Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Ovanliga pojknamn

Marc eller alterntivt Mark är ett pojknamn som jag gillar mycket. Kort, hårt, kärnfullt, manligt och internationellt gångbart. 

Annars kanske det är dags för Mats att komma tillbaka? Det är ett gammalt, hederligt svenskt allmogenamn, i samma stil som Anders, Nils, Måns, Petter och Elias.
  • Cathariiina
    Core skrev 2024-06-28 19:47:34 följande:
    Frank är ett sånt namn jag gillar. Har försvunnit med boomergenerationens utdöende, men väntar på en uppsving
    Jag gillar också Frank, det är manligt.
  • Cathariiina
    Anonym (Lia) skrev 2024-06-29 01:07:28 följande:
    Tja, du får ju tycka vad du vill, men uppenbarligen finns det iaf 5 stycken män i Sverige som heter det enlig ratsit. 

Jag hade själv kanske inte kommit på idén till mina barn, men vem är jag att dömma vad andra tycker är bra eller dåligt när de väljer det finaste namn de kommer på till sina barn. Bättre än förr i tiden då första sonen fick farfars namn, andra sonen morfars namn osv.  

Just ditt förslag med mäklare kändes som det skulle kunna vara coolt och hippt att heta Mowgli och arbeta i Stockholms innerstad. Men det är ju jag. Vem vet, kanske det blir en namntrend tack vare dig nu. Folk tänker "aha, Mowgli kan man inte heta, det väljer jag för då är min lille Mowgli unik". Och om 3 år har vi en babyboom med en massa Mowgli. Så om 30 år heter plötsligt var och varannan mäklare och läkare coh låneförvaltare Mowgli ändå.  

Men vet du vad. TS ville ha förslag. Ibland leder förslag tankarna vidare och plötsligt så kanske man hittar det där namnet man letat efter men inte hittat bak i hjärnans virvlande gångar. TS kanske läser Mowgli och tänker på Baloo och hur han fångar frukter och nästan släpper en sten i huvudet på Mowgli när han äter myror. Myrorna leder vidare till tankarna på second hand och plötsligt tänker TS på andra secondhand affärer som Röda Korset och Erikshjälpen och så får pojken knasigt nog heta Erik. Tack vare Mowgli. Bara 4 bokstäver och ett E! Fast vill man ha ett namn som liknar Erik men som låter som M kanske ändå TS sneglar på namnet Emrik? Det har ju vi faktiskt ingen aning om eftersom vi inte ska namnge den lilla ofödda gossen utan enbart ge namnförslag. 

Men visst - ett bättre namn som kanske du och TS uppskattar på 5 bokstäver är Moses?! 

Oavsett vad så hoppas jag att TS hittar ett perfekt namn som både de och sonen kommer att uppskatta och att TS med flera kanske ändå ler lite åt min (vem vet) fiktiva historia om alla mäkar-Mowglis i Stockholm om 30 år.
    Jag har inte orkat kolla, men de Mowgli eller Mowglie du hittar på Ratsit kanske är invandrare från Indien eller adoperade från Indien, och alltså redan hette så i födelselandet. Om de har svenskt efternamn och ett eller flera andra svenska förnamn, så är det troligt att det är det senare.

Om någon etnisk svensk familj har tagit namnet bara efter Disney-figuren (eller för den delen den ursprungliga berättelsen av Kipling) så är de personerna så knasiga, att det förmodligen skulle gå galet för pojken även om han var döpt till Karl Erik Magnus...
  • Cathariiina

För övrigt är jag så otroligt trött på detta fenomen i alla namntrådar, nästan:

- Jag söker ett fornnordiskt namn på högst fyra bokstäver till min son.

- Hej! Jag föreslår Alexander! Det har visserligen fler bokstäver än fyra och är inte fornnordiskt, men jag tycker att det är fint. Min son heter så!

Detta förstör ju alla namntrådar, kan ni inte hålla er till TS' kriterier..? Annars är det ju ingen mening med det här namnforumet.

• Cathariiina
    Anonym (Musse?) skrev 2024-07-17 10:22:31 följande:

Måns?
    Fast det kanske är för vanligt? Känner inga själv, tänker bara på Måns Zelmerlöv.

Måns känns hopplöst töntigt om TS inte bor i Skåne. Ett annat sådant namn är Truls - det är stiligt i Skåne men hemskt löjligt i resten av Sverige.
  • Cathariiina
    Anonym (Dr Sniadanie) skrev 2024-08-05 01:11:20 följande:

Svent.

Det kom jag på nu. Det är till för Kent-ar som är lite mesiga. Eller Sven-er med med vit, tajt t-shirt, poprock-stubb-frilla och tajt halsband med träkulor.

Så gräsligt hemskt! 

Men Kent är faktiskt inte så tokigt. Jag tänker på en kille som kanske inte är så teoretiskt begåvad, men i stället snygg, sportig, cool och populär. 
  • Cathariiina
    Anonym (Dr Sniadanie) skrev 2024-08-05 01:41:46 följande:
    Kenneth är motsatsen till maskulint. Kenneth blåser folk på bilar på landsbygden. Han har en farsa som heter Lennart och är bror till Roger, bränner hemma och bär uppknäppt flanellskjorta. Polare till Koddy med Elvis-husvagnen.
    Menar du att detta är typiska feminina sysselsättningar..? Drömmer

Alltså, Kenneth var ju ett stort modenamn i nästan 20 år, så självklart finns det alla möjliga sorters Kennethar. Definitivt inte bara sådana som du beskriver, jag hade t.ex. en trevlig och juste lärare som hette Kenneth.

Det stämmer nog att det inte används i högadeln, men det gör inga andra namn som kommit in i Sverige efter 1700-talet heller. Det är ju deras grej att hålla på sina traditioner, och återanvända samma släktnamn generation efter generation, och då blir det de namn som den förste greven och hans son och far och bröder hette för flera hundra år sedan. Samma på spinnsidan naturligtvis.
Svar på tråden Ovanliga pojknamn