Inlägg från: Anonym (South of 38° - Mathias) |Visa alla inlägg
  • Anonym (South of 38° - Mathias)

så jättefrustrerad

Tjenare Rick.
    Du verkar ha svingat iväg några tappra försök mot mig sedan igår. Så gulligt att jag har fått inackordera mig hyresfritt i ditt mentala uppehälle. Så låt oss därför börja här:
    Du ska alltid tilltala mig respektfullt.
    Jag är femton år äldre än dig. Den här kampen mot stereotyper och nidbilder som du nämner har burits av oss som gått före dig. Du ska respektera oss för det. Jag har varit i Kina flera gånger. Låt mig säga att filial piety är verkligen en av de ypperligaste delarna av kinesisk socialkultur (och något som vi i Sverige gott kunde anamma mer av enligt mig). Du och jag tycker ju att det är viktigt att behålla koppling till vår respektive kultur/våra rötter, eller hur? Se det som en övning i det. Låt oss därför säga att jag heter Mathias. Du benämner mig inte korean eller koreansk eller något sådant fortsättningsvis, du benämner mig som Mathias och du gör som jag säger åt dig. Vi börjar med det, okej, Rick? Nu har du testat mitt tålamod en gång redan.
    Låt oss fortsätta med att ta itu med dina konkreta (och paradoxalt nog, uteslutande ytliga) frågor till mig. Jag är åt det längre hållet, visst, några centimeter över en och nittio kanske. Jag är ganska så exakt 80 kg och knappast pudgy, jag spelade handboll på divisionsnivå när jag var ung. Jag har haft skägg. Detta har hjälpt mig mycket såklart, det ska jag absolut inte sticka under stolen med. Det är orättvist. Det är oförtjänt. Men, jag har också IBS. Jag har behövt operera både ögonen för att kunna se ordentligt, givet sådan rimfrost till syn hade jag tidigare. Jag har sömnsvårigheter och har inte kunnat sova en hel natt sedan tonåren. Så har mina kort varit lagda, Rick. Det har inte varit lätt för mig heller. Jag har utstått diskriminering och rasism och genom att ta itu med det, jag och mina jämnåriga asian dudes har gjort livet lättare för er som kommit ??efter?? oss. Men, när jag var i din ålder, du är ju faktiskt inte så himla ung längre, gnällde jag inte som ett förvuxet småbarn utan tog det som en karl och tuggade det som behövde tuggas, innan det kunde sväljas. Det framstår ju som att du tycker ju att det är viktigt med traditionell maskulinitet, så visa upp lite av det, grabben. 
    De många medfödda medicinska förhållanden som jag haft och oförmågan på grund av min adoption (för du har ju tack och lov din familj nära dig), att utreda detta genetiskt fick mig att vilja arbeta och forska inom hälso- sjukvården. Jag gjorde något konstruktivt åt min frustration. Rick, du gör inget konstruktivt med din s.k. jättefrustration. Du sitter bara och skriver om hur ytliga svenska tjejer är och filosoferar ihop någon märklig konspirationsteori om hur studievägledarna och antagningshandläggarna på något ännu mer märkligt och diskriminerande sätt utestänger dig från universitetsväsendet. Så, låt mig kommentera just det. De som har bestämt förkunskapskraven är betydligt mer erfarna och ärligt talat, begåvade än dig, ofta professorer och docenter i ämnet, de vet vad som krävs för att läsa utbildningarna. Du är en tjugosexåring som tävlat i något dataspel. Du har ingen kompetens i de här ämnena. Du har inte att göra med hur förkunskapskravet är utformat, du ska inte tycka eller kommentera något om det, du ska bara förhålla dig till det. Såhär enkelt är det Rick; vill du läsa på KTH eller Chalmers, lös problemet. Plugga in Svenska 3. 
    Som du har det nu sitter du nätterna i ända i en gamingbildskärm och varvar några olika datorspel med att haverera om hur orättvisa tjejer är och utveckla en konspirationsteori som du hittat på själv. När klockan börjar närma sig niotiden åker du upp till Yrkeshögskolan i Kista för att göra några timmar i en kliniskt flickfri utbildningsmiljö. Sedan åker du hem igen och är tillbaka för att fortsätta haverera rond två om svenska tjejers ytlighet och konspirationsteorin om studievägledarna. (Aj gubben, jag kom ganska nära verkligheten nu, va?) Så kommer ditt liv fortsätta att se ut om du inte gör något åt det. Är det så som du vill ha det? Jag inskärper, du kan få något bättre och den goda nyheten är att du faktiskt kan göra något åt det själv. Se så, ta fram ett litet block (eller någon anteckningsapp på datorn) och skriv ned de råd som jag gett dig. Det är samma sak som läkarmedicinska expertråd. Jag har kunskap och erfarenhet som inte du har, som jag försöker dela med mig av.
    Huruvida du vill lyssna på de råden är i slutändan bara upp till dig själv, jag kan inte tvinga dig att göra som jag säger åt det. För avslutningsvis (och utifrån din fråga om min fru och dina preferenser för en tjej som du skrev till Vladdis). Det är jag och inte du som har en svensk, blond, välsjungande och pålitlig fru. Det är jag och inte du som tampas med fyra (hellre-än-välsjungande och dessvärre exceptionellt opålitliga) ungar. Vem vet då bäst om hur du kan få allt det där som du vill ha, Rick? Du, eller jag?
    Så du kanske ska betrakta detta mer som ett resumé från min sida, snarare än skryt och akta på mitt ord. Var en smart kille. (Berättarröst: Rick visste innerst inne att han borde göra som Mathias sade åt honom). Ciao.
  • Anonym (South of 38° - Mathias)

