• Anonym (A)

Hur kan det skilja så mycket mellan storlekar?(dam)

Ja, jag är överviktig och jobbar på det. Jag brukar ha storlek 46 nertill, ibland 48. Nu när jag beställde ett par byxor i strl 48 kunde jag få på mig dem men de satt tajt. Jag beställde 2 storlekar större och kunde fortfarande inte ha dem. 

Jag blev helt knäckt och tänkte att jag måste ha gått upp massor men jag kan fortfarande ha mina gamla byxor i storlek 46 och de är inte uttöjda (det är inte ett sådant material).

Hur kan det skilja så mycket? Har ni märkt av samma?

Jag behöver inga kommentarer om att jag bantade så skulle jag inte ha det här problemet. Det vet jag och jag jobbar som sagt på det. Jag undrar bara om det kan vara så med storlekar. 

• Svar på tråden Hur kan det skilja så mycket mellan storlekar?(dam)
  • Anonym (F)

Alla tillverkare har sina egna storlekar i princip. Du måste kolla mot deras egna måttabeller. Det är inte felfritt men ändå en start. Gärna kolla recensioner också.

• Anonym (B)

Byxor finns ju i så många olika modeller, för olika slags kroppar, så det är svårt att säga vilken storlek de är. En del är rymliga över lår och rumpa men smala i midjan, andra är tvärtom.

• Lynx123

Kanske kläderna är tillverkade i ett annat land. I vissa länder är 48 typ vår 38.

• Anonym (Märke.)

Det beror ju helt på märke. Jag köper tex från Cellbes i 48-50 men från Bon-prix så köper jag alltid en storlek mindre på allt. 

tex 

• Anonym (A)

Tack för svar!

Jag får bli noggrannare med mätandet framöver. Samma storlek i mina vanliga märken hade nog inte ens suttit uppe. 

Det känns lite bättre nu. Jag vet att jag är överviktig men jag har inte gått upp så mycket utan att märka det.

• EpicF

Det kan skilja otroligt mycket bland olika tillverkare eftersom använder egna mätsätt. 

Storlek L hos ex ett par byxor hos HM kan motsvara storleken S hos ex Lager157 och XL av ett annat märke. 

Ska du beställa på nätet så kolla vad de har för mått och mät din kropp. 

• BuoBä

Storlekar - särskilt på byxor - kan man bara se på som ett riktmärke för ungefär var man ska börja prova. 

Jag provade nyligen 3 olika par byxor från samma märke, samma storlek, men olika modeller. Ett par fick jag inte över rumpan, ett par var jättestora och det tredje paret var lagom.

På HM fastnar jeans i stl 46 på halva låren, medan jag ofta kan ha stl 40 i "tantmärken" som Mac eller Brax.  

• Anonym (Juni)

Japp, det kan skilja mycket. Förra sommaren köpte jag två stycken klänningar, en från Indiska och den andra från Samsøe & Samsøe. Det från Indiska fick jag ta storlek L på för att den inte skulle sitta någorlunda bekvämt, den från Samsøe kunde jag utan problem knäppa igen i storlek XS. Jag har tidigare tyckt att indiskas kläder är lite större i modellen, men det verkar ha ändrats.
    Kanske kan inflationen och brist på resurser sedan pandemin och sedan krigen i världen ha påverkat? Inte vet jag, jag spekulerar bara.

Byxor ska vi inte ens prata om, jag är ganska kort men har stor rumpa och höfter och kan vara allt från medium, typ 38-40, till extra large beroende på vilken affär jag handlar. Speciellt h&m är små i storlekarna, byxorna brukar vara smala över höfter och rumpan, så där handlar jag aldrig byxor längre. Hellre att jag köper lite större byxor som sitter bekvämt och som man kan lägga upp ifall det behövs.

• Hjelm

Ja, det är tyvärr så opraktiskt att många tillverkare har sina egna storlekar. Handlar jag i någon vanlig affär i Sverige som Lindex eller Kappahl har jag oftast S eller 36, men jag har allt från XS till L i garderoben...

Svar på tråden Hur kan det skilja så mycket mellan storlekar?(dam)