vet att jag är överviktig men jag har inte gått upp så mycket utan att märka det.

• EpicF

Det kan skilja otroligt mycket bland olika tillverkare eftersom använder egna mätsätt. 

Storlek L hos ex ett par byxor hos HM kan motsvara storleken S hos ex Lager157 och XL av ett annat märke. 

Ska du beställa på nätet så kolla vad de har för mått och mät din kropp. 

• BuoBä