Hallå där Rick! Så nice att se att du faktiskt verkar vara en skapligt smart grabb ändå. (Det är ju det jag har sagt hela tiden). Du verkar vara en smart liten påg som lagt till dig med lite grundläggande respekt emot mig. Du är faktiskt rätt klarsynt som börjar rätta dig efter dina auktoriteter. Det är bra, det är en förutsättning för att kunna klättra och göra en framgångsrik karriär. Lita på mig. 

Men Rick, nu det är dags för dig att bli en riktigt Big Boy och också börja överföra lite av den respekten till de andra i tråden. Du kallar någon här i tråden för mormor eftersom hon tidigare har skrivit att hon utifrån sina år lika gärna kunde ha varit din mormor/farmor. Men, Ricky, I promise you, du hade aldrig skrivit såhär till henne om hon vore din mormor. Visa henne lite grundläggande hyfs. Du gör rena aggroattacker mot tjejer i tråden, nästan mer så än mot killarna. Om du nu vill vara en sådan traditional masculine alpha guy som du vill få det att framstå så kanske det är dags att, som någon annan skrev, manna upp lite? Skilj agnarna från vetet om det är en traditionell karl som vad du vill vara. Okej om du aggroattackerar andra grabbar, men du ska visa hyfs mot brudarna. Om du nu har en sådan traditionell maskulinitet som du vill få det att verka, om du verkligen tror på att killar är annorlunda än tjejer, så behöver du nog visa lite av det i praktiken. Som sagt, du verkar vara en hyfsat smart och klarsynt grabb? Gör som jag säger.

Ricky, nu kommer du att bli glad; jag ska ge dig lite stöd i den här tråden utifrån min yrkesmannamässiga profession. Du har inte Tourettes syndrom och är inte bipolär. Du är inte psykiskt sjuk på något allvarligare sätt än vad olika internetfenomen och egenkomponerade konspirationsteorier har gjort dig. Du behöver ingen god man eller ledsagare. Du är bara frustrerad utifrån hur du har det. Du behöver bara lyssna till vad jag och några andra i den här tråden säger åt dig, för att förändra ditt liv. Du behöver bli en stor pojke, rycka upp dig från gamingstolen och ta tag i ditt liv. Du försöker göra en halvhjärtad och ganska dålig retorisk figur, genom att rent hypotetiskt ponera att du förändrar alla de egenskaper med dig själv som du kan förändra. Jjag säger: well, testa det Ricky och kom tillbaka efteråt. Om du nu vill veta om du kan eller inte kan få en brud genom att ändra de grejer som du själv rår på, varsågod, try on, be my guest, vad hindrar dig egentligen från att testa? (Berättarrösten igen: ingenting hindrade Rick). För, som det är nu så har du har ju inte ens försökt. Du sitter på din gamingstol dagarna i ända och lyfter inte ett finger för att göra det som du faktiskt har makt att påverka själv. 

