Inlägg från: Anonym (Elina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elina)

Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?

Anonym (Jag) skrev 2024-06-29 23:18:51 följande:

Ja senare i graviditeten ska man inte lyfta jättetungt.. Men tidiga missfall beror nästan aldrig på något man har gjort , oavsett vad EN dansk studie säger. Det blir också fel att skuldbelägga kvinnor som får missfall , ska man behöva älta allt man kanske har gjort fel, lyft tungt , tränat , flugit , vad man har ätit när det nästan 100% säkert skulle hänt ändå. 

Jag har själv fått två tidiga missfall och var nära att få ett sent men fick cerklage. Och efter det fick jag lyfta max 2 kg egentligen , det var en mardröm. Så är det däremot inte om det är en normal graviditet utan komplikationer. Och nu när jag är tidigt gravid lyfter jag som sagt som vanligt. 

Vet inte hur reglerna ser ut men tror det brukar vara mest lite senare i graviditeten man får andra arbetsuppgifter på grund av att det är tungt. 

Jag upplever det som att sjukvården är alltför fokuserad på att kvinnor inte ska skuldbelägga sig själva och att det sker på bekostnad om att förvarna om de risker som faktiskt finns. När jag höll på att få tidigt missfall av ett friskt foster fick jag verkligen tjata mig till att bli sjukskriven då minsta promenad provocerade blödningar. I stället var det en massa prat om att det viktigaste var att "inte skuldbelägga sig själv" vid eventuellt missfall, och bara försöka ta det lugnt. Nej, det viktigaste för mig var göra det jag kunde för att behålla graviditeten. Eventuella skuldkänslor kan jag leva med. De första veckorna av en graviditet är extra känsliga då allt ska fästa ordentligt.
Svar på tråden Måste jag berätta något om min graviditet för min chef?