Och gubben, jag ska ge dig lite rätt i en annan sak också: det är inte helt nödvändigt att vara så hård mot dig vad gäller din språkliga färdigheter. Människor har olika utgångspunkter och benägenheter. Fallenhet för språk är inte något alla begåvats med och det är såklart helt okej, du har begåvats med mycket annat (programmering, matematik, naturkunskap och ej att förglömma, en synnerligen kreativ fantasi). Men, det är lätt för oss som faktiskt har växt upp med svenska som faktiskt modersmål, att betacka sig för lathet och inlärningssvårigheter, när man inte kan föreställa sig hur svårt det är att komma till ett land och lära om allt när man redan har börjat skolan. Den kritiken behöver du inte ta åt dig, gubben, lägg inte vikten på det. Anledningen till varför du attackeras om detta är att det är emblematiskt för din allmänna livsuppfattning. Det blir ett symtom på ditt bredare problem, nästan en diagnos, din oförmåga att ta eget ansvar för ditt liv. Om jag ska tillåta mig själv att bara vara bara en liten smula fördomsfull, så gissar jag att du tittar säkert tittar mycket på figurer såsom Jordan Peterson, Brian Atlas och deras likes? Har jag fel? (Nej, det har jag såklart inte gubben, jag har ju börjat lära känna dig). Det är det som kännetecknar incelkulturen och om du nu inte tycker att du är en incel så borde du vara extra uppmärksam på detta. Incelkulturkrigarna har plockat upp maestro Petersons kritik mot feminismen/samtida kvinnor och utformat hela sin verklighetsbild runt den kritiken. Allt är tjejernas fel. Men, man ignorerar det som kanske är Petersons främsta (och troligtvis enda rimliga) poäng: personligt ansvar. Gå upp och bädda sängen. Klipp dig. Arbeta och plugga. Ta ansvar för ditt egna liv innan du försöker ta ansvar för någon annans. Men, incelkulturen framstår ultimat supervaccinerade mot det som kanske i slutändan var grundpoängen med maestro Petersons budskap?

Så, Rick. Svenskan är inte problemet. (Eller jag ändrar mig faktiskt helt, det är ett problem, ett stort problem, absolut och det vet du ju själv). Men, det är inte det enda problemet. Problemet är att du inte tar ansvar för ditt egna liv. 

Nu har jag varit lite snäll mot dig (och det tycker vi ju är viktigt Ricky, eller hur, att inte vara elaka mot varandra?). Så, nu har det blivit dags för lite tough love igen, eller hur? Det kan du säkert ta, du som är en Big Boy, jag litar på dig. Du skriver att du inte längre har några krav på en tjej och det är en mycket sund inställning tycker jag, som fler kunde ta efter, istället för att fastna i ytliga plattityder som i själva verket begränsar oss. (Jag sa ju det, du är en smart kille!) Men, ditt svar till Lis talar ändå med öronbedövande volym vad du har för skönhetsstandarder för en tjej. Du skriver att Marielle Lindahl (henne kände jag faktiskt till sedan tidigare) och Hilda Sigurdsson (less so) är, eller var din typ av tjej, vad gäller utseende. Du skriver att du vill, eller ville, ha en välsjungande och familjeorienterad gamingtjej som gillar programmering, matematik och att vara inomhus, när det kommer till personlighet.

Jag hoppas att du ändå, genom mitt inlägg, kan förstå hur fullkomligt bonkers detta låter för oss andra? Din stil av tjej är alltså litterally två amazoniska instagrammodeller, säkert en bra bit över 170 båda två, som reser jorden runt genom olika modell- och PR-uppdrag och dricker roséchampagne i bikini på Turks and Caicos Islands? Samtidigt ska den här instagrammodellen sitta vid datorn och programmera och spela spel vara inomhus dagarna i ända och vinna Fieldsmedaljer, men ändå kunna vara så musikalisk att hon sjunger som en gudinna, föda massor av barn och ej att förglömma, entusiastiskt utgöra någon form av tross of the willing till dig när du marcherar upp till KTH/ned till Chalmers (skulle helt oironiskt vara ganska bra motion för dig), för att övertala studievägledarna att bara lite sisådär smidigt och snyggt, typ bara sådär, bryta mot en hel radda av olika lagar och förordningar.

Gubben. Sanningen att säga är att du har den minsta chans på de där två donnorna, eller andra tjejer som ser/är det minsta som dem. Inte den minsta chans. De är för fanken modeller, Ricky! Ge upp den tanken direkt för att rädda dig själv från besvikelse och förnedring. Du kan ju titta runt lite på din systers instagramkonto för att lära dig vilken typ av snubbar som instagram-modeller verkar vara intresserade av och det är tyvärr inte killar som är ens är i närheten av var du är idag. Du har ingen chans och ska inte ha någon chans, jag är ledsen att behöva vara så ärlig mot dig. Du kan trösta dig med att väldigt få herrar skulle ha en chans på sådana brudar. Inte ens undertecknad hade haft en smula till chans när jag var i din/er ålder och då var jag ändå en fyra decimeter längre ST-läkare/handbollsspelare. Jag hoppas verkligen att det är som du säger, att du har övergivit den här absurda standarden, mest för din egen skull. Om du har en sådan orealistisk utgångspunkt kommer du att missa massor av hyggliga brudar men som inte råkar vara litteral instagram models, eller som kanske för den sakens skull inte heller tycker att livets roligaste grej är att sitta inomhus på en gamingstol alla de få varma sommardagar vi har i Norden för att spela datorspel/konspirera skit/gnälla strunt/klaga på högskolebeslut. Om du mäter (pun not intended) alla andra tjejer utifrån den måttstocken kommer du aldrig att hitta den där flickan/frun som du verkar så besatt av att hitta nu, nu och nu! Jag tar dig på ordet, du har övergett den här standarden (bra) men du måste också överge den här verklighetsfrånvända (ja, tyvärr) och mycket motsägelsefulla (för instagram-modeller är enligt min helt anekdotiska erfarenhet men ändå ganska så övertygade uppfattning, väldigt sällan sådär väldigt väldigt gamingintresserade) måttstocken. Du kan inte låsa dig vid ouppnåeliga och motsägelsefulla ideal, då når du aldrig framgång. Trots allt så är det ju de orealistiska och motsägelsefulla idealen som du säger att du kämpar så mycket emot. Om du tillämpar samma ideal på det kvinnliga könet, är du ens bara det minsta bättre själv då? (Berättarröst: nej). Se så, grabben, inte hänga läpp över att Mathias berättar för dig hur verkligheten (gosh, du överanvänder verkligen begrepp utan någon egentlig innebörd) ser ut. Du är en stor pojke nu, du kan ta sanningen. Ta fram det här skrivblocket nu och gör som jag säger. Visa de andra i den här tråden att du inte är så dum som de försöker få dig att framstå! Jag litar på dig Ricky, du kan fixa det här om du anstränger dig lite. Du kan börja med att visa respekt för övriga i tråden; särskilt brudarna samt de äldre (mormor som du kallar henne, mfl). Annars kanske jag kommer att behöva återkomma och ge dig lite fler tuffa sanningar igen, kanske utan den vänlighet som jag idkat denna afton, för att ge lite perspektivs på vad du kan förvänta dig. Var en smart grabb nu!

(On another note, vad tacksam du borde vara över att jag inte kan sova ordentligt).

Svar på tråden så jättefrustrerad